هشدار کامالا هریس به روسیه

کد خبر: 1124256

معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد حمله مسکو به کی‌یف با پاسخی تهاجمی از سوی واشنگتن مواجه خواهد شد.

هشدار کامالا هریس به روسیه

 «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهورآمریکا، در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شد هرگونه حمله از سوی دولت روسیه به سمت اوکراین با پاسخ تهاجمی واشنگتن رو به رو خواهد شد.

طبق گزارش گاردین، هریس با اشاره به سخنان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، که پیشتر گفته بود سازمان ناتو بر سر نحوه پاسخگویی به روسیه در صورت حمله به اوکراین اختلاف نظر دارد، مدعی شد: «کوچترین حمله‌ای از سوی دولت ولادیمیر پوتین با پاسخ تهاجمیِ آمریکا مواجه خواهد شد.»

هریس که این سخنان را در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی می‌گفت، در ادامه با بیان آن‌که رئیس‌جمهور آمریکا به روشنی و صراحت موضع واشنگتن را بیان کرده است، افزود: «اگر پوتین دست به اقدام تهاجمی بزند، ما آماده‌ایم هزینه‌های جدی و سنگینی را تحمیل کنیم.»

جو بایدن روز چهارشنبه در دومین کنفرانس مطبوعاتی انفرادی خود، اظهارات غافلگیرکننده‌ای درباره تصمیمی که متحدان ناتو بسته به شدت تهاجم روسیه با آن روبرو خواهند شد، بیان کرد.

بایدن در این باره با بیان آن‌که نحوه برخورد با روسیه به اقدامات این کشور بستگی دارد، گفته بود: «اگر تهاجمی جزئی باشد، بر سر پاسخمان به روسیه باید بحث کنیم.»

زمانی‌که از بایدن درباره معنای حملات جزئی پرسیده شد، او به «حملات سایبری و حضور افسران اطلاعاتی روسیه» اشاره کرد و گفت: «کشور‌های عضو ناتو اختلاف نظر‌هایی درباره نحوه پاسخگویی بسته به نوع حملات دارند. با عبور نیرو‌های روسی از مرز تمام چیز‌های تغییر می‌کند.»

اما در توضیحی که ۳۰ دقیقه پس از پایان نشست خبری از سوی کاخ سفید منتشر شد، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، مدعی شد: «اگر نیرو‌های نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این یک تهاجم مجدد است و با واکنش سریع، شدید و متحد از سوی آمریکا و متحدانش روبه‌رو خواهد شد.»

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه به تیرگی کشیده شد. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

ادعای حمله روسیه به اوکراین از ماه اکتبر در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است. غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید کرده است./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها