واکنش کاخ سفید به اظهارات پوتین: با مذاکرات دیپلماتیک موافق هستیم

کد خبر: 1118336

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا در حال نهایی کردن نحوه برگزاری مذاکرات با روسیه بوده اما جزئیات آن همچنان نهایی نشده است.

واکنش کاخ سفید به اظهارات پوتین:  با مذاکرات دیپلماتیک موافق هستیم

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه به وقت ایران گفت، آمریکا با مذاکره با روسیه درخصوص تنش‌ها در اوکراین موافق است اما جزئیات برگزاری این مذاکرات نهایی نشده است.

ساکی در نشستی خبری مدعی شد:‌ «تنها تخاصمی که در مرزهای روسیه و اوکراین وجود دارد از طریق استقرار نیروهای روسیه و لفاظی‌های رهبر روسیه صورت می‌گیرد».

این در حالی است که تقویت نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین در واکنش به استقرار نیروهای ناتو در این نواحی صورت گرفته و با وجود انتعقاد توافق «مینسک» به منظور توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین، ارتش این کشور همچنان حملاتی را علیه مردم نواحی خودمختار «دونباس» انجام می‌دهند.

با این وجود رسانه‌های آمریکایی اخیراً با جوسازی‌های رسانه‌ای مدعی شده‌اند روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند و در همین راستا فشارها علیه مسکو را تشدید کرده‌اند.

دولت روسیه هفته گذشته یک بسته پیشنهادی برای تضمین امنیت این کشور و عدم گسترش ناتو به سمت شرق اروپا را به آمریکا تحویل داده است تا از تنش‌های موجود کاسته شود.

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز پنجشنبه در این‌باره گفت: «رئیس جمهور [ولادیمیر] امروز اعلام کرد مذاکرات دیپلماتیک بهترین راه است و در حال برنامه‌ریزی برای انجام آن در ماه آینده است.  ما نیز معتقدیم مسیر دیپلماتیک، صحیح‌ترین و بهترین مسیر است».

او در ادامه مدعی شد: «ناتو یک اتحاد دفاعی است و اتحادی تهاجمی نیست و شواهدی در مورد آمریکا یا اعضای ناتو وجود ندارد که خلاف آن را نشان دهد و البته که ما از خود و متحدانمان در ناتو دفاع می‌کنیم».

ساکی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مذاکرات روسیه و آمریکا ماه ژانویه در ژنو انجام خواهد شد گفت: «توافقی نهایی درخصوص محل و زمان برگزاری مذاکرات صورت نگرفته است. پیشنهاداتی از طرف روسیه مطرح شده که با برخی موافق خواهیم بود و با برخی دیگر موافق نخواهیم بود».

سخنگوی کاخ سفید افزود: «در حال نهایی کردن نحوه برگزاری این مذاکرات هستیم و با مذاکرات دیپلماتیک موافق هستیم و ما نیز به‌دنبال این هستیم که گفت‌وگوها اوایل ماه ژانویه آغاز شود ولی جزئیات آن هنوز نهایی نشده است».

هفته گذشته وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

 «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در این زمینه تاکید کرد تلاش آمریکا جهت استفاده ابزاری از گفت‌وگو با روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، برای ادامه توسعه نظامی اوکراین منجر به وخامت اجتناب‌ناپذیر اوضاع خواهد شد.

این دیپلمات روس با بیان اینکه مسکو به این نتیجه رسیده که واشنگتن اراده سیاسی برای مذاکره ندارد، گفت: «هر اتفاقی که می‌افتد به عنوان پرده‌ای برای ادامه همان سیاست توسعه نظامی در خاک اوکراین و سایر کشورها برای اهداف ضد روسی استفاده می‌شود».

ریابکوف همچنین افزود: «این دقیقاً همان چیزی است که ما را بر آن داشت تا پیشنهادات خود را (در مورد ضمانت‌های امنیتی) ارائه دهیم و در این شرایط، مسئولیت بدتر شدن بیشتر و احتمالاً وخامت اجتناب‌ناپذیر آن بر دوش طرف آمریکایی و متحدان واشنگتن است».

از سوی دیگر نیروهای حامی روسیه در منطقه خودمختار «دونباس» و دولت اوکراین روز در زمینه احیای آتش‌بس میان دو کشور به توافق رسیدند. توافق بر سر احیای این آتش‌بس که سال ۲۰۲۰ میان دو طرف حاصل شد، با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حاصل شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها