پوتین: آمریکا مسبب تنش ها در اروپاست

کد خبر: 1117833

رئیس جمهور روسیه امروز سه شنبه و در جلسه ای با مقامات وزارت دفاع این کشور گفت که استقرار زیرساخت های آمریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه موجب نگرانی مسکو است.

پوتین: آمریکا مسبب تنش ها در اروپاست

به نقل از ریانووستی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز سه شنبه و در جلسه ای با هیئت وزارت دفاع این کشور گفت که مسکو به شدت نگران استقرار عناصر سامانه دفاع موشکی جهانی آمریکا، در نزدیکی مرزهای روسیه است.

پوتین در این باره گفت: تجمع نیروهای نظامی آمریکا و ناتو به طور مستقیم در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین به دلیل انجام رزمایش هایی در مقیاس بزرگ شامل موارد برنامه ریزی نشده، موجب نگرانی جدی شده است. ما بسیار نگران هستیم که عناصر سیستم دفاع موشکی جهانی ایالات متحده در نزدیکی روسیه مستقر شوند.

وی همچنین با اشاره به استقرار احتمالی تجهیزات و زیرساخت های ناتو در اوکراین، گفت: چنانچه زیرساخت ناتو (به سمت شرق اروپا) گسترش یابد، اگر سامانه‌های موشکی آمریکا و ناتو در اوکراین ظاهر شوند، زمان پرواز آن موشک ها تا مسکو به ۷ تا ۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد و در صورت استقرار تسلیحات مافوق صوت این زمان به ۵ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت که مسبب تنش های فعلی در اروپا، آمریکا است. پوتین در این باره نیز گفت: آنچه اکنون در حال رخ دادن است، تنشی که در اروپا در حال شکل گیری است، تقصیر آنهاست. روسیه در هر مرحله مجبور شد به نحوی پاسخ دهد، در هر مرحله وضعیت دائماً بدتر و بدتر می‌شد و بیشتر تنزل پیدا می کرد. امروز در چنین شرایطی هستیم که آنها مجبور به تصمیم گیری هستند.

اشاره پوتین به دو متن پیشنهادات امنیتی مسکو به آمریکا و ناتو است که پیشتر و در روز جمعه، وزارت خارجه روسیه مفاد آنها را منتشر کرد.

وی همچنین در پایان گفت که روسیه باید به توسعه و تقویت نیروهای مسلح خود ادامه دهد چرا که شرایط نظامی در دنیا بسیار دشوار است.

پوتین گفت: دوستان عزیز، با اتکا به پایگاهی مستحکم که در سالهای اخیر ایجاد شده، بر بسترهای قدرتمند علمی و فناوری، البته باید به پیشرفت و تقویت نیروهای مسلح خود ادامه دهیم. ما به این کار ادامه خواهیم داد. وضعیت نظامی-سیاسی در جهان همچنان دشوار است. در برخی از مناطق، پتانسیل درگیری افزایش یافته است و کانون های تنش جدیدی پدید آمده است.

همچنین و در رابطه با مسائل مطرح شده، وزارت خارجه روسیه نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که چنانچه ناتو از گفتگو و مذاکره درباره پیشنهادات امنیتی روسیه سر باز زند، تمام گزینه ها از جمله استقرار سلاح هسته ای در بلاروس، بر روی میز است.

«کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین، با اشاره به تماس میان «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، امروز سه شنبه اعلام کرد که توافق بر سر پیشنهادات تضمین امنیتی ارائه شده از سوی روسیه امکان پذیر است زیرا مسکو و واشنگتن تماس هایی را آغاز کرده اند.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه گذشته پیش نویس های توافق هایی جامع بین مسکو، واشنگتن و ناتو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین های امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.

پیشنهادات مذکور همچنین شامل عدم تعهد گسترش ناتو به شرق اروپا و عدم پذیرش عضویت کشورهایی در این سازمان است که پیشتر از اقمار شوروی سابق بوده اند مانند اوکراین و گرجستان.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز جمعه از آمریکا و ناتو خواست تا خواسته ها و پیشنهادات امنیتی مسکو را جدی بگیرند چرا که اوضاع بین المللی بسیار متشنج است./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها