کمک ناتو به اوکراین

کد خبر: 1122017

به گفته دبیرکل ناتو، مذاکرات امنیتی با روسیه شاید همه مسائل را به یکباره حل نکند، اما همچنان امکان معامله با مسکو را فراهم می‌کند.

کمک ناتو به اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین  گفت: ناتو هرگز درباره سیاست خود مبنی بر حق و حقوق کشورها برای عضویت در این سازمان، مصالحه نخواهد کرد. این بلوک به اوکراین کمک می‌کند تا به سمت عضویت در ناتو حرکت کند.

به گفته او مذاکرات امنیتی این هفته با روسیه ممکن است همه مسائل را به یکباره حل نکند، اما همچنان می‌تواند راهی برای جلوگیری از درگیری فراهم کند؛ همچنین امکان معامله با روسیه وجود دارد.

روسیه و آمریکا مذاکرات درباره  تضمین‌های امنیتی را در ژنو آغاز کردند. این نشست به صورت غیر علنی در محل نمایندگی دائم آمریکا در دفتر سازمان ملل برگزار می‌شود. موضوع اصلی این مذاکرات پیشنهادات امنیتی روسیه برای ناتو و واشنگتن است که شامل مفاد استقرار نیافتن متقابل موشک‌های میان برد و کوتاه برد، جلوگیری از حضور ناتو به سمت شرق و کاهش رزمایش‌های نظامی است.

ریاست هیئت روسی را سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه بر عهده دارند. هیئت آمریکایی هم از سوی وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه این کشور هدایت  می‌شود.

سرگئی ریابکوف در دیدار پیش از نشست خود با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «مذاکرات بین روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی در ژنو باید به طور کلی بر این مبنا باشد که از پیوستن اوکراین به ناتو جلوگیری کند.»

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه دو پیش نویس توافقنامه جامع درمورد تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را ارائه کرد. در این پیش نویس، آمریکا باید متعهد شود که پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز روسیه ایجاد نکند و از گسترش بیشتر ائتلاف به شرق خودداری کند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها