امیر خان متقی: واشنگتن راه بدعهدی را در پیش گرفته است

کد خبر: 1129835

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت افغانستان می گوید واشنگتن به تعهداتش ذیل توافق دوحه عمل نمی کند و راه بدعهدی را در پیش گرفته است.

امیر خان متقی: واشنگتن راه بدعهدی را در پیش گرفته است

به نقل از اسپوتنیک، «امیر خان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان، دولت واشنگتن را به عدم پایبندی به توافق دوحه متهم کرد.

متقی در این باره گفت: نام مسئولان طالبان همچنان در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و واشنگتن به جای همکاری با این گروه، تحریم‌هایی علیه آن اعمال کرده است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان افزود: در متن توافق دوحه بر آزادی تدریجی زندانیان طالبان در مدت کوتاهی پس از امضای توافقنامه تأکید شده بود که این اتفاق رخ نداد. وعده دیگر واشنگتن حذف نام مقامات طالبان از فهرست سیاه آمریکا بود که این هم تاکنون محقق نشده است.

امیر خان متقی همچنین یادآوری کرد که واشنگتن متعهد شده بود در روند بازسازی ویرانی‌های افغانستان همکاری و سایر کشورها را هم به انجام این کار تشویق کند، اما به جای همکاری، تحریم‌هایی علیه افغانستان اعمال کرده است.

وی افزود: بر اساس مفاد توافق دوحه وعده دادیم که از خاک افغانستان علیه آمریکا و همپیمانان آن استفاده نشود و تاکنون این کار صورت نگرفته است. ما همچنین به آنان وعده دادیم که روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با آمریکا حفظ کنیم.

همزمان، معاون سخنگوی دولت طالبان اعلام کرد: اگر آمریکا موضع خود را تغییر ندهد و به اقدامات تحریک آمیزش ادامه دهد، افغانستان مجبور خواهد شد در سیاست خود در قبال واشنگتن تجدید نظر کند.

اشاره وی به مصادره نیمی از هفت میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان است که نزد بانک‌های آمریکا امانت است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اقدامی که بی شباهت به راهزنی نیست، تصمیم گرفته سه و نیم میلیارد دلار از این مبلغ را به بازماندگان قربانیان حوادث ۱۱ سپتامبر بدهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها