اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا/واکنش مسکو

کد خبر: 1127099

جان کربی، سخنگوی پنتاگون امروز، چهارشنبه اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا را اعلام کرد.

اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا/واکنش مسکو

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی گفت: تصمیم گرفتیم نیروهای آمریکایی را به لهستان، آلمان و رومانی منتقل کنیم. این نیروها چند روز آینده راهی این کشورها خواهند شد.

او افزود: ما از اعلامیه فرانسه مبنی بر قصدش درخصوص اعزام نیروی تحت رهبری ناتو استقبال می‌کنیم. ما از طریق ناتو همکاری خواهیم کرد تا اعزام این نیروها به صورت دفاعی باشد و منجر به تشدید تنش‌ها نشود.

وی همچنین بیان کرد: این نیروهای اعزامی دفاع قدرتمند متحدان ناتو را تضمین خواهند کرد و در اوکراین نخواهند جنگید.

کربی افزود: ما به فعالیت زیر چتر ناتو ادامه خواهیم داد تا نیروهای دفاعی غیرجنگی را در شرق اروپا مستقر کنیم. ما طی روزهای آتی ۲۰۰۰ نیرو از ایالات متحده آمریکا به اروپا منتقل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد که نمی‌داند آیا روسیه درخصوص حمله به اوکراین تصمیمی گرفته است یا نه.

این مقام پنتاگون تاکید کرد: استقرار نیروهای بیشتر در شرق اروپااشاره بدون ابهام به این است که آمریکا آماده دفاع در برابر هر تجاوزی است.

کربی عنوان کرد که اعزام نیروهای آمریکایی بدین معناست که واشنگتن برای دفاع در برابر هرگونه تهاجمی آماده است؛ اما در به روی «دیپلماسی سازنده جدی» باز است.

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: روسیه با افزایش نیروهایش در مرز اوکراین و بلاروس درحال تنش‌زایی است. رئیس‌جمهوری روسیه گزینه‌های متعدد و توانایی‌های دیگری برای رسیدن به اهداف خاصش برای خود مهیا می‌کند که اکنون از آن‌ها اطلاعی نداریم. اگر پوتین به اوکراین حمله کند، با تبعاتش مواجه خواهد شد.

همچنین یک مقام کاخ سفید اظهار کرد: هزار سرباز آمریکا از آلمان به رومانی منتقل می‌شوند و این نیروها به درخواست دولت این کشور به آنجا می‌روند. ۲۰۰۰ سرباز دیگر نیز از پایگاه فورت پراگ به آلمان و لهستان می‌روند.

در این باره خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرد که مطابق با موافقت بایدن با اعزام نیرو به منطقه، پنتاگون امروز (چهارشنبه) موضوع اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا را اعلام کند.

سی ان ان نیز به نقل از یک مقام دیگر گزارش داده که اعزام نیروهای آمریکایی نشان‌دهنده حمایت این کشور از حس تهدید متحدان ناتو از اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است.

این شبکه به نقل از همین مقام مطلع اعلام کرد که واشنگتن ۸۵۰۰ سرباز در ایالات متحده را در حالت آماده‌باش قرار داده تا درصورت لزوم به ناتو کمک کنند.

طبق این گزارش، جو بایدن رسما با استقرار نیروهای بیشتر آمریکا در شرق اروپا موافقت کرده تا حمایت از هم‌پیمانان در ناتو را که در معرض تهدید تحرکات روسیه در نزدیکی اوکراین هستند، اظهار کند.

این گزارش می‌افزاید: بایدن تصمیم گرفته ۳۰۰۰ نیرو به آلمان، لهستان و رومانی بفرستد، منابع به سی ان ان گفتند، ۲۰۰۰ نیرو د لهستان و چند هزار تن دیگر به کشورهای جنوب شرق ناتو از جمله رومانی اعزام می‌شوند.

کی‌یف‌، از سال ۲۰۱۴ علیه جدایی‌طلبانی که از حمایت روسیه برخوردارند و بخش‌هایی از قلمروی شرق اوکراین در دونباس را در کنترل خود دارند در حال جنگ است. دو طرف درگیر که دیگری را به نقض توافق آتش‌بس متهم می‌کنند، ۲۲ دسامبر توافق کردند که آتش‌بس را در خط مقدم برقرار کنند.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

مسکو بیش از ۱۰۰ هزار تن از نیروهایش را در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر کرده و نگرانی غرب از حمله مجدد به اوکراین را برانگیخته است.

مسکو: استقرار نیروهای آمریکا در اروپا گامی ویرانگر در جهت تنش نظامی است

معاون وزیر خارجه روسیه امروز، چهارشنبه تاکید کرد: تصمیم آمریکا درباره استقرار ارتش خود در اروپا گامی نابودکننده است که به تنش‌های نظامی می‌افزاید.

به گزارش ایسنا، به نقل از آرتی، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: این گام تنها باعث خوشحالی مقامات کی‌یف می‌شود که می‌تواند به تخریب توافقات مینسک بدون مجازاتی ادامه دهد.

همچنین شورای فدراسیون روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد: اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به اروپا تلاشی برای محک زدن صلابت و ثبات موضع روسیه است.

این نهاد افزود: واشنگتن به سمت تحریک و تنش برای ایجاد درگیری بین مسکو و اروپایی‌ها پیش می‌رود.

شورای فدراسیون روسیه اضافه کرد: مذاکره با غرب درباره تضمین‌های امنیتی به رغم اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا باید ادامه یابد.

این مواضع در واکنش به اظهارات جان کربی، سخنگوی پنتاگون است که گفت: تصمیم گرفتیم نیروهای آمریکایی را به لهستان، آلمان و رومانی منتقل کنیم. این نیروها چند روز آینده راهی این کشورها خواهند شد.

کربی افزود: ما به فعالیت زیر چتر ناتو ادامه خواهیم داد تا نیروهای دفاعی غیرجنگی را در شرق اروپا مستقر کنیم. ما طی روزهای آتی ۲۰۰۰ نیرو از ایالات متحده آمریکا به اروپا منتقل خواهیم کرد.

جو بایدن رسما با استقرار نیروهای بیشتر آمریکا در شرق اروپا موافقت کرده تا حمایت از هم‌پیمانان در ناتو را که در معرض تهدید تحرکات روسیه در نزدیکی اوکراین هستند، اظهار کند.

انتهای پیام

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها