چرا بایدن به قطر نزدیک شد؟

کد خبر: 1126081

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم معتقد است آمریکا به دنبال آن است تا با وادار کردن قطر به صدور گاز به اروپا، از وابستگی اروپا به گاز روسیه بکاهد.

چرا بایدن به قطر نزدیک شد؟

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در ویدئوی این هفته خود علت تلاش آمریکا برای تشدید تنش میان اوکراین و روسیه، پایان وابستگی اروپا به گاز روسیه و وادار کردن قطر به صدور گاز به اروپا دانست و به این ترتیب روسیه و اقتصاد این کشور تحت فشار قرار می گیرد. 

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر روز دوشنبه به آمریکا می‌رود. این مهمترین سفر در تاریخ قطر به شمار می‌رود. زیرا آمریکا می‌خواهد پای قطر را به جنگی بکشد که هیچ ربطی به قطر ندارد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هیچ مسئول عربی و حتی اسرائیلی را نمی‌پذیرد، ولی روز دوشنبه می‌خواهد امیر قطر را به حضور بپذیرد و به شدت منتظر این دیدار است؛ زیرا قطر در هرگونه جنگی که در آینده بین روسیه از یکسو و آمریکا و ناتو از سوی دیگر روی دهد، نقش مهمی ایفا خواهد کرد. سال ۲۰۱۱، خط لوله گاز قطر از جمله عواملی بود که باعث ایجاد بحران سوریه شد. آمریکا به قطر توصیه کرد خط لوله گاز این کشور از طریق سوریه و ترکیه به اروپا برود تا با این کار بر روسیه اعمال فشار کند و نیاز اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد.

بایدن از احیای امپراتوری روسیه واهمه دارد

روسیه تعداد نیرو‌های مستقر در مرز‌های اوکراین را به بیش از ۱۳۰ هزار نفر افزایش داده است و ضمانت‌های امنیتی که آمریکا به روسیه داده است نیز به هیچ وجه مسکو را قانع نکرده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد به هیچ وجه به ضمانت‌های امنیتی که روسیه درخواست کرده است پایبند نخواهیم بود. روسیه چه درخواستی کرده است؟ روسیه درخواست غیرممکنی نکرده است. روسیه در درجه اول درخواست کرده است اوکراین به ناتو ملحق نشود و ناتو به زیان روسیه در جهت شرق گسترش پیدا نکند و موشک‌های راهبردی با کلاهک‌های هسته‌ای در رومانی و بلغارستان و اوکراین در نزدیک مرز‌های روسیه مستقر نشود. علت موضعگیری‌های شدید علیه روسیه این است که بایدن از همان روز اول که به قدرت رسید ادعا کرد روسیه بزرگترین خطر برای اروپا و ناتو و جوامع غربی است. بایدن مدعی شد به علت این که روسیه می‌خواهد اروپا را متلاشی کند، زیرا شبه جزیره کریمه را تصرف کرده است و الآن هم می‌خواهد شرق اوکراین را تصرف کند، چون ۶۰۰ هزار روس تبار در شرق اوکراین زندگی می‌کنند و به زبان روسی صحبت می‌کنند و تابعیت روسیه هم دارند. همین مسئله در بیشتر کشور‌های حوزه دریای بالتیک هم وجود دارد.

غرب از ائتلاف روسیه و چین هراس دارد

هنری کیسینجر، سیاستمدار آمریکایی به مقامات آمریکایی توصیه کرد اجازه ندهند روسیه و چین به یکدیگر نزدیک شوند، زیرا اگر این دو کشور با هم متحد شوند غرب را ویران می‌کنند. الآن آمریکا ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی را به حال آماده باش در آورده است. این تعداد نیرو چه کار می‌توانند انجام دهند؟ آمریکا همچنین تهدید کرده است تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه اعمال می‌کند. آمریکا می‌خواهد اقتصاد‌های روسیه و چین را نابود کند. غرب می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند. قبلا سلاح آن‌ها نفت بود و الآن سلاح آن‌ها گاز است. روسیه بخش اعظم بودجه خود را از طریق گاز تامین می‌کند. روسیه ۲۰۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز دارد که ۱۷۷ میلیارد متر مکعب آن به اروپاست. الآن برنامه غرب این است که خزانه روسیه را از درآمد‌های صادرات گاز به اروپا خالی کند. خوب در این صورت گاز مورد نیاز اروپا را از کجا تامین خواهند کرد؟ از قطر.

چرا بایدن به قطر نزدیک شد؟

قطر الآن خیلی عزیز شده است. قبلا امارات بود، ولی الآن رقابتی منطقه‌ای بین امارات و قطر ایجاد شده است. شاهد بودید که آمریکا در ماجرای افغانستان نقش بسیار بزرگ و مهمی به قطر داد. همه این‌ها زمینه سازی است. زمینه سازی برای لحظه سرنوشت ساز. غربی‌ها بی حساب و کتاب کاری نمی‌کنند. سال‌ها قبل برای جنگ‌های خودش برنامه ریزی می‌کند. آن‌ها می‌خواستند چنین نقشی به قطر بدهند به همین سبب در افغانستان به قطر نقش دادند و مذاکرات افغانستان در قطر انجام شد و دفتر سفارت آمریکا در امور افغانستان نیز در قطر قرار دارد. در واقع آن‌ها قطر را با این کار‌ها برای انجام برخی نقش‌ها آماده کردند.

قطر ۱۴۳ میلیارد متر مکعب گاز در سال صادر می‌کند. البته صادرات روسیه بیشتر است، اما غرب می‌خواهد با استفاده از گاز قطر به جای گاز روسیه، نیاز اروپا را تامین کند. آیا قطر با توجه به قرارداد‌های بزرگی که با شرق آسیا و چین دارد، می‌تواند جای روسیه را در تامین گاز برای اروپا بگیرد؟ چین سالانه ۳۵۵ میلیارد متر مکعب گاز وارد می‌کند و بزرگترین واردکننده گاز در جهان است و قرارداد‌هایی بین این کشور و قطر وجود دارد. آیا قطر می‌تواند قرارداد خود را با چین لغو کند و گاز خود را به اروپا صادر کند؟ پاسخ این سوال بسیار مهم است. گاز قطر از میدان گازی شمال این کشور می‌آید که با ایران مشترک است و ذخایر آن به حدود پنجاه تریلیون متر مکعب می‌رسد. الآن آمریکا آمده است و می‌خواهد روابط قطر و ایران را خراب کند. به همین سبب محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر به ایران سفر کرد. برخی می‌گویند شاید این سفر به مذاکرات هسته‌ای وین ارتباط داشته باشد. آخر توافق هسته‌ای چه ربطی به قطر دارد؟ پس مسئله اصلی گاز است.

اوضاع به سمت تنش پیش می‌رود. ممکن است آمریکا گام خطرناکی بردارد و تحریم‌هایی علیه پوتین اعمال کند. روسیه اعلام کرد اعمال هرگونه تحریم علیه پوتین اهانت به روسیه است و در مقابل آن سکوت نخواهد کرد. تحریم کردن پوتین چه فایده‌ای دارد؟ وی که اموالی در غرب ندارد و حتی اگر هم داشته باشد به اسم خودش نیست. آن‌ها می‌خواهند واردات نفت و گاز از روسیه را کاهش دهند، اما بین کشور‌های غربی در این باره دودستگی و اختلاف وجود دارد. آلمان اعلام کرد با این کار موافق نیست، زیرا این کار باعث نابودی اروپا می‌شود. آلمان به آمریکا می‌گوید شما خودتان گاز دارید چرا برای ما مشکل درست می‌کنید. الآن مسئله خطرناک این است که می‌خواهند قطر را وارد این ماجرا کنند. عربستان سعودی در حاشیه قرار گرفته و در جنگ یمن تنها گذاشته شده است و غربی‌ها به سراغ قطر رفته اند. اکنون این سوال مطرح است که آیا قطر وارد این ماجراجویی می‌شود و آیا می‌تواند به آمریکا «نه» بگوید؟ آیا قطر می‌توان رو در روی چین و روسیه بایستد؟/باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها