ادعای «واشنگتن پست» علیه روسیه

کد خبر: 1113838

روزنامه آمریکایی به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال 2022 با مشارکت 175000 نیرو است.

ادعای «واشنگتن پست» علیه روسیه

روزنامه آمریکایی به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال 2022 با مشارکت 175000 نیرو است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز جمعه در گزارشی مدعی شد روسیه در نظر دارد تا اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله نظامی کند.

واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی و یک سند اطلاعاتی ادعا کرد که کارزار برنامه‌ریزی شده می‌تواند حمله از چند جبهه با حضور ۱۷۵۰۰۰ نیرو باشد. 

یک مقام دولتی ناشناس آمریکایی به این روزنامه گفت: این طرح‌ها شامل حرکت گسترده ۱۰۰ گردان از گروه‌های تاکتیکی با حدود ۱۷۵۰۰۰ پرسنل، همراه با زره‌پوش، توپخانه و تجهیزات است.

طبق ادعای مطرح شده از سوی روزنامه آمریکایی و در ادامه جوسازی‌های اخیر غرب علیه مسکو، اسناد اطلاعاتی به دست آمده نشان می‌دهد که روسیه در چهار نقطه در حال جمع‌آوری نیرو است. بر اساس این سند طبقه‌بندی نشده که شامل عکس‌های ماهواره‌ای است، مسکو ۵۰ گروه تاکتیکی میدان جنگی و همچنین تانک و توپخانه را مستقر کرده است.

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین پیش‌تر گفته بود که نزدیک به ۹۴۰۰۰ نیروی روسیه در مرز اوکراین مستقر هستند و ادعا کرد احتمال «تشدید تنش از سوی فدراسیون روسیه» در مقیاس بزرگ وجود دارد و به احتمال زیاد این اتفاق در پایان ماه ژانویه ۲۰۲۲ رخ خواهد داد.

در همین حال، ایالات متحده روز پنجشنبه به روسیه در خصوص هرگونه تجاوز نظامی به اوکراین هشدار داد و از مسکو خواست به تعهدات خود تحت توافقنامه مینسک عمل کند.

همچنین روز جمعه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که در حال کار بر روی مجموعه‌ای از ابتکارات است که تشدید اوضاع در مرز با اوکراین را برای روسیه «بسیار، بسیار سخت» می‌کند.

بایدن در سخنانی در کاخ سفید گفت که از طریق آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌اش و جیک سالیوان مشاور امنیتی کاخ سفید با متحدان آمریکا در اروپا در تماس دائمی است. بایدن اما در سخنان خود در جمع خبرنگاران هیچ اشاره‌ای به جزئیات ابتکاراتی که گفته بود، نکرد.

یک مقام روس روز جمعه گفت که دیدار آنلاین بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و بایدن ممکن است در چند روز آینده برگزار شود.

«یوری یوشاکوف» مشاور رئیس‌جمهور روسیه در مسائل سیاست خارجی هم به خبرنگاران در مسکو گفت، رؤسای‌جمهور دو کشور قصد دارند در مورد اجرای تصمیمات اتخاذ شده در نشست ژنو در ماه ژوئن، روابط دوجانبه و موضوعات افغانستان، ایران، اوکراین، لیبی و سوریه گفت‌وگو کنند.

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند. با این حال، کشورهای غربی به رهبری آمریکا مدتی است که روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تحرکات نظامی روسیه نزدیک اوکراین، مدعی شد در صورت اقدام نظامی مسکو علیه کی‌یف، منافع امنیت ملی واشنگتن و ناتو نیز به خطر می‌افتد. 

آمریکا و ائتلاف ناتو در بهار سال جاری هم اتهامات مشابهی را علیه روسیه مطرح کردند. طرف‌های غربی در آن زمان مدعی شده بودند روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی نظامی و تجهیزات نظامی نظیر تانک و جنگنده را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها