کاخ سفید: ایران برای پیشرفت در مذاکرات نیامده بود!

کد خبر: 1114445

سخنگوی کاخ سفید در ادعاهای جدید خود مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین را ناامید کننده خواند.

کاخ سفید: ایران برای پیشرفت در مذاکرات نیامده بود!

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری با اشاره به مذاکرات هفته گذشته احیای برجام در وین مدعی شد که دور جدید مذاکرات ناامید کننده بوده است.

سخنگوی کاخ سفید در بخشی از سخنانش به دور هفتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای اشاره کرد و مدعی شد: «آخرین دور مذاکرات وین ناامید کننده بود؛ ایران برای پیشرفت در مذاکرات نیامده بود»!

جنیفر ساکی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به مکالمه آتی روسای جمهور روسیه و آمریکا مدعی شد واشنگتن در صورت حمله مسکو به کی‌یف، آماده اعمال تحریم است.

سخنگوی کاخ سفید با بیان آنکه بخش اعظم مکالمه «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور روسیه و آمریکا درباره فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین خواهد بود، افزود: «مکالمه روسای جمهور برای اعلام حمایت آمریکا از اوکراین مناسب خواهد بود.»

او در ادامه اعلام کرد: «بایدن به وضوح خواهد گفت که در صورتی که به اوکراین حمله شود، تحریم‌های موثری بر اقتصاد روسیه  وضع خواهد شد. البته نمی‌دانیم آیا رئیس جمهور پوتین تصمیمی به حمله به اوکراین گرفته است یا خیر.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین به عدم حضور مقامات آمریکایی در بازی‌های المپیک چین اشاره کرد و مدعی شد: «آمریکا به دلیل اقدامات فاحش ناقض حقوق بشر از سوی چین، این بازی‌ها را تحریم کرده است.»

جنیفر ساکی در ادامه بدون اشاره به اقدامات ناقض حقوق بشر آمریکا و سیاست‌های یک‌جانبه و ظالمانه این کشور علیه باقی کشورها از جمله سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه کشورمان، مدعی شد: «دفاع از حقوق بشر در خون آمریکایی‌هاست، ما تعهدی دیرینه برای ارتقای حقوق بشر داریم و به اقدامات خود در این راستا در چین ادامه خواهیم داد. از همین رو با توجه به نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در سین‌کیانگ و سایر موارد نقض حقوق بشر از سوی چین، دولت آمریکا هیچ نماینده دیپلماتیک یا رسمی به بازی‌های المپیک زمستانی و پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن اعزام نخواهد کرد.»

این در حالی است که ساعاتی پیش «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اعلام کرد که پکن، دیپلمات‌های آمریکایی را برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی ماه فوریه دعوت نکرده است و گفت: «سیاستمداران آمریکایی بدون اینکه دعوت شوند، اغراق می‌کنند که به تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی چین ادامه می‌دهند.»

همچنین پیشتر از این در ارتباط با مذاکرات وین، جنیفر ساکی مدعی شده بود که ایران دور جدید مذاکرات وین را با تحریکات هسته‌ای آغاز کرده است و گفت: «رئیس‌ جمهور بایدن متعهد به بازگشت به توافق هسته‌ای است، اما تا زمانی که ایران هم همین کار را انجام دهد. در صورت پایبندی ایران به توافق، راه‌ حل‌های ارائه شده می‌تواند در مذاکرات مفید واقع شود.»

اولین دور از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای کشورمان در دولت جدید ایران هفته گذشته در وین برگزار شد. این دور از مذاکرات بعد از چند ماه وقفه، هشتم آذرماه از سر گرفته شد و جمعه (۱۲ آذر) پایان یافت. اکنون هیئت‌های حاضر به پایتخت‌های خودشان بازگشته‌اند تا مشورت‌های لازم را انجام دهند.

ایران دو سند پیشنهادی درباره گام‌های بازگشت به برجام ارائه داده، اما تروئیکای اروپایی این پیشنهادات را سختگیرانه خوانده است. علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرده که پیشنهادات ایران بر اساس متن توافق برجام تدوین شده است و از لحاظ حقوقی معتبر است. مقامات کشورمان تاکید دارند که در صورت رفع همه تحریم‌های مغایر با برجام ایران هم حاضر است محدودیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را بپذیرد./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها