احبار روسیه/کرملین اتهام زنی آمریکا را رد کرد

کد خبر: 1111887

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، اتهام آمریکا در مورد دست داشتن روسیه در ابتلای دیپلمات های آمریکایی به بیماری سندروم هاوانا را رد کرد.

احبار روسیه/کرملین اتهام زنی آمریکا را رد کرد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، اتهام آمریکا در مورد دست داشتن روسیه در ابتلای دیپلمات های آمریکایی به بیماری سندروم هاوانا را رد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، پسکوف روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این موضوع (ابتلای دیپلمات های آمریکایی به بیماری سندروم هاوانا) در دیدارهای  ویلیام برنز رئیس سازمان سیا با رئیس جمهوری روسیه و مقامهای روس مطرح نشد.

 وی افزود: آنچه که به مذاکرات رئیس سیا با همتایان خود در سازمان های اطلاعاتی روسیه مربوط می شود، محتویات این گفت و گوها، اطلاعاتی نیست که بتوان در ملا عام اعلام کرد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: تنها چیزی که در این مورد می توان قطعا رد کرد، امکان شرکت طرف روسی در مورد ابتلای به سندروم هاوانا است و ما هیچ ارتباطی با این مساله نداریم. 

ویلیام برنز دوم و سوم ماه نوامبر (۱۱ و ۱۲ آبان ماه) به مسکو سفر کرد و با چند تن از مقامهای روس از جمله با الکساندر برتنیکوف رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه و سرگئی نارشکین رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه دیدار و گفت و گو کرد. 

 به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از واشنگتن تایمز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به روسیه در مورد عواقب احتمالی ارتباط مسکو با بیماری موسوم به سندروم هاوانا در میان دیپلمات‌های آمریکایی هشدار داد.

 ویلیام برنز به مقامات روسی هشدار داده است که آسیب رساندن به پرسنل دیپلماتیک آمریکا و اعضای خانواده آنها یک رفتار عادی نیست.  

واشنگتن تایمز مدعی شد: این هشدار به این معنا نیست که واشنگتن مسکو را به چنین فعالیت‌های بدخواهانه‌ای متهم می‌کند، اما این واقعیت که برنز چنین پیامی را ارائه کرده، نشان می‌دهد که سیا نگران دخالت احتمالی کرملین است.  

روسیه بارها هرگونه نقش خود در بروز موارد ابتلا به سندورم هاوانا را رد کرده است.  

سندروم هاوانا برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ و در میان دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در کوبا گزارش شد.  

پس از سال‌ها تحقیق، دولت آمریکا هنوز به طور علنی دلیل این حوادث را مشخص نکرده است، اما مقامات ارشد در وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع  آمریکا و سازمان جاسوسی سیا کارمندان خود را مجبور کرده‌اند تا آسیب‌های احتمالی مغزی را گزارش کنند و در برخی موارد مقامات ارشدی که به این موارد بی‌توجه بوده‌اند را برکنار کرده‌اند.  

محققان آمریکایی هم اکنون در مورد صدها مورد ابتلا به سندروم هاوانا تحقیق می‌کنند.  

پیش از این، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید کرد که حدود یکصد تن از افسران و اعضای خانواده سازمان سیا به بیماری سندروم هاوانا مبتلا شده‌اند. 

به گزارش ایرنا از رویترز، برنز اعلام کرد که حدود ۱۰۰ افسر و اعضای خانواده سازمان سیا در میان ۲۰۰ مقام و وابسته آمریکایی هستند که به بیماری سندرم هاوانا مبتلا شده‌اند. 

مسکو: آمریکا در تلاش برای مختل کردن بازی‌های المپیک پکن است

وزارت خارجه روسیه واشنگتن را به تلاش برای اختلال در برگزاری بازی‌های المپیک در پکن متهم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: واشنگتن با اقدامات مختلف در تلاش است تا برگزاری بازی‌های المپیک در پکن را مختل کند.

زاخارووا گفت: ایالات متحده دائماً، به طور منظم، به بهانه‌های دور از ذهن ... اقداماتی انجام می‌دهد و کمپین‌های اطلاعاتی و سیاسی را با هدف تضعیف، اخلال و پیچیده‌تر کردن برگزاری بازی‌های المپیک در چین سازماندهی می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها