چین: از تقابل با آمریکا هراسی نداریم

کد خبر: 1117497

وزیر خارجه چین با بیان اینکه تایوان بالاخره به سرزمین اصلی این کشور ملحق می‌شود، گفت پکن از تقابل و رویارویی با واشنگتن نیز نمی‌هراسد.

چین: از تقابل با آمریکا هراسی نداریم

«وانگ یی» وزیر خارجه چین امروز (دوشنبه) ضمن تاکید مجدد بر عزم پکن برای تحت کنترل درآوردن تایوان، وعده داد که این جزیره بالاخره به سرزمین اصلی چین ملحق خواهد شد.

وانگ طی سخنرانی در پکن با تشبیه تایوان به «یک مسافر» سرگردان، گفت این جزیره نهایت به خانه باز خواهد گشت و مهره شطرنج برای بازی کشورهای غربی نیست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی اظهار داشت که علت تنش‌های کنونی بین چین و تایوان، تلاش‌های دولت تایپه برای «تکیه به ایالات متحده برای استقلال» و تلاش آمریکا و سایر کشورها برای «استفاده از تایوان جهت کنترل چین» است.

وزیر خارجه چین در این‌باره توضیح داد: «این اقدامات انحرافی است که وضعیت موجود را تغییر داده و صلح در تنگه تایوان را تضعیف کرده و اجماع جامعه بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل را نقض کرده است».

بر اساس این گزارش، وانگ تصریح کرد که چین برای پاسخ به این تحریکات، چین «اقدامات متقابل قهرآمیزی» برای «شوک‌دادن به استکبار» و کسانی که به دنبال استقلال رسمی تایوان هستند، اتخاذ کرده است.

به نوشته رویترز، او ادامه داد: «تایوان مسافر سرگردانی است که در نهایت به خانه باز می‌گردد، نه مهره شطرنجی که دیگران از آن استفاده کنند. چین باید دوباره متحد شود و خواهد شد».

وزیر خارجه چین در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد که پکن از رویارویی با آمریکا نمی‌ترسد، اما از همکاری سودمند برای طرفین و رقابت مثبت، استقبال خواهد کرد.

بر این اساس، وانگ همچنین اظهار داشت که مشکلات در روابط دوجانبه چین و آمریکا به دلیل «قضاوت نادرست استراتژیک» طرف آمریکایی است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

  پیش از این، وزیر دفاع تایوان با ادعای اینکه ارتش چین به‌دنبال فرسوده کردن نیروهای مسلح این کشور است، اما تاکید کرد که تایپه قادر به دفاع از خود در زمان نیاز است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها