فرجی راد: روسیه ژست حمله به اوکراین را گرفته

کد خبر: 1129498

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به اینکه روسیه بیشتر ژست حمله به اوکراین را گرفته گفت: برای پوتین امنیت روسیه، مسائل داخلی مسکو و همچنین مسئله انتخابات پیش رو حائز اهمیت است و تلاش می کند تا اوکراین عضو ناتو نشود که اگر چنین باشد حمله قطعی خواهد بود زیرا امنیت روسیه به خطر می افتد.

فرجی راد: روسیه ژست حمله به اوکراین را گرفته

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و احتمال حمله روسیه گفت: به نظر می رسد روس ها در درجه اول ژست حمله را گرفته اند و بخش های اطلاعاتی غربی هم برداشت شان این بوده که حمله قطعی است. از طرفی از لحاظ دریایی روس ها، اوکراین را در محاصره قرار داده اند. طبیعی است که وقتی ژست حمله گرفته می شود طرف مقابل و آن هایی که با او همراه هستند این آمادگی را پیدا می کنند که در مقابل حمله آماده باشند.

وی تصریح کرد: مسئله بعدی در این موضوع این است که برای پوتین خیلی اهمیت دارد که اوکراین جزوی از ناتو نشود حتی اگر به این نتیجه برسد که اوکراین در حال پیوستن به ناتو است حمله قطعی خواهد بود زیرا امنیت روسیه در خطر می افتد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: مسئله دیگر نگاه داخلی پوتین به این تحولات است. از زمانی که شبه جزیره کریمه را در اختیار گرفت محبوبیت پوتین افزایش یافت. اما اکنون این محبوبیت کاهش پیدا کرده آن هم به خاطر مسائل اقتصادی و کاهش ارزش نفت بوده است. بنابراین بحث های سیاسی داخلی مسکو باعث شده تا پوتین محبوبیت خود را تا حدودی از دست بدهد در حالی که به انتخابات روسیه هم نزدیک می شویم.

سفیر پیشین کشورمان در نروژ ادامه داد: در عین حال که امنیت روسیه برای پوتین اهمیت دارد تلاش می کند تا این فشارها را ادامه دهد و بتواند تضمین بگیرد که اوکراین عضو ناتو نمی شود ضمن اینکه دولتی در کی یف روی کار آید که با مسکو دشمن نبوده و دوست باشد.

فرجی راد خاطر نشان کرد: با همه این شرایط مسئله داخلی برای پوتین اهمیت دارد و او می خواهد از قضیه اوکراین هم استفاده کرده و محبوبیت خود را بالا ببرد. بنابراین همه این موضوع بحث امنیت نیست. سیاست داخلی روسیه هم می باشد به ویژه اینکه در مقوله سیاست داخلی انتخابات را هم مد نظر دارد. از طرفی این موضوع با بالا رفتن قیمت نفت هم همراه شده و کمک می کند که وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه روسیه ژست حمله را به خود گرفته و تلاش می کند که اوکراین عضو ناتو نشود، گفت: اگر اوکراین عضو ناتو نشود مشکلات حل می شود اما رئیس جمهور اوکراین هم از آنجایی که یک فرد هنرمند و هنرپیشه بوده چندان از سیاست بین الملل اطلاعی ندارد و بیشتر ابزار دست غرب و آمریکا است. غرب و آمریکا هم تلاش می کنند تا جلوی رشد روسیه را بگیرند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین اظهار کرد: در مسئله اختلاف روسیه و اوکراین بین آمریکا و اروپا اختلاف نظر وجود دارد. اروپا نمی خواهد این موضوع حاد شود اما آمریکا هم بدش نمی آید که روسیه به اوکراین حمله کند.

فرجی راد خاطر نشان کرد: توان اقتصادی روسیه به صادرات نفت و گاز بستگی دارد. اگر نتواند به اروپا صادرات داشته باشد و یا تحریم شود اقتصاد روسیه دچار مشکلات جدی خواهد شد و همین مسئله بر انتخابات اثرگذار خواهد بود. آمریکا در مسئله اوکراین چند هدف را دنبال می کند همچنان که پوتین هم چند هدف از جمله مسائل داخلی، امنیت و انتخابات را دنبال می کند.

وی درباره اختلاف دیدگاه های اروپایی ها در مسئله اوکراین گفت: اروپایی ها از طرفی تلاش می کنند اتحاد خودشان را با آمریکا در مقابل قدرتی به نام روسیه حفظ کنند و نمی خواهند اختلاف نظر خود را بروز دهند. در این مسئله کشورهایی مانند آلمان و اتریش نرم تر برخورد می کنند و معتقد هستند که ما با روسیه باید کار کنیم. از طرف دیگر برخی از اروپایی ها و یا کشورهایی که به ناتو پیوسته اند تلاش می کنند که به روسیه فشار بیاورند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: در این میان کشورهایی هم هستند که کاملا با این سیاست‌ها مخالفند مانند کشورهای جنوب اروپا و یا کشورهایی مثل فنلاند و نروژ که معتقدند ما باید با روسیه کار کنیم و نگاه خصمانه ای ندارند بیشتر بی طرفی را دنبال می کنند.

فرجی راد همچنین بیان کرد: این مسئله مخمصه ای را برای اروپایی ها ایجاد کرده و هماهنگی بین آمریکا و اروپا مشاهده نمی شود. از طرف دیگر شاهد هستیم که روس ها با چینی ها وارد تعامل شده و موضع خود را تقویت کرده اند. اگر حمله هم صورت بگیرد روسیه دست برتر را خواهد داشت و ناتو در موضع تدافعی خواهد بود.

وی در پایان ابراز داشت: این احتمال وجود دارد که چین هم از موقعیت استفاده کرده و تایوان را تحت محاصره قرار دهد و اگر تایوان تسلیم نشود ممکن است چین به تایوان حمله کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها