بلینکن: واشنگتن به پیشنهادات مسکو پاسخ داد

کد خبر: 1125557

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن بنا به درخواست روسیه، به پیشنهادات این کشور در زمینه تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ مکتوب ارائه کرده است.

بلینکن: واشنگتن به پیشنهادات مسکو پاسخ داد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد، واشنگتن به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ مکتوب داده است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» بلینکن در نشستی خبری مدعی شد: «هفته گذشته در ژنو، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کردم تا بحران اوکراین را به بحث بگذاریم که به واسطه استقرار نیروهای روسی در مرزهای اوکراین بالا گرفته است. همچنین درباره تنش‌زدایی و دنبال کردن دیپلماسی گفت‌وگو کردیم».

وی توضیح داد: «پیش‌تر روسیه پیشنهادات و نگرانی‌های خود را به‌ صورت کتبی برجسته ساخته و هفته گذشته به وزیر خارجه لاوروف گفتم ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. امروز [جان] سالیوان (سفیر آمریکا در روسیه) پاسخ مکتوب ما را در مسکو تحویل داد».

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «این پاسخ مکتوب مسیر رو به جلوی جدی دیپلماتیکی را تعیین می‌کند که روسیه باید آن را انتخاب کند. این سند نگرانی‌های ایالات متحده و متحدان ما و شرکای ما درباره اقدامات روسیه را شامل می‌شود که امنیت را تضعیف می‌کند».

بلینکن در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ «این سند یک ارزیابی عمل‌گرایانه و اصولی درباره نگرانی‌هایی است که روسیه ابراز کرده و همچنین پیشنهادات خود ما در همین حوزه را نیز در بر می‌گیرد که ممکن است در آن وجوه مشترکی پیدا کنیم».

او با تأکید بر تداوم ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به اوکراین، در ادامه گفت: «در این سند بر این مسئله تأکید شده که ناتو و آمریکا اعلام کرده‌اند،نسبت به اصل " سیاست درهای باز" متعهد خواهیم ماند. امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد. ما تصریح کردیم که اصول اساسی وجود دارند که از آن‌ها دفاع کرده و آن‌ها را برپا می‌داریم و حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و حق هر کشور برای انتخاب تمهیدات و اتحاد امنیتی خود نیز شامل آن می‌شود».

بلینکن با اشاره به اینکه پاسخ آمریکا به روسیه متعاقباً در اختیار کنگره نیز قرار خواهد گرفت گفت: « ما این سند را به‌طور علنی منتشر نمی‌کنیم زیرا معتقدیم که اگر فضای گفت‌وگوهای محرمانه را فراهم کنیم، دیپلماسی بیشترین شانس موفقیت را خواهد داشت».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «امیدواریم و انتظار داریم که روسیه نیز همین دیدگاه را داشته باشد و پیشنهادات ما را جدی بگیرد. نباید در جدیت پیشنهادات ما زمانی که بحث دیپلماسی مطرح است هیچ شکی داشت».

اندکی بعد، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأیید کرد که جان سالیوان به وزارت امور خارجه روسیه رفته و این سند آمریکا را تحویل داده است. به نوشته سی‌اِن‌اِن، ناتو نیز قرار است به صورت جداگانه پاسخ خود را به شکل مکتوب به مسکو تحویل دهند.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شده که لاوروف امروز در جلسه مجلس دومای روسیه اعلام کرد: «بسته به محتوای پاسخ غرب به این پیشنهادات، ما و همتایان خود در سایر وزارتخانه‌ها پیشنهادات خود درباره گام‌های بعدی را به رئیس جمهور پوتین ارائه خواهیم کرد. شاهد روند مشخصی از تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن پیشنهادات ما هستیم و [غربی‌ها] تلاش دارند از طریق مذاکرات بی‌پایان این پیشنهادات را به زیر فرش جارو کنند».

وزیر امور خارجه روسیه در این سخنرانی آمریکایی‌ها را به سوق دادن اوکراین به سمت تحریک روسیه متهم کرد و گفت واشنگتن و متحدانش تلاش برای مهار روسیه را دوچندان کرده‌اند. لاوروف افزود: «کافی است به این حقیقت نگاه کنید که مانورهای تحریک‌آمیز بیشتر و بیشتری نزدیک مرزهای ما برگزار می‌شود، تلاش می‌شود رژیم کی‌یف به دخل مدار ناتو کشانده شود و سلاح‌های مرگبار برای این کشور ارسال می‌شود و آن را به سمت انجام اقدامات تحریک‌آمیز مستقیم علیه فدراسیون روسیه سوق می‌دهند»./فارس

آمریکا پاسخ پیشنهادات امنیتی روسیه را تحویل داد

وزارت خارجه روسیه تأیید کرد که «جان سالیوان» سفیر واشنگتن در مسکو پاسخ پیشنهادات امنیتیِ آمریکا را به روسیه تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مقام‌ های آمریکا امروز چهارشنبه اعلام کردند که پاسخ مکتوب این کشور به درخواست‌های امنیتی روسیه برای مسکو ارسال شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، «جان سالیوان» سفیر آمریکا در روسیه با حضور در وزارت خارجه در مسکو پاسخ مکتوب آمریکا به پیشنهادات مرتبط با تضمین امنیتی (ارائه شده از سوی مسکو) را تحویل داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه تأیید کرد که پاسخ مکتوب واشنگتن را در مورد تضمین های امنیتی دریافت کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چندی پیش در سخنانی اعلام کرده بود که مسکو منتظر پاسخ آمریکا به پیشنهاد ارائه شده کشورش در خصوص تضامین امنیتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره اعلام کرد که علیرغم اختلافات میان دو کشور، پیشنهادات مسکو پیشتر به طرف آمریکایی داده شده است.

وی در این باره اضافه کرد: در دیدار سرگئی ریابکوف وزیر خارجه روسیه با «کارن دانفرید» (Karen Donfried) معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در مسکو، پیشنهاد روسیه در این خصوص به واشنگتن ارائه شد و اکنون منتظر پاسخ آنها هستیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفتم دسامبر در دیدار مجازی با جو بایدن همتای آمریکایی خود، خواستار ارائه تضمین نسبت به عدم گسترش ناتو به شرق و استقرار سیستم های دفاعی در کشورهای همسایه مسکو شده بود.

 ناتو: پاسخ مکتوب روسیه را فرستادیم؛ حضور در شرق اروپا را افزایش می‌دهیم

دبیرکل ناتو اعلام کرد به پیشنهادات روسیه درباره تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ داده اما قصد دارد برعکس درخواست روسیه، حضور در این حوزه پرتنش را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پنجشنبه شب اعلام کرد این پیمان نظامی، به پیشنهادات روسیه درخصوص تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ مکتوب داده است.

به نوشته وبگاه «نشنال پست»، با اینکه یکی از مفاد درخواست‌های روسیه از آمریکا و ناتو کاهش حضور نیروهای این ائتلاف در شرق اروپا و پیرامون مرزهای روسیه بود، استولتنبرگ اعلام کرد ناتو حضور در حوزه بالتیک و دریای سیاه را افزایش خواهد داد.

در عین حال دبیرکل ناتو مدعی شد: «ما یک بار دیگر از روسیه می‌خواهیم به کاهش تنش بپردازد. ناتو قویاً معتقد است که تنش و اختلاف باید از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل‌ و فصل شوند.

او در ادامه گفت در پیشنهادات ارسال شده، بازگشایی دفاتر ناتو و روسیه در بروکسل و مسکو و لزوم استفاده کامل از مجاری ارتباطی نظامی برای تقویت شفافیت و کاهش خطر وقوع رویارویی ناخواسته مطرح شده‌اند.

استولتنبرگ گفت، یکی دیگر از پیشنهادات درج شده در سند ارسال شده به مسکو، «آغاز گفت‌وگو درباره کنترل تسلیحاتی از جمله سلاح‌های اتمی و موشک‌های زمینی میان‌برد و کوتاه‌برد است».

اندکی پیش از نشست خبری دبیرکل ناتو، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، واشنگتن به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ مکتوب داده است. او مدعی شد: مدعی شد: «این پاسخ مکتوب مسیر رو به جلوی جدی دیپلماتیکی را تعیین می‌کند که روسیه باید آن را انتخاب کند. این سند نگرانی‌های ایالات متحده و متحدان ما و شرکای ما درباره اقدامات روسیه را شامل می‌شود که امنیت را تضعیف می‌کند».

او با تأکید بر تداوم ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به اوکراین، در ادامه گفت: «در این سند بر این مسئله تأکید شده که ناتو و آمریکا اعلام کرده‌اند،نسبت به اصل " سیاست درهای باز" متعهد خواهیم ماند. امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد. ما تصریح کردیم که اصول اساسی وجود دارند که از آن‌ها دفاع کرده و آن‌ها را برپا می‌داریم و حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و حق هر کشور برای انتخاب تمهیدات و اتحاد امنیتی خود نیز شامل آن می‌شود».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها