اعترافات الجبوری فاش کرد /سرنخ‌های همکاری داعش با ترکیه و ناتو

کد خبر: 1110059

متن اعترافات «سامی جاسم الجبوری» معاون پیشین «ابوبکر البغدادی»، آخرین سرکرده گروهک تروریستی داعش، ۲ ماه پس از دستگیری‌اش توسط شورای عالی قضایی عراق منتشر شد.

اعترافات الجبوری فاش کرد /سرنخ‌های همکاری داعش با ترکیه و ناتو

 بر اساس اعترافات این تروریست قدیمی القاعده در عراق که به «حجی حامد» مشهور شده، ارتباطات داعش با چند کشور اروپایی و ترکیه غیرقابل کتمان است. الجبوری که یکی از بنیانگذاران هسته اولیه داعش در سال 2003 بوده و بعدها تا رده امیر مالی و نایب خلیفه این گروه ارتقا یافته، در دوران اشغال عراق و سوریه به دست تروریست‌های این گروه و حتی بعد از شکست در سال 2016، به چندین کشور اروپایی رفت و آمد داشته است. اگرچه هنوز نام این کشورها رسانه‌ای نشده اما به نظر می‌رسد این کشورها در همکاری تنگاتنگ با ناتو هستند که ترکیه به عنوان اصلی‌ترین حامی داعش، بخشی از این سازمان امنیتی غربی محسوب می‌شود. «حجی حامد» ضمن اعتراف به این موضوع که داعش تا قبل از فروپاشی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار نقد، ۳۰۰۰ تن طلای خالص و ده‌ها میدان نفتی در عراق و سوریه در اختیار داشته، به یک نکته مهم دیگر هم اشاره می‌کند.  او گفته است: «من تنها معاون ابوبکر البغدادی نبودم، بلکه مسؤول امور مالی و مهم‌ترین ستون ایجاد گروه‌های تروریستی بودم که از ذخایر سوخت فسیلی در عراق و سوریه برای تضمین ادامه فعالیت داعش استفاده کردم. نفت عراق به افرادی از صاحبان کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک فروخته می‌شد و بخشی نیز به خارج از ولایت (موسوم به امارت اسلامی عراق و شام) قاچاق می‌شد تا به کشورهای همجوار برسد که نمی‌توان اسم‌شان را ذکر کرد. بخش دیگر نیز در بازار سیاه از طریق بندری که تحت کنترل داعش در سوریه بود، فروخته می‌شد. یک تن به ارزش ۱۸۰ دلار فروخته می‌شد».

اگر چه در متن اعترافات الجبوری که توسط دستگاه قضایی عراق منتشر شده نمی‌توان به اسم کشورهای همجوار که نفت این گروه تروریستی را می‌خریدند اشاره کرد اما به لحاظ جغرافیایی عملا فقط یک کشور به مبادی تجاری تحت کنترل داعش در شمال و غرب عراق و شرق و شمال سوریه متصل بوده و آن ترکیه است. اشاره او به بندر تحت کنترل داعش در سوریه نیز نه یک بندر دریایی، بلکه احتمالا شهر ترانزیتی جرابلس است که در کرانه شرقی فرات در مرز با ترکیه قرار دارد.  مافیای مالی «بلال» پسر اردوغان به عنوان یکی از بازوهای مالی اخوان‌المسلمین جدید و شاخه نظامی‌اش القاعده، همواره متهم به همدستی با داعش و گروه‌های مشابه آن در خاورمیانه بوده است. حالا با اعترافات معاون پیشین البغدادی، زوایای جدیدی از حمایت تروریست‌ها توسط آنکارا و متحدان آمریکا آشکار می‌شود. / وطن امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها