بهاءالدین حریری شانس خود را امتحان می کند؟

کد خبر: 1126431

یک رسانه عربی در تحلیلی به تحولات اخیر لبنان از جمله تعلیق فعالیت سیاسی سعد حریری و روی کار آمدن برادر وی بهاءالدین حریری پرداخت.

بهاءالدین حریری  شانس خود را امتحان می کند؟

 پایگاه خبری ارم نیوز در تحلیلی با اشاره به پیام بهاء الدین حریری به مردم لبنان که از طریق تلویزیون منتشر شد،  نوشت: این پیام واکنش های مختلفی در داخل لبنان به همراه داشت و سوالاتی درخصوص ابعاد و دلالت های این پیام مطرح می شود و تحلیلگران سیاسی می گویند که آیا بهاء الحریری توان پر کردن "جای خالی سنی ها" در لبنان را دارد یا خیر.

در این تحلیل آمده است: بیشترین اهمیت پیام بهاءالدین حریری به دلیل زمان انتشار آن است زیرا این پیام چند روز پس از اعلان برادر وی سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان مبنی بر تعلیق فعالیت سیاسی خود، منتشر شد.

گفته می شود که بهاءالدین حریری متولد سال ۱۹۶۶ میلادی و پسر بزرگ رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان است و مادر وی نضال بستانی ، زن اول رفیق حریری است که ملیت عراقی دارد.

در پی ترور رفیق حریری در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ در بیروت، بهاءالدین مدیریت بخشی از فعالیت های اقتصادی خانواده خود در کشورهای مختلف را برعهده گرفت.

وی روز جمعه بر مساله ای که از آن به عنوان "تکمیل مسیر شهید رفیق حریری در راه نهضت لبنان" نام برد، تاکید کرد و گفت که او به زودی به لبنان بازخواهد گشت.

بهاءالدین تاکید کرد: غیبت ما طولانی شد اما شما همواره در قلب و عقل و عمل ما بودید، من در خصوص اهمیت این مرحله صحبت نمی کنم زیرا شما نسبت به اهمیت آن آگاه تر و داناتر هستید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نه دین نه اخلاق و نه تربیت ما فرزندان شهید رفیق حریری اجازه نمی دهد که مسئولیت خود را رها کنیم و ما تمام توان و امکانات خود را در راه نهضت لبنان قرار می دهیم.

در این گزارش آمده است: درحالی که تعدادی از نمایندگان فراکسیون "المستقبل" در گفت وگو با ارم نیوز  از اظهار نظر در خصوص ابعاد و دلالت های این پیام امتناع کردند، سرکیس ابو زید، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این باره گفت که درحال حاضر هیچ سیاستمدار لبنانی توانایی و آمادگی تحویل گرفتن ارث سیاسی "حریری بزرگ" را ندارد زیرا ظهور رهبران، شرایط ذهنی و موضوعی و همچنین ملاحظات خاص خود را دارد و مستلزم یک دوره زمانی و توانایی ذاتی و مادی است.

وی می گوید: در داخل جریان المستقبل شخصیتی وجود ندارد که توانایی ایفای این نقش اساسی و مهم را داشته باشد و شخصیت های سنی خارج  از جریان نیز از این توانایی برخودار نیستند زیرا بیشتر این شخصیت ها حضور منطقه ای و محدود دارند و هیچ یک از آن ها توانایی ایفای نقش در سطح ملی را ندارند.

ابوزید معتقد است که بهاء الدین حریری پیش از این نیز شانس خود را امتحان کرد اما از تایید آن چنانی برخوردار نشد بلکه بالعکس برخی احساس می کردند که او تلاش می کند که نقش بردارش را به سرقت ببرد و اختلافات میان این دو برادر بر جریان المستقبل و خود سعد حریری تاثیر گذاشت.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: بهاءالدین حریری نیاز به زمان دارد تا بتواند به صف های خود نظم دهد و همچنین بتواند یک مدیریت سازمان یافته و موثر داشته باشد و با محافل مردمی و سیاسی ارتباط بگیرد. علاوه بر این او به امکانات مادی و قدرت های ذاتی نیاز دارد که نمی توان آن ها را دست کم گرفت و تا به امروز ثابت نشده است که او از حمایت های عربی و بین المللی شفاف و قاطع برخوردار است.

وی معتقد است که عملکرد دولت و پاسخ به ابتکار عمل کویت و همچنین توافقات و معاملات میان ایران و آمریکا و ایران و عربستان سرنوشت او را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر، فیصل عبدالستار، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می گوید: مساله عجیب در لبنان این است که برخی معتقدند خاندان سیاسی حریری باید تداوم داشته باشد و این موضوع متوجه افکار عمومی است، آیا تا این حد اراده شهروند لبنان سلب شده است؟

وی در گفت وگو با این پایگاه خبری خاطرنشان کرد: من بر این باورم که چنین سخنانی در این اندازه نیست که بتواند نزد مردم رنج کشیده ی لبنان جای داشته باشد.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: به هرحال اهل سنت لبنان از شکاف ها و اختلافات بزرگی رنج می برند اما این مساله بدان معنا نیست که غیبت حریری، اهل سنت لبنان را در قهقرا قرار دهد زیرا آن ها توانایی و شایستگی های زیادی دارند و چرا که این توانایی ها دست در دست هم قرا ندهند و باهم متحد نشوند تا در یک اقدام دست جمعی لبنان را این بحران خارج کنند.

عبدالساتر در ادامه با مطرح کردن این سوال که آیا در سطح بین المللی کسی از بهاءالدین حریری حمایت می کند، گفت: اطلاعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا نهادهای به اصطلاح جامعه مدنی را برای حمایت از او سازماندهی خواهد کرد و یا اینکه او تلاش کند جای کسانی که جریان المستقبل را رها کردند، به ارث ببرد . با این وجود تمام این مسائل در دایره گمانه زنی ها است.

وی در پایان تاکید کرد: بی شک این مرد(بهاءالحریری) جاه طلب است و می خواهد برعقده کمبود و حقارتی غلبه کند که در پی به قدرت رسیدن سعد حریری پس از ترور پدرش، به مدت ۱۶ سال با آن زندگی کرده است. بهاء اکنون تلاش می کند که به عنوان پسر ارشد رفیق حریری صاحب برحق ملک و سلطنت باشد. به هرحال مردم لبنان باید بداند که چنین خطابی طبیعتا به مصلحت آن ها نخواهد بود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها