توافق دفاعی گسترده هند و روسیه/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه

کد خبر: 1110950

برخی رسانه‌ها از احتمال خرید سامانه‌های پرقدرت دفاع موشکی اس -500 ساخت روسیه از سوی هند و توافق دفاعی گسترده طرفین در آستانه سفر رئیس جمهور روسیه به دهلی نو خبر می‌دهند.

توافق دفاعی گسترده هند و روسیه/ رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه

در حالیکه ارتش هند تنها چند روزاست که به سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه مجهز شده، اینک برخی منابع از احتمال خرید سامانه‌های پرقدرت دیگر از سوی این کشور خبر می‌دهند.

به نوشته برخی منابع خبری، بعد از ارسال سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به هند، احتمال توافق دفاعی جدید بین مسکو و دهلی نو می رود.

 گزارش‌ها حاکیست که سفر آتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به هند ممکن است مسیر فروش سامانه‌های اس-۵۰۰ و یا حتی اس-۵۵۰  را هموار کند. اگر این مذاکرات موفق باشد، هند اولین کشو خارجی است که به سامانه اس-۵۰۰ دست می‌یابد.

آماده‌سازی‌ها برای سفر پوتین به هند در جریان است و تاریخ دقیق این سفر به‌زودی منتشر می‌شود.

«آلکساندر میخائیف» مدیر شرکت دولتی تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه چندی قبل گفته بود، مذاکراتی میان مسکو با هفت کشور از منطقه غرب آسیا، حوزه آسیا اقیانوسیه و آفریقا برای فروش اس-۴۰۰ در جریان است.

انتشار خبرها درباره آغاز روند فروش اس-۴۰۰ روسیه به هند در شرایطی انجام شده که طی سال‌های گذشته فشارهای واشنگتن به دیگر کشورها برای ممانعت از خرید تسلیحات و سامانه‌های روسی خبرساز بوده است.

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در جریان سفر چندی قبل به دهلی نو خرید سامانه اس-۴۰۰ را «خطرناک» خواند و مدعی شد که چنین کاری «به نفع هیچ کسی نیست.»

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «ما می‌خواهیم درباره مسیر پیش رو و رایزنی‌ها بین کشورهایمان بسیار فکور باشیم و من امیدوارم که ما بتوانیم مشکلات درباره این موضوع (خرید اس-۴۰۰ هند از روسیه) را حل بکنیم.»

طبق گزارش‌های قبلی رسانه‌های روسی، هند به رغم هشدار دولت‌های مکرر ایالات متحده درباره احتمال اعمال تحریم‌های کاتسا در صورت پیش بردن توافق اس-۴۰۰، این کشور (هند) همچنان به این توافق (برای خرید اس-۴۰۰ از روسیه) متعهد باقی مانده است».

به رغم فشارهای دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات  آمریکا درباره فروش سامانه اس-۴۰۰، هند بارها اعلام کرده که به این سامانه پدافندی نیاز دارد. برخی علت این اقدام هند را تقابل با چین عنوان می‌کنند./فارس

 رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه و آغاز به‌روزرسانی رافال‌های هند

رسانه‌ها از به‌روز رسانی ناوگان جنگنده‌های رافال هند و برگزاری رزمایش هوایی هند با فرانسه با مشارکت انواع جنگنده‌ها از جمله «میراژ-2000» و «سوخو-30» خبر دادند.

رزمایش هوایی بزرگ هند و فرانسه و آغاز به‌روزرسانی رافال‌های هند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری از برگزاری رزمایش بزرگ هوایی هند و فرانسه و شروع به روزرسانی ناوگان جنگنده‌های «رافال» نیروی هوایی هند خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، نیروهای هوایی هند و فرانسه روز یکشنبه یک رزمایش بزرگ هوایی را با مشارکت انواع جنگنده‌ها به اجرا گذاشتند. نیروی هوایی هند در این رزمایش جنگنده‌های «سوخو-۳۰»، «جاگوار» را به پرواز درآورد و نیروی هوایی فرانسه نیز جنگنده‌های «میراژ-۲۰۰۰»  و رافال خود را در این رزمایش بزرگ به پرواز درآورد.

از سویی دیگر، رسانه‌های هندی از آغاز به‌روزرسانی ناوگان جنگنده‌های رافال هند خبر دادند. به نوشته وبگاه شبکه خبری «ان دی تی وی» نیروی هوایی هند با دریافت ۳۰ فروند هواپیمای جنگی رافال از فرانسه، از ژانویه ۲۰۲۲ به‌روزرسانی ناوگان جنگنده‌های فرانسوی خود را با پیشرفت‌های ویژه هند آغاز خواهد کرد.

منابع آگاه دولت هند گفتند که یک تیم سطح بالا از افسران نیروی هوایی هند در فرانسه برای ارزیابی عملکرد این هواپیما در یک پایگاه هوایی مستقر هستند. این هواپیما به تمام درخواست‌های هند مجهز شده است. پس از تایید و پذیرش این جنگنده‌ها از سوی افسران ارتش هند، ارتقا ناوگان رافال از ژانویه سال آینده آغاز می‌شود.هند در حال حاضر حدود 30 فروند از این هواپیماها را دریافت کرده است و سه فروند دیگر نیز در ۷ تا ۸ دسامبر وارد کشور خواهند شد.

طبق برنامه قرارداد هر ماه، ۳ تا ۴ رافال هندی به استانداردهای جدید ارتقا می‌یابد. به روز رسانی این هواپیما در ایستگاه نیروی هوایی «آمبالا» در هند انجام خواهد شد. نیروی هوایی هند نیز پس از آموزش پرسنل خود در فرانسه، آموزش خلبانان خود را بر روی هواپیما در داخل کشور آغاز کرده است. هند اکنون در حال برنامه ریزی برای دستیابی به ۱۱۴ هواپیمای جنگنده چند منظوره رافال است.

نیروی هوایی هند در تقابل با جنگنده‌های پیشرفته نیروی هوایی چین از جمله «جی-۲۰» قصد تقویت خود را دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها