تنش‌ دو ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای جنوبی چین

کد خبر: 1124927

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دو فروند ناو هواپیمابر با شناورهای همراه خود وارد دریای جنوبی چین شده‌اند تا آنچه که «مقابله با نفوذ شرورانه» به‌عنوان مأموریت آنها گفته شده را انجام دهند.

تنش‌ دو ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای جنوبی چین

 در ادامه تنش‌زایی‌های آمریکا و کشورهای غربی در شرق آسیا، امروز (دوشنبه) دو ناوگروه نیروی دریایی آمریکا وارد دریای جنوبی چین شدند.

وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند ناو هواپیمابر این کشور با شناورهای همراه خود به‌منظور تمرین و آموزش وارد دریای جنوبی چین شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا می‌گوید این اقدام با هدف اطمینان‌دادن به متحدان و نشان دادن عزم این کشور برای «مقابله با نفوذ شرورانه» است.

این منطقه آبی مورد مناقشه، یکی از مناطق بسیار تنش بین آمریکا و چین است، جایی که پکن می‌گوید بخش بزرگی از این آبراه جزو قلمرو سرزمینی آنهاست و پایگاه‌های نظامی در جزایر مصنوعی در آنجا ساخته است. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا با هدف آزار دادن چین و نقض حاکمیت این کشور در این آبراه، به طور معمول در نزدیکی این جزایر حرکت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا توضیح داد که ناوهای هواپیمابر «یو.اس.اس کارل وینسون» و «یو.اس.اس آبراهام لینکلن» از روز یکشنبه (به وقت محلی) عملیات خود را در دریای جنوبی چین آغاز کرده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که ناوگروه‌های آمریکایی برای تقویت آمادگی رزمی، تمرین‌هایی از جمله عملیات جنگ ضد زیردریایی، عملیات جنگ هوایی و عملیات بازدارندگی دریایی را انجام خواهند داد.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع آمریکا بدون اشاره به جزئیات افزود، این آموزش بر اساس قوانین بین‌المللی و در آب‌های بین‌المللی انجام خواهد شد.

دریابان «جِی.تی اندرسون» فرمانده این گروه اعزامی آمریکا می‌گوید: «عملیات‌هایی مانند این، به ما این امکان را می‌دهد که توانایی رزمی خود را بهبود بخشیم، به متحدان و شرکای خود اطمینان دهیم و عزم خود را به عنوان نیروی دریایی برای تضمین ثبات منطقه‌ای و مقابله با نفوذ شرورانه نشان دهیم».

خبر ورود شناورهای نظامی آمریکا به دریای جنوبی چین، با ورود گسترده نیروی هوایی چین به منطقه پدافند هوایی تایوان در منطقه‌ای نزدیک به جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان در شمال دریای چین جنوبی همزمان شده است.

پیش از این، وزیر دفاع تایوان با بیان اینکه ارتش چین به‌دنبال فرسوده کردن نیروهای مسلح این کشور است، اما تاکید کرد که تایپه قادر به دفاع از خود در زمان نیاز است. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها