اردوغان خواستار عضویت کشورهای آفریقایی در شورای امنیت شد

کد خبر: 1117158

رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی خواستار افزایش تعداد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از طریق اضافه کردن کشورهای آفریقایی به این شورا شد.

اردوغان خواستار عضویت کشورهای آفریقایی در شورای امنیت شد

به نقل از اسپوتنیک، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی خواستار افزایش تعداد اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از طریق اضافه کردن کشورهای آفریقایی به این شورا شد.

بر اساس این گزارش، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید تعداد اعضای دائم خود را با اضافه کردن کشورهای آفریقایی (به این شورا) افزایش دهد.

لازم به ذکر است، اردوغان پیشتر در ماه اکتبر، با طرح این موضوع که "جهان بزرگ‌تر از پنج کشور است"، خواستار تشکیل یک شورای امنیت سازمان ملل متحد فراگیرتر شد.

اردوغان در سومین نشست اجلاس مشارکت ترکیه و آفریقا در استانبول گفت: "ما باید تلاش‌های خود را بسیج کنیم تا کشورهای آفریقایی همانطور که شایسته آنهاست در شورای امنیت سازمان ملل متحد به درستی نمایندگی شوند. این عادلانه نیست که قاره آفریقا با ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت نمی‌تواند بر تصمیمات امنیت سازمان ملل تأثیر بگذارد.

وی در این سخنان بار دیگر به استدلال خود مبنی بر اینکه "جهان بزرگ‌تر از پنج کشور است" رجوع کرده و خاطرنشان کرد که گنجاندن سایر کشورها در شورای امنیت سازمان ملل نه تنها برای ترکیه، بلکه برای قاره آفریقا نیز حیاتی است.

اردوغان همچنین تاکید کرد که ترکیه قصد دارد تجارت با کشورهای آفریقایی را از ۲۵.۳ میلیارد دلار در سال گذشته به ۵۰ میلیارد دلار برساند و سپس این هدف را به ۷۵ میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

نشست شراکت ترکیه و آفریقا یک رویداد دو روزه است که رهبران ۱۶ کشور آفریقایی در آن حضور می‌یابند. در چارچوب این اجلاس، یک برنامه عملیاتی تا سال ۲۰۲۶ تصویب خواهد شد که فهرستی از پروژه‌هایی را که قرار است با حمایت ترکیه در کشورهای آفریقایی اجرا شود، ارائه خواهد کرد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها