علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس در گفت‌وگو با «صبح‌نو آنلاین»:

در مذاکرات جدید، در بر همان پاشنه قبلی نخواهد چرخید

کد خبر: 1110860

نظری معتقد است که رفتار و سیاست‌های دولت قبلی، غربی‌ها را بیش‌ازپیش زیاده‌خواه کرده است. اما آنچه مهم است تغییر سیاست ایران و تأکید مقامات دولت سیزدهم بر تأمین منافع نظام است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز باید این مسائل را در سفر آتی خود به تهران مدنظر قرار دهد. قرار نیست در بر همان پاشنه سابق بچرخد.

در مذاکرات جدید، در بر همان پاشنه قبلی نخواهد چرخید

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح‌نو آنلاین» با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران روز سه‌شنبه و اظهار تعجب آور در مورد عدم تماس دولت حجت‌الاسلام رئیسی با او برای پیگیری مسائل مهم هسته‌ای و مذاکرات، اظهار کرد: رافائل گروسی قبل از سفر درخواست ملاقات با مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی ایران را داشت که به او اجازه داده نشده و دیدارش تا همان سطح خودش و حداکثر تا وزیر امور خارجه انجام می‌شود.

او ادامه داد: آنچه گروسی تصور کرده که چرا فرش قرمز برایش پهن نمی‌شود و مثل گذشته مقامات ارشد کشور برای او وقت ملاقات در نظر نمی‌گیرند حاکی از خباثت و ذات زیاده‌خواهی آن‌هاست. هرچند رفتار مسئولان دولت قبلی در تشدید این رفتار تأثیر داشته است.

نظری همچنین افزود: غربی‌ها باید متوجه باشند که انتخابات 28 خرداد برگزارشده و مردم ما مطالبات خودشان را در پای صندوق رأی به عدم زیاده‌خواهی‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اعلام کردند. دولت جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده و دیگر پیرو سیاست‌های دولت روحانی نیست.

غربی‌ها بدانند قرار نیست در بر همان پاشنه سابق بچرخد

نماینده مردم خمین در مجلس گفت: قرار نیست در بر همان پاشنه سابق بچرخد. همان‌طور در سیاست‌های دولت سیزدهم مشخص و اعلام‌شده است اگر بنا باشد مذاکره داشته باشیم که البته ما همواره اعلام کرده‌ایم که اهل مذاکره هستیم و نباید باب گفتگو بسته شود، باید منافع ایران حفظ شود.

وی بیان می‌کند: ایران مذاکرات یک‌طرفه‌ای را که همیشه ما را در موضع بدهکار و طرف مقابل را به‌عنوان مدعی و طلبکار معرفی می‌کرد، نخواهد پذیرفت. سال‌ها برای اجرای تعهدات غربی‌ها انتظار کشیدیم و در تمام این مدت به تعهدات خود پایبند بودیم اما هیچ وفای به عهدی از سوی آن‌ها ندیدیم. لذا بهتر است غربی‌ها نیز کمی واقع‌بین باشند.

نظری یادآور شد که گروسی نیز باید بداند اگر بخواهد در این مقطع با جمهوری اسلامی ایران مذاکره داشته باشد و مباحث هسته‌ای را پیگیری کند، باید منافع ما را نیز در نظر بگیرد. جمهوری اسلامی به جد پیگیر مطالبات به‌حق ملت ایران است و هم مسئولان این اراده جدی را دارند و هم مطالبه عمومی ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران است که مذاکرات هشت سال گذشته با مسیر یک‌طرفه خسارت‌هایی را به کشور ایران تحمیل کرده و باید جبران شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: غربی‌ها با همراهی کردن آمریکا عملاً خواسته‌های یک‌طرفه خودشان را پیش بردند و حال اگر خواهان احیای برجام در همان قالب قبلی هستند باید به مسیر جدید برگردند. جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی با محوریت و موضوعات جدید و خارج از چارچوب برجام را نمی‌پذیرد.

نظری در انتها متذکر شد: هر امتیازی باید در مقابل امتیازی داده شود. از طرفی باید تضمینی برای تعهداتی که در توافق برجام داشتند و به آن عمل نکردند وجود داشته باشد. تا ایران مطمئن شود که مجدد زیر تعهداتشان نمی‌زنند. بنابراین بازگشت به این تعهدات راه آغاز مذاکرات بعدی برای مباحث هسته‌ای خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها