پشت پرده های تنش آفرینی جدید ریاض علیه دمشق

کد خبر: 1117342

عبدالباری عطوان، لفاظی اخیر یک مقام سعودی علیه سوریه را با تمایل ریاض به عادی سازی روابط با تل آویو، تشدید اختلافات با امارات و تلاش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب مرتبط دانست.

پشت پرده های تنش آفرینی جدید ریاض علیه دمشق

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در سر مقاله این روزنامه به لفّاظی شدید و بی سابقه یک مقام سعودی علیه سوریه و بشار اسد و طرح این سؤال پرداخته است که آیا این اقدام، در راستای زمینه سازی برای به تخت نشستن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، پیروی کادر جدید رهبری عربستان از سیاست تنش آفرینی علیه محور مقاومت، تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با هدف شکستن انزوای این رژیم و جلب رضایت آمریکا و اروپا برای به رسمیت شناختن قدرت بن سلمان قابل تفسیر است؟

عطوان در این مقاله آورده است: «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل در حمله ای بی سابقه و شدید به بشار اسد رئیس جمهور سوریه و دولت این کشور و همچنین حزب الله لبنان این واقعیت را انکار کرد که جنگ علیه سوریه با پیروزی دولت این کشور به پایان رسیده باشد. نکته جالب توجه این است که ادعاهای این مقام سعودی در حالی مطرح می شود که ما شاهد تلاش کشورهای عربی به ویژه حاشیه خلیج فارس برای از سرگیری روابط با سوریه و بازگشایی سفارت های آنها در دمشق هستیم.

وی در ادامه افزود: لفاظی مقام سعودی علیه کشور و رئیس جمهور سوریه از چند جهت قابل بررسی است:

اول: این لفاظی همزمان با ریاست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بر نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، آن هم در سایه غیبت پادشاه سعودی یا شاید جلوگیری از حضور او، صورت می گیرد. تحولی که این احتمال را مطرح می کند که ولیعهد سعودی سیاست جدید تنش آفرینی را علیه محور مقاومت، ایران و متحدانش در منطقه یعنی سوریه، عراق و لبنان و یمن در پیش گرفته است.

دوم: حمله مقام سعودی علیه رئیس جمهور و کشور سوریه از تریبون سازمان ملل، با هدف ناکام گذاشتن تلاش های الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب در ماه مارس آینده صورت می گیرد.

سوم: در سایه تشدید اختلافات بین عربستان و امارات و خروج تقریبی امارات از جنگ یمن، بعید نیست کادر جدید رهبری عربستان سیاست های متناقض با ابوظبی را برای بازگشایی روابط با تهران و دمشق در پیش بگیرد.

این تحلیلگر عرب در بخش دیگری از مقاله خود تصریح کرد: تاکنون دولت سوریه و حزب الله لبنان به لفاظی مقام سعودی علیه خود واکنش نشان نداده اند، از سوی دیگر بعید نیست نخستین و مهمترین اقدام بن سلمان پس از رسیدن به تخت پادشاهی پدر بیمارش، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با هدف شکستن انزوای این رژیم و تلاش برای جلب رضایت آمریکا و اروپا به منظور به رسمیت شناختن قدرت او باشد.

وی ادامه داد: همچنین بعید نیست کادر جدید رهبری عربستان به ویژه در صورت تداوم رخدادهای اخیر همچون از سرگیری روابط کشورهای عربی با سوریه، بار دیگر حمایت مالی و تسلیحاتی خود را از همه گروه های معارض مسلح سوری از سر بگیرد.

عبدالباری عطوان در پایان مقاله خود نوشت: روزهای آینده شاهد تحولات سریع و چه بسیار مهم و خطرناکی خواهد بود، به ویژه اگر روند هراس و رعب رژیم صهیونیستی از ایران به اوج خود برسد./خبرگزاری مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها