درخواست نماینده ایران از شورای امنیت درباره سوریه

کد خبر: 1117685

سفیر و‌ معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند به اشغال جولان سوریه پایان دهد و تجاوزات خود به این کشور را فوراً متوقف کند.

درخواست نماینده ایران از شورای امنیت درباره سوریه

 «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک امشب (دوشنبه) به وقت تهران در نشست شورای امنیت درباره وضعیت در خاورمیانه و اوضاع سوریه در اظهاراتی عنوان کرد: بیش از یک دهه است که مردم سوریه بطور جدی از درگیری رنج می برند. برای جلوگیری از تداوم مشکلات آنها و خطرات این درگیری برای صلح و امنیت منطقه، باید تلاشها برای یافتن یک راه حل سیاسی برای این درگیری تأسف بار دو برابر شود. 

وی افزود: اقدامات روند آستانه در این زمینه ادامه خواهد یافت و در این راستا نشست کارشناسان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه در ۲۱ و ۲۲ دسامبر در نورسلطان برگزار خواهد شد.

ارشادی ادامه داد: ما از تبادل اخیر ۱۰ نفر از سوریهای بازداشت شده در نتیجه تلاشهای کارگروه آزادی بازداشت شدگان، که توسط روند آستانه تأسیس شده است، استقبال می‌کنیم.

وی گفت: ایران به کمک جدی به چنین تلاشهایی ادامه خواهد داد و از همه طرفها می خواهد برای تحقق این تلاش نوع دوستانه همکاری کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ما امیدواریم رایزنیهای جاری آقای پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به برگزاری هر چه زودتر جلسه بعدی کمیته قانون اساسی سوریه کمک کند. این کمیته باید بدون هیچگونه دخالت یا فشار خارجی یا تعیین هرگونه مهلت ساختگی برای کار آن یا شرایط مشابه دیگر به فعالیتش ادامه دهد.

نماینده ایران ادامه داد: طبق گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه ۲۵۸۵، وضعیت بشردوستانه در سوریه رو به وخامت بوده، نیازها همچنان رو به افزایش است، و «بخش قابل توجهی از زیرساختها از بین رفته اند یا در حال فروپاشی اند». 

ارشادی اضافه کرد: این وضعیت نشاندهنده نیاز جدی به تشدید فعالیتهای بشردوستانه، بویژه از طریق اجرای مؤثر قطعنامه ۲۵۸۵ است که در آن، شورا از همه دولتها خواسته نسبت به اتخاذ «گامهای عملی برای رسیدگی به نیازهای فوری مردم سوریه» مبادرت کنند و تأکید کرده که چنین تلاشهایی باید شامل حمایت از «طرح های ترمیم سریع» نیز باشد. یکی از این گامهای عملی می‌تواند لغو تحریمهای یکجانبه علیه سوریه باشد که موجب طولانی شدن رنج مردم آن و تأثیر نامطلوب بر فعالیت سازمانهای بین المللی و ملی بشردوستانه در این کشور شده است.

نماینده ایران گفت: همانطور که دبیرکل به درستی اعلام کرده است طرحهای ترمیم سریع در «جلوگیری از افزایش تعداد افراد نیازمند و همچنین کاهش نیازهای فوری بشردوستانه»، و «بنابراین کاهش وابستگی به کمکهای خارجی» حیاتی است.

وی افزود: ضمن توجه به تلاشهای انجام شده در زمینه طرحهای ترمیم سریع، ما معتقدیم اقدمات انجام شده در این زمینه بسیار کمتر از نیازهای جاری بوده و در نتیجه از درخواست دبیرکل مبنی بر گسترش بیشتر این طرحها به عنوان گامی اساسی برای موفقیت اقدامات بشردوستانه در سوریه حمایت می کنیم.

ارشادی افزود: همچنین باید اطمینان حاصل شود که کمکهای وارد شده از خارج به سوریه به نیازمندان واقعی می رسد و به دست گروههای تروریستی نمی افتد. ما همچنین خواستار افزایش کمکهای بشردوستانه به عملیات کمک رسانی از داخل سوریه هستیم و متأسفیم که علیرغم همکاری دولت سوریه با سازمان ملل متحد برای ارائه کمک به نیازمندان در ادلب از داخل سوریه، به دلیل عدم همکاری طرفهای دیگر، تاکنون فقط دو کاروان کمک رسانی از داخل سوریه به مناطق خارج از کنترل دولت اعزام شده که البته کمکها هنوز هم بین مردم توزیع نشده اند.

نماینده بیان کرد: ما خواستار تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان سوری بوده و در عین حال نسبت به برخی تلاشها برای دلسرد کردن آنها از بازگشت به خانه و کاشانه خود، از جمله از طریق انتشار اطلاعات نادرست در مورد شرایط فعلی در سوریه، هشدار می دهیم.

وی افزود: ما تمام تجاوزات رژیم اسرائیل علیه سوریه را به شدت محکوم می کنیم و بر حق ذاتی سوریه برای دفاع از خود و پاسخ دادن در زمان و مکانی که خود انتخاب می کند، تأکید می کنیم. شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند به اشغال جولان سوریه پایان دهد و تجاوزات خود به سوریه را فوراً متوقف کند.

وی ادامه داد: به علاوه، ادامه اشغال بخشهایی از خاک سوریه توسط نیروهای خارجی که نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل محسوب می شوند، باید پایان یابد و همه نیروهای خارجی اشغالگر و ناخوانده باید بدون هیچ پیش شرط یا تأخیر بیشتر از آن کشور خارج شوند.

وی اضافه کرد: گزارش اخیر رسانه‌های آمریکا در مورد کشته شدن دهها غیرنظامی سوری شامل کشاورزان، کودکان و روستاییان، توسط نیروهای آمریکایی که ما به شدت آن را محکوم می کنیم، خروج فوری این نیروها از سوریه را مورد تأکید قرار می‌دهد. 

وی افزود: ما فعالیتهای جدایی طلبانه یا ابتکارات نامشروع خودگردانی در سوریه را رد کرده و هرگونه تلاش برای حمایت از آنها را محکوم می‌کنیم.

ارشادی ادامه داد: بحران سوریه باید بصورت مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین الملل، بویژه احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی دولتها حل و فصل شود.

نماینده کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان ادامه خواهد داد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها