چرا تماس تلفنی زلنسکی با بایدن خوب پیش نرفت؟

کد خبر: 1125884

به گفته یک مقام اوکراینی، رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با همتای آمریکایی گفت که کی‌یف با ارزیابی واشنگتن درباره حمله روسیه به اوکراین مواق نیست.

چرا تماس تلفنی زلنسکی با بایدن خوب پیش نرفت؟

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام اوکراینی ناشناس گزارش داد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی روز پنجشنبه با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، به وی گفت که از شدت پیام‌ها درباره تهاجم روسیه بکاهد زیرا باعث ایجاد وحشت شده است. 

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در توییتی نوشت: بایدن روز پنجشنبه به زلنسکی گفت که حمله روسیه ممکن است به زودی ماه فوریه زمانی که زمین یخ می‌زند، اتفاق بیفتد.

به گزارش «بیزنس اینسایدر»، سی‌ا‌ن‌ان به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی گزارش داد، با این حال، زلنسکی در این تماس به بایدن گفت که اوکراین با ارزیابی آمریکا موافق نیست و این باعث ایجاد وحشت می‌شود که بعداً می‌تواند مشکلات اقتصادی را برای اوکراین به همراه داشته باشد.

در گزارش رسمی کاخ سفید از تماس بایدن به نگرانی زلنسکی اشاره‌ای نشده است. اما مقام مذکور به شبکه سی‌ان‌ان گفت که تماس به خوبی پیش نرفت. کاخ سفید اظهارات این مقام ناشناس اوکراینی را تکذیب کرد. کاخ سفید همچنین ادعای «الکساندر مارکوارت» خبرنگار ارشد امنیت ملی سی‌ان‌ان را مبنی بر این که بایدن در جریان تماس تلفنی به زلنسکی گفت که ممکن است کی‌یف از سوی نیروهای روسی مورد حمله قرار بگیرد را رد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: این [خبر] درست نیست. بایدن گفت که احتمال مشخصی وجود دارد که روس‌ها در ماه فوریه به اوکراین حمله کنند. او قبلا هم این حرف را علناً گفته و ما هم ماه‌هاست که درباره آن هشدار داده‌ایم.

پیش‌تر هم مقامات نظامی اوکراین تهدید تهاجم روسیه را کم‌اهمیت خواندند. به گزارش آسوشیتدپرس، «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور گفت: تا امروز، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم [روسیه حمله خواهد کرد].

گفت‌وگو بین بایدن و زلنسکی چند روز پس از تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه خانواده‌های پرسنل سفارت آمریکا در کی‌یف، آنجا را ترک کنند، انجام شد. روز چهارشنبه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، یک گام فراتر رفت و از آمریکایی‌های مقیم اوکراین خواست تا این کشور را ترک کنند.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

امروز (جمعه) «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی گفت اگر به روسیه باشد، جنگی در کار نخواهد بود؛ مسکو خواستار جنگ نیست. لاوروف تاکید کرد، با این حال، مسکو به غرب اجازه نخواهد داد که منافع آن را نادیده بگیرد. 

وزیر خارجه روسیه پیش‌تر هم گفته بود: موضوع اصلی، موضع روشن ما در مورد غیرقابل قبول بودن پیشروی بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار تسلیحات بسیار مخربی است که می‌تواند قلمرو فدراسیون روسیه را تهدید کند. 

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

روسیه در خصوص این پیشنهادات پاسخ‌هایی از غرب دریافت کرده که به گفته لاوروف، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها