احداث بزرگترین پایگاه اطلاعاتی آمریکا در عراق

کد خبر: 1115084

یکی از رهبران جنبش عصائب اهل‌الحق عراق اقدام آمریکا در احداث بزرگترین پایگاه اطلاعاتی در غرب استان الانبار عراق را فاش کرد.

احداث بزرگترین پایگاه اطلاعاتی آمریکا در عراق

«سلام الجزائری» از رهبران جنبش عصائب اهل الحق عراق، امروز (پنجشنبه، ۹ دسامبر) فاش کرد که ارتش آمریکا بزرگترین پایگاه اطلاعاتی خود را در پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب الانبار ایجاد کرده است. 

وی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: «گروه‌های مقاومت از درگیری با نیروهای آمریکایی هراسی ندارند، زیرا آن‌ها را در اوج حضورشان که شمارشان به بیش از ۱۵۰ هزار سرباز می‌رسید، هدف قرار دادند».

به نوشته وبگاه «المعلومه»، الجزائری افزود: دولت در موضوع اخراج نیروهای آمریکایی تعلل می‌کند و این طعنه آمیز است که دولت از تعداد این نیروها، نوع سلاح و ماهیت وظایف آن نیروها اطلاعی ندارد».

وی فاش کرد: «ارتش آمریکا اخیرا بزرگترین پایگاه اطلاعاتی منطقه را در پایگاه هوایی عین الاسد ایجاد کرده است که نشان دهنده وجود نیات پنهان آن در خصوص ادامه حضور آن در عراق است. مقاومت برای هرگونه اقدامی علیه حاکمیت ملی آماده است.

«صفاء الاعسم» مشاور نظامی سابق و تحلیلگر نظامی عراق چند روز پیش از ورود تجهیزات نظامی جدید آمریکا به مناطقی در غرب و شمال عراق خبر داد و گفت که این امر با عقب‌نشینی که شمارش معکوس آغاز شده است، مغایرت دارد.

وی تصریح کرد: «دو پایگاه نظامی "عین الاسد" در غرب استان الانبار و پایگاه "الحریر" در اربیل، شاهد ورود تجهیزات نظامی و تسلیحات سنگین آمریکایی است که از سوریه به این دو پایگاه انتقال یافته است و این امر بیانگر تشدید تنش در منطقه است».

این تحلیلگر عراقی تصریح کرد: «طرف آمریکایی از مشغول بودن عراق برای تشکیل دولت و نتایج انتخابات سوء استفاده می‌کند. امسال نیز  بدون خروج نیروهای آن یا نیروهای خارجی متحد با آن از پایگاه های عراق به پایان می‌رسد».

چندی پیش «سعد محمد الکعبی» تحلیلگر عراقی، فاش کرد که ایالات متحده  سامانه‌های پدافندی «سی-رام» (C-RAM) جدیدی را به پایگاه‌ها و سفارت خود در بغداد ارسال کرده است تا برای آن‌چه ممکن است پس از پایان سال جاری به دلیل دروغین بودن ادعایش مبنی بر عقب‌نشینی از عراق اتفاق بیافتد، آماده باشد. 

 «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، ظهر امروز (پنجشنبه)، رسما اعلام کرد که مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی در این کشور به پایان رسیده است.

وی افزود: «ما امروز مرحله پایانی گفت‌و‌گو با ائتلاف بین‌المللی را که سال گذشته آن را آغاز کردیم، به پایان رساندیم تا رسما پایان مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف و خروج آن‌ها از عراق را اعلام کنیم. اما روابط با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره‌دهی و توانمندسازی ادامه خواهد یافت».

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تنها تعداد  از نیروهای آمریکایی (که شمار آن مشخص نشده است) برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی خواهند ماند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

 پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها