همراهی بایدن با تل آویو علیه ایران

کد خبر: 1110989

یک نشریه آمریکایی با اشاره به بی‌اعتمادی ایرانیان به وعده‌های دولت آمریکا نوشت، کاخ سفید در حال تشدید تلاش‌های پشت پرده خود برای هدف قرار دادن اقتصاد تهران است.

همراهی بایدن با تل آویو علیه ایران

یک نشریه تحلیلی آمریکایی روز یکشنبه در تحلیلی نوشت، کاخ سفید در حال تشدید تلاش‌های پشت پرده خود برای هدف قرار دادن اقتصاد ایران است.

نشریه «اینترسپت» در این گزارش با اشاره به تلاش‌های «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا و تیم سابق وی  در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و نام بردن از آن رویداد به عنوان خطرناک‌ترین اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران نوشت، آن حمله خطر شروع یک جنگ تمام عیار با ایران را به همراه داشت.

*تبلیغات  انتخاباتی پوچ بایدن درباره برجام

نشریه اینترسپت در بخش دیگر این گزارش با اشاره به تبلیغات انتخاباتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نوشت، در طول مبارزات انتخاباتی 2020، بایدن نقش خود در احیای توافق هسته‌ای ایران را تبلیغ کرد و قول داد که خروج از آن توسط ترامپ را لغو کند، اما با گذشت نزدیک به یک سال از ریاست جمهوری جدید، حرکت کمی وجود داشته است.

به نوشته اینترسپت، بایدن از سرگیری مذاکرات را اولویت اصلی خود قرار نداده و تمایلی برای دادن امتیاز نشان نداده است. بایدن که در اواخر ماه اوت در کنار «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر تازه منتخب رژیم اسرائیل در کاخ سفید نشسته بود، گفت: «اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد، ما آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.»

*همراهی بایدن با تل آویو علیه ایران

به عنوان نشانه‌ای از گسترش استقبال ایالات متحده از جنگ، دولت بایدن ایران را به حمایت مالی از یک سری حملات پهپادی علیه یک پایگاه آمریکایی در سوریه در ماه اکتبر متهم کرد. در 10 نوامبر نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده یک سری تمرینات نظامی مشترک را با (رژیم) اسرائیل، امارات و بحرین در دریای سرخ آغاز کرد. این رزمایش‌ها اولین رزمایش از نوع خود در این سطح بود که از توافقنامه موسوم به دولت ترامپ ناشی شد. فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در آن برهه گفت: «دیدن آموزش نیروهای آمریکایی با شرکای منطقه‌ای برای ارتقای قابلیت‌های امنیت جمعی دریایی ما هیجان‌انگیز است.»

در کنار این لفاظی‌ها، به نظر می‌رسد کاخ سفید نیز در حال تشدید تلاش‌های پشت پرده خود برای هدف قرار دادن اقتصادی ایران است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دولت بایدن تشویق چین به قطع واردات نفت از ایران را آغاز کرده است، اقدامی که می تواند نشان دهد کاخ سفید به گسترش بیشتر تحریم‌ها و دیگر روش های جنگ اقتصادی فکر می کند. آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران نیز در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، گفت، جهان به شعارهای «اول آمریکا» یا «آمریکا بازگشته است» اهمیتی نمی‌دهد. او گفت: «تحریم‌های اقتصادی راه جدید جنگ ایالات متحده با کشورهای جهان است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اعتماد نداریم.»

*بی اعتمادی ایرانیان به وعده‌های بایدن

این نشریه در خاتمه نوشت،  بر اساس نظرسنجی اکتبر دانشگاه مریلند، به نظر می‌رسد که شمار قابل توجهی از ایرانیان بر این احساسات (بی اعتمادی به بایدن) تأکید دارند. این نظرسنجی نشان داد که اکثریت پاسخ دهندگان بر این باور نیستند که در صورت ورود مجدد آمریکا به توافق هسته ای، آمریکا پایبند خواهد بود و ایرانی‌ها فقط نسبت به ترامپ، دیدگاه مطلوب‌تری نسبت به بایدن داشتند.

با درگیری‌های منظم بین کشتی‌های آمریکایی و ایرانی در آب‌های بین‌المللی و اتهامات آمریکا مبنی بر تسهیل حملات هواپیماهای بدون سرنشین و سایر حملات به نیروهای آمریکایی در سوریه، فشار مداوم بر بایدن برای تشدید اوضاع وارد می‌شود. در اوایل نوامبر، وزارت خارجه ایران شرایط خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام کرد. از جمله خواسته‌های آن لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده پس از خروج ترامپ از توافق، اعتراف آمریکا به مسئولیت خود در از بین بردن آن و اینکه بایدن متعهد شود که ایالات متحده دیگر از تعهدات خود تخطی نخواهد کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها