رایزنی روسیه و فرانسه درباره مذاکرات وین

کد خبر: 1119797

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور با سفیر فرانسه در مسکو دیدار کرد و برجام و مذاکرات وین از جمله موضوعات اصلی مورد بحث دو طرف بود.

رایزنی روسیه و فرانسه درباره مذاکرات وین

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور با سفیر فرانسه در مسکو دیدار کرد و برجام و مذاکرات وین از جمله موضوعات اصلی مورد بحث دو طرف بود.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز ۳۰ دسامبر با پی یر لوی سفیر فرانسه در روسیه دیدار کرد و دو طرف در مورد موضوعات مهم مورد علاقه گفت و گو کردند. 

در ادامه بیانیه آمده است: در این دیدار، طرف های روسی و فرانسوی در مورد  وضعیت بحرانی ساختار امنیت اروپایی بر اثر اقدامات آمریکا و متحدانش گفت و گو کردند و طرف روسی در مورد پیشنهاد برای دریافت تضمین های حقوقی امنیتی توضیح داد.  

در بیانیه گفته شده است: ریابکوف و لوی در خصوص روند مذاکرات وین (برای احیای برجام) گفت و گو و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا، روسیه از حقوق ایران در برجام حمایت می کند و با چین در این مورد مواضع مشترک دارد و در مذاکرات وین با طرف های غربی درباره برقراری موازنه منافع در معامله هسته ای مذاکره می کنند. 

دور هشتم مذاکرات که از روز دوشنبه ۶ دی‌ماه (۲۷ دسامبر) در وین آغازشده بود، بعد از ظهر روز پنجشنبه ۹ دی‌ماه به‌دلیل فرا رسیدن سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ به‌طور موقت متوقف شد.

طی چند روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در سطح روسای هیات‌ها و کارشناسان گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد. هم زمان اعضای برجام بدون حضور ایران چندین جلسه با هیات آمریکایی که ریاست آن را رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برعهده دارد برگزار کردند.

دیپلمات‌های آمریکا به وین سفر کرده‌اند تا به صورت غیر مستقیم در روند گفت‌وگوها برای احیای توافقات سال ۹۴ شرکت کند. آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت. دولت دموکرات جو بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است هنوز اقدام ملموسی را برای بازگشت این کشور به توافقات سال ۹۴ صورت نداده است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیشب با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون حضور ایران) و ایالات متحده عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردند. وی افزود که همه شرکت کنندگان در جلسه امشب، «با خوشنودی روند مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد توجه قرار دادند.»

قریب به اتفاق دیپلمات‌ها و کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهای وین نسبت به روند رو به جلوی مذاکرات اتفاق‌نظر دارند و تا رسیدن به نتیجه نهایی مصمم به ادامه گفت‌وگوها هستند. یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود فضای کلی مذاکرات را مثبت و رو به جلو توصیف کرد. وی بیان داشت که گفت‌وگوها در دور جاری و قبل جدی پیگیری شد. در دو حوزه تحریم و مسائل هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی حاصل شده اما اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما در این زمینه سرگرم گفت‌وگو هستیم.

در همین حال میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دست یابی به توافق درباره احیای توافقات سال ۹۴ را شدنی توصیف و تصریح کرد که رسیدن به این مرحله تا ماه فوریه ۲۰۲۲ یک ارزیابی واقعی است.

وی عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: باید صبور باشیم و در تلاش هایمان مصر باشیم؛ در نهایت می‌توانیم از تمام مشکلات عبور کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها