اوکراین گارد تهاجمی گرفت/تحریم تنها گزینه غرب علیه روسیه

کد خبر: 1131814

با ورود نیرو‌های صلح‌بان روسیه به منطقه خودمختار دونباس، دولت اوکراین با هدف حفظ امنیت شهروندانش نیرو‌های ذخیره ارتش را فراخواند و در سراسر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، پارلمان کی‌یف هم مجوز حمل سلاح برای غیرنظامیان را تصویب کرد.

اوکراین گارد تهاجمی گرفت/تحریم تنها گزینه غرب علیه روسیه

با ورود نیرو‌های صلح‌بان روسیه به منطقه خودمختار دونباس، دولت اوکراین با هدف حفظ امنیت شهروندانش نیرو‌های ذخیره ارتش را فراخواند و در سراسر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، پارلمان کی‌یف هم مجوز حمل سلاح برای غیرنظامیان را تصویب کرد. غربی‌ها هم که دست‌شان از به‌کارگیری گزینه نظامی علیه مسکو خالی شده تنها به بسته تحریم بسنده کرده‌اند. در مقابل، مسکو هم تهدید کرده با استفاده از اهرم انرژی غربی‌ها را مجازات خواهد کرد.

با ورود نیرو‌های صلح‌بان روسیه به منطقه خودمختار دونباس، دولت اوکراین با هدف حفظ امنیت شهروندانش نیرو‌های ذخیره ارتش را فراخواند و در سراسر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، پارلمان کی‌یف هم مجوز حمل سلاح برای غیرنظامیان را تصویب کرد. غربی‌ها هم که دست‌شان از به‌کارگیری گزینه نظامی علیه مسکو خالی شده تنها به بسته تحریم بسنده کرده‌اند. در مقابل، مسکو هم تهدید کرده با استفاده از اهرم انرژی غربی‌ها را مجازات خواهد کرد.

پس از به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه، اوضاع در این کشور متشنج شده است و اوکراینی‌ها برای دفاع از حاکمیت ارضی خود دست به‌کار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری تاس، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین روز چهار شنبه در سخنانی گفت: «ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دستور اعمال وضعیت فوق‌العاده را در سراسر این کشور به‌جز جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک صادر کرده است.» وی افزود: «وضعیت فوق‌العاده از روز چهار شنبه برای مدت ۳۰ روز اعمال می‌شود و امکان تمدید آن تا ۶۰ روز وجود دارد.» دبیر شورای امنیت ملی اوکراین با بیان اینکه رویه‌های اعمال‌شده در اوضاع اضطراری در مناطق مختلف متفاوت است و در مرز‌های روسیه و بلاروس شدیدتر خواهد بود، عنوان کرد: «صحبت درباره تقویت اقدامات برای حفظ نظم عمومی با امکان اعمال محدودیت در حمل‌ونقل عمومی، بازرسی وسایل ترابری و بررسی مدارک افراد است.» دبیر شورای امنیت ملی اوکراین متعهد شد، این اقدام تقریباً بر زندگی غیرنظامیان تأثیری نخواهد گذاشت و گفت: این تصمیم با هدف تضمین امنیت کشور و به‌عنوان یکی از ابزار‌های پاسخ به اقدامات روسیه اتخاذ شده است. دانیلوف همچنین تصریح کرد: «دولت در صورت لزوم فوری حکومت‌نظامی اعمال خواهد کرد، اما تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده، ولی ممکن است در صورت لزوم در برخی مناطق منع آمدوشد برقرار شود.» اوکراین همچنین دیروز نیرو‌های ذخیره را فراخواند و با بیان اینکه این کشور برای تهاجم احتمالی آماده می‌شود از شهروندانش خواست بلافاصله روسیه را ترک کنند. با تشدید وضعیت امنیتی، سفارت روسیه در اوکراین هم دیروز از آغاز فرایند خروج کارکنان این سفارتخانه خبر داد.

فراخوان نیرو‌های ذخیره اوکراین در حالی صورت گرفت که پارلمان این کشور به تصویب پیش‌نویس قانونی رأی داد که به اوکراینی‌ها اجازه حمل سلاح گرم و دفاع از خود را می‌دهد. به گزارش شبکه فرانس ۲۴، بر این اساس، اوکراینی‌های ۱۸ تا ۶۰ ساله که در لیست نیرو‌های ذخیره ارتش قرار دارند به خدمت فرا خوانده شدند. طراحان این پیش‌نویس در یادداشتی به رئیس پارلمان گفتند: «تصویب این قانون کاملاً به نفع دولت و جامعه است و این قانون به دلیل «تهدید‌ها و خطرات موجود برای شهروندان اوکراین» ضروری است.» در هفته‌های اخیر فیلم‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد زنان اوکراین هم برای دفاع از کشورشان دست به اسلحه شده‌اند. مقامات کی‌یف در حالی قصد جنگ احتمالی با روسیه را دارند که مقامات مسکو گفته‌اند آماده هستند بر سر مناطق خودمختار دونتسک و لوهانسک با اوکراین مذاکره کنند.

تحریم تنها گزینه غرب

هرچند مقامات امریکایی و اروپایی در روز‌های اخیر در بوق و کرنا کرده بودند که اگر روسیه در خاک اوکراین دست از پا خطا کند، این کشور را از اقدام خود پشیمان خواهند کرد، اما به رسمیت شناختن دونباس نشان داد که این لفاظی‌ها فقط جنبه تبلیغاتی داشته و دست غرب در مقابل مسکو خالی‌تر از قبل است. وزارت خزانه داری امریکا بامداد چهار شنبه جزئیات تحریم‌های روسیه را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس این تحریم‌ها بانک توسعه و امور اقتصادی خارجی «ونش اکونومبانک و بانک Promsvyazbank» روسیه در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. وزارت خزانه‌داری امریکا گفته که این دو نهاد مالی روسیه در تأمین مالی بودجه عمومی و دفاعی روسیه نقش بسزایی دارند. وزارت خزانه داری امریکا همچنین نام سه بازرگان روسی را به همراه اعضای خانواده‌شان منتشر کرد و آن‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری امریکا مدعی شد که افراد تحریم شده جزو حلقه داخلی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هم شامگاه سه شنبه در سخنانی از اقدام قاطع علیه اقتصاد روسیه خبر داد و گفت که ایالات متحده همراه با متحدانش از قلمرو ناتو محافظت می‌کند. جو بایدن اظهار داشت: «قصد جنگ با روسیه را نداریم، اما می‌خواهیم این پیام را برسانیم که به همراه متحدان‌مان از هر ذره از قلمرو ناتو دفاع می‌کنیم.» بایدن به پوتین هشدار داد: «اگر رهبر روسیه نیرو‌های خود را خارج و در تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران شرکت نکند، تحریم‌های بیشتری در پی خواهد داشت.» از سوی دیگر، اروپایی‌ها هم دست به‌کار شده‌اند و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه شنبه گفت که این اتحادیه به اتفاق آرا با بسته تحریم‌های جدیدی روسیه موافقت کرده است. به گزارش یورونیوز، بورل گفت: «این تحریم‌ها ۲۷ فرد و نهاد را که در نقض حق حاکمیت اوکراین نقش داشتند، هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها توانایی روسیه برای رسیدن به بازار‌های مالی را هدف قرار داده است.» کشور‌های کانادا، استرالیا و ژاپن هم از تحریم روسیه به دلیل به رسمیت شناختن استقلال «دونستک» و «لوهانسک» خبر دادند.

غربی‌ها که از اقدام روسیه در شرق اوکراین غافلگیر شدند و عملاً نتوانستند از گزینه نظامی علیه این کشور استفاده کنند، اکنون تلاش می‌کنند با هشدار به روسیه برای تحریم گسترده، حداقل مانع تهاجم احتمالی مسکو به اوکراین شوند. تحریم‌هایی که امریکا و متحدانش علیه روسیه تهیه کرده‌اند مسبوق به سابقه است و در سال‌های اخیر نتوانسته اقتصاد این کشور را متزلزل کند و مقامات کرملین هم برای اینکه تأثیر این تحریم‌ها را کم اثر جلوه دهند اعلام کردند که به این تحریم‌ها عادت کرده‌اند.

انرژی اهرم روسیه

هرچند غربی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از گزینه تحریم‌ها، روسیه را تحت فشار قرار دهند، اما این کشور نیز در مقابل غرب دست بسته نیست. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در امریکا به اقدام واشنگتن در اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونوف گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که تحریم‌های اعمال شده علیه ما به طرزی شدید به بازار‌های مالی و انرژی ضربه خواهد زد. ایالات متحده هم از این موضوع قسر در نخواهد رفت و شهروندان عادی عواقب کامل افزایش قیمت‌ها را احساس خواهند کرد.» همچنین، دیمیتری مدودوف، معاون شورای امنیت روسیه با پیش کشیدن استفاده از اهرم انرژی به اروپایی‌ها هشدار داد و در توئیتی نوشت‌: «اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دستور داد مجوز خط لوله نورد استریم ۲ متوقف شود. خب؛ به جهان جدیدی که در آن اروپایی‌ها به زودی مجبورند برای هزار مترمکعب گاز ۲۰۰۰ یورو بپردازند، خوش آمدید.»/منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها