وزیر خارجه سوریه حامل پیام مکتوب بشار اسد برای رییسی

کد خبر: 1114347

وزیر خارجه سوریه گفت: در دیدار امروز با آیت الله رییسی پیام مکتوب بشار اسد رییس جمهوری سوریه را به ایشان تسلیم کردم و این پیام بازتاب دهنده اهمیت روابط ایران و سوریه است.

وزیر خارجه سوریه حامل پیام مکتوب بشار اسد برای رییسی

وزیر خارجه سوریه گفت: در دیدار امروز با آیت الله رییسی پیام مکتوب بشار اسد رییس جمهوری سوریه را به ایشان تسلیم کردم و این پیام بازتاب دهنده اهمیت روابط ایران و سوریه است.

فیصل مقداد روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در محل وزارت امور خارجه گفت: امروز مفتخر به دیدار با آقای رییسی رییس جمهور ایران شدم و در خلال این دیدار پیام مکتوب رییس‌جمهور اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده اهمیت روابط بین سوریه و ایران است و همچنین امروز دعوت رسمی رییس جمهور اسد را به آیت‌الله رییسی برای سفر به سوریه تسلیم کردم.

مقداد با بیان اینکه گفت و گوهایی با رییس جمهوری انجام شد که بازتاب دهنده روابط ممتاز و راهبردی بین دو کشور بود، گفت: این روابط هیچ هدفی جز بنیان نهادن آینده‌ای روشن ندارد که در آن آزادی، استقلال و امنیت منطقه تضمین شده باشد و تاثیر دخالت‌های استعماری کشورهای دیگر در آن نباشد.  

وی اضافه کرد: به نفع همه کشورهای منطقه است که خاورمیانه، منطقه‌ای برای پیشرفت و توسعه و امنیت باشد و نه منطقه‌ای برای اقدامات مداخله گرایانه و استعماری از سوی کشورهای بیگانه. همچنان که خاورمیانه نباید جایی برای حمایت از تروریسم باشد که جوامع ما را چندپاره می‌کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به گفت و گوهای خود با امیر عبداللهیان اظهار کرد: با توجه به کثرت تحولات نمی‌توانیم در انجام دیدارها و مشورت‌ها فاصله بیندازیم. ما درباره افغانستان حرف زدیم.

مقداد همچنین با اشاره بررسی موضوع افغانستان در این دیدار گفت: افغانستان از سوریه دور نیست و شرایط کشور افغانستان در شرایط کلی منطقه به ویژه سوریه تأثیرگذار است و آمریکا صدها هزار تروریست را از سوریه به افغانستان منتقل کرده است.

 وی خاطرنشان کرد: به آینده چشم امید داریم که ملت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و غربی بتوانند به توسعه و پیشرفت دست یابد.

وزیر خارجه سوریه افزود: با اهدافی که جمهوری اسلامی در افغانستان اعلام کرده مانند تشکیل دولت فراگیر ملی که همه گروه‌های افغانی را در برگیرد، با ایران همراه هستیم. همچنین امنیت، مبارزه با تروریسم و برقراری روابط دوستانه و عادی با کشورهای همسایه افغانستان هم مدنظر است.

این دیپلمات ارشد سوری ادامه داد: امروز همچنین درباره تحولات عراق هم گفت و گو کردیم و امیدواریم گروه‌های مختلف عراقی به آن چه که در خدمت مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی از این کشور و امنیت آن است، برسند و درباره آن توافق کنند.

مقداد، روابط اقتصادی بین سوریه و جمهوری اسلامی ایران را محور گفت و گوهای خود را وزیر خارجه و رییس جمهوری کشورمان عنوان کرد و گفت: امیدواریم روابط اقتصادی بین ایران و سوریه تعمیق یابد.

به گفته وزیر خارجه سوریه این روابط نه تنها در یک چارچوب دو جانبه بلکه یک چهارچوب چند جانبه کشورهای منطقه را باید در بر بگیرد چون تحقق همکاری اقتصادی حقیقی میان کشورهای منطقه بسیار مهم است.

وی همچنین درباره مذاکرات وین گفت:به توانمندی مسوولان ایرانی برای اداره این پرونده و مذاکرات ایمان داریم طوری که بتوانند دروغ‌ها و بازیگری‌های اسراییل و حامیان غربی آن را برملا کنند.

فیصل مقداد خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و دیگران بدانند غیر از این واقعیت چیزی درست نیست.  همانطور است که مسوولان ایرانی از گذشته تاکنون آن را نفی کرده‌اند.

وزیر خارجه سوریه گفت: نتیجه مثبت مذاکرات می‌تواند بازگشت آمریکا به توافقی باشد که از آن خارج شده است. کسی که از توافق خارج شد ایران نبود بلکه آمریکا بود و امروز جمهوری اسلامی خواستار عدم پیش کشیدن مسائل غیرهسته ای در این مذاکرات است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای منطقه دارای موشک هستند و رژیم‌صهیونیستی هم موشک‌هایی دارد، اظهار کرد: اگر طرف مقابل از بازگشت به برجام می‌گوید، معنای بازگشت و به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم هاست و اگر چنین نباشد مذاکرات در راستای تامین منافع برخی طرف‌ها به ویژه رژیم صهیونیستی خواهد بود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها