طرح سیف‌الاسلام قذافی برای لیبی

کد خبر: 1126110

در حالی که نظرات و رویکردهای مختلفی درباره مرحله آتی لیبی وجود دارند، سیف‌الاسلام قذافی، کاندیدای ریاست جمهوری این کشور و پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور طرحی را با هدف حل بحران سیاسی لیبی در پی شکست این کشور در برگزاری انتخاباتی که قرار بود اواخر سال گذشته برگزار شود، ارائه کرد.

طرح سیف‌الاسلام قذافی برای لیبی

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، طرح پیشنهادی سیف‌الاسلام بر تعویق انتخابات ریاست جمهوری و آغاز بدون تاخیر انتخابات پارلمانی با هدف دور کردن این کشور از احتمال جنگ و یا تقسیم متکی است.

او اظهار کرد: فکر می‌کنم این طرح می‌تواند ضامن نجات مابقی نقشه راه بوده و به خواست ۲.۵ میلیون لیبیایی که نام خود را برای شرکت در انتخابات ثبت کرده‌اند، احترام می‌گذارد.

برخی دنبال‌کنندگان مسایل لیبی نیز معتقدند، بازگشت سیف‌الاسلام به عرصه سیاسی این کشور و تمایل او برای ورود به دور رقابت‌های انتخاباتی از جمله دلایلی بود که به دلیل شکایات مختلف در کنار برخی اعتراضات داخلی رقبای سیاسی او و طرف‌های خارجی و در راس آنها آمریکا موجب شکست این مسیر شد و همه آنها بر این مساله اتفاق نظر دارند که سیف‌الاسلام از چهره‌های جنجالی کاندیدا شده برای انتخابات است.

خالد الزائدی، وکیل  سیف‌الاسلام درباره او گفت: سیف‌الاسلام طرح سیاسی را برای حل مشکل بن‌بست سیاسی جهت خروج از شرایط فعلی و اختلاف‌نظرهای طرف‌های مخالف سیاسی و نظامی ارائه کرد.

سیف‌الاسلام نیز در دفاع از طرح پیشنهادی خود گفت: هدف از این طرح بستن راه به روی تمامی توجیه‌ها و بهانه‌ها برای ورود به یک دوره انتقالی جدید است و پارلمان جدید پس از این باید تمامی اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را که ضامن انتقال ما به مرحله‌ای پایدار برای بازپس‌گیری حاکمیت ملی بدون دخالت خارجی و به دور از رقابت‌های سیاسی کشورهای و برنامه‌های مداخلی و خارجی است، در پیش گرفته بگیرد.

او افزود: آنچه من را به ارائه این طرح سوق داد، از دست نرفتن زمان تعیین شده برای نقشه راهی است که قدرت‌های بین‌المللی تعیین کردند و لیبیایی‌ها به امید خروج از تونل تاریکی که در آن هستند، آن را پذیرفتند.

سیف‌الاسلام در ادامه گفت: تحولات منفی که با شکست در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دور تاریخ قبلی و اعلام نیاز به تمدید دوباره آن حاصل شدند، امید مردم را نابود کرده و دوره‌های تاریک انتقالی را طولانی کردند.

او درباره احتمالات روزهای آتی لیبی گفت: شکست در برگزاری انتخابات اعتبار جامعه جهانی را از بین می‌برد و این خطر را به دنبال دارد که کشور وارد وضعیت جنگی جدیدی شده و به دلیل مخالفت دولت قبلی با انتقال قدرت و پافشاری دولت جدید بر دریافت حاکمیت، حامیان دو دولت دست به اسلحه ببرند و در ادامه کشور به وضعیت شکاف موسساتی با وجود دو دولت بازگردد.

فرج فرکاش، تحلیلگر سیاسی لیبی نیز در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: آنچه سیف‌الاسلام به عنوان نماینده گروه وسیعی از حامیان حاکمیت سابق، مطرح کرده، انگیزه قوی به خواست و آرزوی بیشتر مردم لیبی برای رهایی از ساختار منسوخ فعلی و به‌روزرسانی مشروعیت سیاسی می‌بخشد.

فرکاش افزود: طرح یا بیانیه سیف‌الاسلام در زمانی مناسب به آنچه استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی قصد اجرای آن را در مورد انتخابات دارد، نیرویی دوباره می‌دهد و پارلمان را به تمرکز بر انجام اقدامات مورد نیاز انتخابات سوق می‌دهد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها