واکنش آنکارا و اروپا به درگیری‌ جدید آذربایجان و ارمنستان

کد خبر: 1110217

پس از تشدید درگیری‌ها میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزیر امور خارجه ترکیه با اتهام‌زنی به ایروان مدعی شد که آن‌ها صلح نمی‌خواهند و به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

واکنش آنکارا و اروپا به درگیری‌ جدید آذربایجان و ارمنستان

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «عبداللطیف بن راشد الزیانی»‌ همتای بحرینی او، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در کنفرانسی مطبوعاتی در ترکیه حاضر شدند.

بر اساس گزارش شبکه «تی آر تی»، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره درگیری‌های اخیر ایجاد شده در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: «خاک [جمهوری] آذربایجان  حدود سی سال است که تحت اشغال ارمنستان بوده و در نتیجه [جمهوری] آذربایجان عملیاتی نظامی انجام داد و توانست در قالب یک عملیات نظامی که تقریبا ۴۴ روز به طول انجامید، اشغالگران ارمنستانی را  خارج کند».

مولود چاووش اوغلو ادامه داد:‌ «ما تأکید می‌کنیم که [جمهوری] آذربایجان تنها نیست و ما همواره از آن‌ها حمایت خواهیم کرد و همچنین تأکید داریم که [جمهوری] آذربایجان نیز ما را در زمانی که با چالش مواجه بودیم، تنها نگذاشته بنابراین  ما نیز آن‌ها را تنها نخواهیم گذاشت».

چاووش اغلو در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: «ارمنستان پس از آتش‌بس برخی از نظامیان خود را برای نفوذ به خاک [جمهوری] آذربایجان و مناطق مرزی فرستاد. آن‌ها در زمان اقدام حمله نظامی کردند. از آن روز تاکنون، ما نمی‌توانیم بگوییم که دستگیری‌هایی که نیروهای [جمهوری] آذربایجان انجام داده‌اند، به اسارات درآوردن نیروهاست بلکه افرادی که دستگیر شده‌اند، جاسوس و نفوذی بودند که تلاش می‌کردند به خاک آذربایجان نفوذ کنند در نتیجه جنگی نیز در کار نبود. این ارمنستانی‌ها بودند که پس از جنگ، تلاش کردند که نفوذ کنند».

وزیر اموخارجه ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه تنش‌ها باید کاهش پیدا کنند، ادعا کرد: «اما کسی که این ‌تنش‌ها و نگرانی‌ها را زیاد می‌کند، ارمنستان است. پس ارمنستان باید این حقیقت را ببیند و آن را بپذیرد و از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد».

اخیرا درگیری‌های پراکنده‌ای میان نیروهای جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنستانی در خط مرزی دو کشور در جریان بود که روز گذشته شدت گرفت.

شب گذشته منابع ارمنستانی به نقل از پارلمان این کشور از مرگ ۱۵ سرباز در درگیری‌های اخیر با جمهوری آذربایجان خبر دادند که وزارت دفاع ارمنستان این آمار را تایید نکرد.

بنابر اعلام این وزارتخانه، «وضعیت در منطقه مرزی شرقی جمهوری ارمنستان که روز گذشته مواضع ارمنستانی‌ها مورد حمله یگان‌های نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان قرار گرفت، نسبتاً با ثبات است».

طبق ادعای وزارت دفاع ارمنستان، «در نتیجه حملات خصمانه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، دشمن (جمهوری آذربایجان) بالغ بر ۷۰ سرباز کشته و مجروح و همچنین تخریب قابل توجه تجهیزات نظامی به ویژه ۴ نفربر زرهی، ۱ خودروی زرهی سندکت، ۵ خودرو داشته است».

با این حال، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از کشته شدن هفت نظامی این کشور و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر در درگیری‌های روز گذشته در مرز با ارمنستان خبر داد.

به گفته این وزارت دفاع ارمنستان، یکی از نیروهای مسلح این کشور کشته و ۱۳ نفر اسیر شده‌اند و مذاکرات با میانجیگری طرف روسی برای آزادی نظامیان اسیر ارمنستانی در جریان است.

وزارت دفاع ارمنستان همچنین از قطع ارتباط با ۲۴ نفر از اعضای نیروهای مسلح این کشور و مفقود شدن آن‌ها خبر داد.

شدت گرفتن دوباره درگیری در شرایطی انجام شده که ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال گذشته بر سر جنگ برای منطقه قره باغ کوهستاین توافقف آتش‌بس امضا کردند.

جنگ سال گذشته در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس که به امضای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسید،  پایان یافت اما تنش‌ها بر سر تعیین مرز و ادعاهای درباره کریدورهای ادعایی همچنان ادامه دارد./فارس

 پاریس: هرگونه تغییر در مرز باکو-ایروان به مذاکره نیاز دارد

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به دور تازه درگیری بین باکو و ایروان اعلام کرد که هرگونه تغییر در مرزها نیاز به مذاکره دارد و نمی‌توان با اقدام نظامی چنین چیزی را تحمیل کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه با اعلام نگرانی از درگیری مرزی تازه بین باکو و ایروان از این دو کشور خواست تا به آتش‌بس سال 2020 احترام بگذارند.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «فرانسه نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در چندین بخش از مرز ابراز می‌کند. فرانسه از همه طرف‌ها می‌خواهد به آتش‌بسی که پس از اعلامیه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ متعهد شدند، احترام بگذارند.»

فرانسه گفت که به ویژه از گزارش‌های مربوط به استفاده از تسلیحات سنگین که باعث کشته‌شدگان بسیاری به‌ویژه در طرف ارمنستانی شده، نگران است. در این بیانیه آمده است که هرگونه تغییر در مرز نیاز به مذاکره دارد و نمی‌توان با اقدام نظامی چنین چیزی را تحمیل کرد.

کشور فرانسه میزبان بزرگترین جامعه ارامنه در قاره اروپا است. وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز سه شنبه گفت که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز با ارمنستان قصد دارد توجه جامعه جهانی را از مناقشه قره باغ منحرف کند.

«آرارات میرزویان» در دیدار با دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور گفت: «مطمئن هستیم که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز ارمنستان به دنبال منحرف کردن توجه جامعه جهانی از مناقشه قره باغ است. بیانیه ای که روز چهارشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه منتشر شد.»

او گفت که ارمنستان از تمامیت ارضی خود و حق ارامنه در قره باغ کوهستانی برای تعیین سرنوشت دفاع خواهد کرد.

فرانسه از جمله حامیان ارمنستان است به طوریکه رئیس جمهور فرانسه  چندی قبل در دیدار از کفیل نخست وزیر ارمنستان در پاریس، خواستار خروج نیروهای جمهوری آذربایجای از خاک ارمنستان شد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هنگام استقبال از «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه گفت: «نیروهای جمهوری آذربایجان باید قلمرو  ارمنستان را ترک کنند.»

ماکرون افزود: «تعیین مرز بین دو کشور باید منحصراً در چارچوب مذاکره انجام شود و فرانسه آماده تسهیل گفت‌وگوها است.»

ماکرون همچنین خواستار محافظت از میراث‌ فرهنگی مسلمانان و مسیحیان در قره باغ شد.

دور تازه درگیری بین ایروان و باکو خساراتی را بر هر دو طرف متحمل کرد و ایروان و باکو هر کدام دیگری را مقصر درگیری تازه معرفی کردند. در این بین جمهوری آذربایجان از کشته شدن هفت تن  از نیروهای خود  و ارمنستان نیز از اسیر شدن ۱۵ تن از قوای خود و جراحت و کشته شدن چند پرسنل نظامی خبر داد.

 چاووش اوغلو: حملات ارمنستان تروریستی بود

وزیر خارجه ترکیه با اعلام مجدد حمایت آنکارا از باکو مدعی شد ارمنستان مقصر دور تازه درگیری‌های مرزی بین باکو و ایروان بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه با ادعای نقض آتش بس از سوی ایروان در دور تازه درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر حمایت مجدد از باکو تاکید کرد.

به گزارش منابع خبری، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در سخنانی بر حمایت آنکارا از جمهوری آذربایجان تاکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با مقصر خطاب کردن ارمنستان، این حملات را «تروریستی» خواند و از ارمنستان خواست تا اقدامات تحریک آمیز علیه صلح و ثبات در منطقه را متوقف کند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز چهارشنبه گفت که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز با ارمنستان قصد دارد توجه جامعه جهانی را از مناقشه قره باغ منحرف کند.

«آرارات میرزویان» گفت: «مطمئن هستیم که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز ارمنستان به دنبال منحرف کردن توجه جامعه جهانی از مناقشه قره باغ است. بیانیه ای که روز چهارشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه منتشر شد.»

او گفت که ارمنستان از تمامیت ارضی خود و حق ارامنه در قره باغ کوهستانی برای تعیین سرنوشت دفاع خواهد کرد.

وی افزود: «ما قویاً مطمئن هستیم که این رفتار جمهوری آذربایجان نتیجه این واقعیت است که شرکای بین‌المللی ما و در مجموع جامعه بین‌المللی واکنش مناسبی نسبت به استفاده از زور توسط  جمهوری آذربایجان در جریان تجاوزات این کشور به قره باغ کوهستانی نشان ندادند.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان سه شنبه از گفت‌وگوی وزیر دفاع ترکیه با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان و تداوم حمایت آنکارا از باکو خبر داد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مورخ  16 نوامبر، گفت‌وگوی تلفنی بین «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، و ژنرال «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان،صورت گرفت.

ژنرال حسن‌اف به همتای خود از تحرکات ارمنستان و اوضاع در مرزها اطلاعاتی داد و به وی گفته شد که  اقدامات طرف مقابل با قاطعیت سرکوب شده است.

آکار نیز در این گفت‌گو به نوبه خود خاطر نشان کرد که ترکیه مانند همیشه از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

ترکیه بارها حمایت خود را از جمهوری اذربایجان نشان داده و در جریان نبرد دوم قره باغ ارتش جمهوری آذربایجان با حمایت هوایی و اطلاعاتی ترکیه توانست ارمنستان را شکست دهد.چندی قبل نیز رئیس جمهور ترکیه که برای مراسمی عازم جمهوری آذربایجان و منطقه قره باغ شده بود، ابراز امیدواری کرد که جمهوری آذربایجان فراتر از مرزهای ارمنستان پیش رود.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در آن دیدار خطاب به یکی از مقام‌های جمهوری آذربایجان گفت: «دارید به سمت مرز ارمنستان می‌روید؟ از آنجا هم فراتر خواهید رفت.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها