هشدار پوتین به ناتو : عقب نشینی نمی کنیم

کد خبر: 1123122

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره گسترش سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق و مذاکرات روسیه با ناتو و آمریکا در اظهاراتی هشدار گونه گفت : جایی برای عقب نشینی مسکو در این مورد وجود ندارد.

هشدار پوتین به ناتو : عقب نشینی نمی کنیم

پوتین روز شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۱ که در برنامه سیاسی «مسکو. کرملین. پوتین» پخش شد، خاطر نشان کرد: ساعت ویژه کاخ کرملین روز شمار پیشنهاد روسیه را نشان می دهد.

روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نامه هایی را که حاوی پیشنهادات این کشور برای ارائه ضمانت های حقوقی- امنیتی درمورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان و استقرار زیر ساخت ها و تسلیحات آن در مناطق مجاور مرزهای روسیه بود به آمریکا و ناتو ارائه کرد.  

این مساله در گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در دهم ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در دوازدهم ژانویه (۲۲ دی) و نیز نشست شورای دایمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در سیزدهم ژانویه (۲۳ دی) بررسی شد.

پوتین با انتقاد از رویکرد آمریکا و همپیمانان آن کشور در ناتو علیه روسیه، گفت : آنها وضعیت را به گونه ای قرار داده اند که بیش از این جایی برای عقب نشینی وجود ندارد و کشورش در اقدامات خود در مورد ناتو و غرب تردیدی ندارد.  

روابط روسیه و آمریکا و ناتو در هفته های اخیر پرتنش شده و مسکو هشدار داده است که در صورت استقرار تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای خود و عضویت اوکراین و گرجستان در این پیمان به این اقدامات پاسخ نظامی خواهد داد.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در این اراتباط گفت: روسیه در حالی که منتظر پاسخ ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین های امنیتی دولتی است، برای هرگونه تحولی آماده می شود.

وی خاطر نشان کرد: مسکو منتظر پاسخ کتبی ایالات متحده امریکا است و روسیه دلایلی برای این باور دارد که ایالات متحده «ضرورت انجام این کار را به سرعت، به طور ملموس و روی کاغذ درک کرده است و می داند که مسکو برای مدت نامحدود منتظر نخواهد ماند و برنامه هایی برای پایان دادن به این روند دارد».

لاوروف تصریح کرد: همه می دانند که چشم انداز دستیابی به توافق به ایالات متحده امریکا بستگی دارد و اگر پیشنهادات طرف روسی رد شود، روسیه به نفع امنیت خود عمل خواهد کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها