دومین روز آغاز درگیری‌ها در اوکراین/زلنسکی: در اوکراین می‌مانم

کد خبر: 1132033

در دومین روز آغاز درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین طنین انداخت.

دومین روز آغاز درگیری‌ها در اوکراین/زلنسکی: در اوکراین می‌مانم

در دومین روز از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد. مسئولان شهر کی‌یف همچنین از ساکنان خواستند به دلیل تهدید هوایی، فوراً به دنبال سرپناه باشند.

بخش چهارم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

بخش پنجم تحولات لحظه به لحظه اوکراین را در زیر دنبال کنید:

اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای دشمن» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

به گزارش رویترز، مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

به گزارش رویترز، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجارهای بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

زلنسکی: در اوکراین می‌مانم

به گزارش رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه متعهد شد در حالی که نیروهایش با نیروهای روسیه که در حال پیشروی به سمت پایتخت در «بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم می‌جنگند»، در کی‌یف بماند.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: دشمن من را به عنوان هدف شماره یک مشخص کرده، خانواده من هدف شماره دو هستند. آن‌ها می‌خواهند با نابود کردن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند. من در پایتخت خواهم ماند. خانواده من نیز در اوکراین هستند.

پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا نگران امنیت زلنسکی است یا خیر، به «سی‌بی‌اس» گفت: تا جایی که می‌دانم، رئیس‌جمهور زلنسکی در سمت خود در اوکراین باقی می‌ماند و البته ما نگران امنیت همه دوستانمان در اوکراین هستیم، مقامات دولتی و دیگران.

ادعای اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیروهای روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا این وزارتخانه تنها به تعداد کشته‌شدگان اشاره می‌کند یا خیر.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کند.

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف از زمان حمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ چنین چیزی را تجربه نکرده بود

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در توییت بامداد جمعه آنچه حملات موشکی روسیه به کی‌یف خواند را محکوم کرد.

او نوشت: آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد در سال ۱۹۴۱ بود که توسط آلمان نازی مورد حمله قرار گرفت. اوکراین شر را شکست داد و این شر را نیز شکست خواهد داد. پوتین را متوقف کنید. روسیه را منزوی کنید. (قطع) همه روابط. روسیه را از (همه جا) بیرون کنید.

به گزارش سی‌ان‌ان، «یوهان ینین» معاون وزیر کشور اوکراین انفجار روز جمعه را به سیستم ضد موشکی اوکراینی نسبت داد که به گفته وی یک موشک روسیه را هدف قرار داد.

درخواست اوکراین از هکرها برای کمک به دفاع در مقابل روسیه

دولت کی‌یف از داوطلبان گروه‌های هکری زیرزمینی این کشور درخواست کرده تا برای دفاع از زیرساخت‌های حساس اوکراین کمک کرده و حملات سایبری جاسوسی علیه نیروهای روسی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، همزمان با حملات ارتش روسیه به شهرهای مختلف در اوکراین، درخواست از داوطلبان گروه‌های هکری زیرزمینی از سوی دولت کی‌یف مطرح شده است.

دولت اوکراین از هکرها و کارشناسان امنیت سایبری خواسته تا از طریق "گوگل داکس" درخواست خود را ارائه کرده و تخصص خود از جمله توسعه بدافزار را مطرح کنند و در وبسات خود آورده است: جامعه سایبری اوکراین! زمان آن رسیده تا به دفاع سایبری از کشور بپردازید.

"ایگور اوشف"، موسس یک کمپانی امنیت سایبری در کی‌یف به رویترز گفت، این پست را به درخواست یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده است.

این کمپانی به همکاری با دولت اوکراین در زمینه دفاع و پشتیبانی از زیرساخت‌های حساس کشور مشهور است.

وی همچنین گفت، داوطلبان به دو واحد سایبری دفاعی و تهاجمی تقسیم می‌شوند؛ بخش دفاعی مشغول دفاع از زیرساخت‌های دولت از جمله نیروگاه‌های تولید برق و سیستم ‌آب است. در جریان حمله هکری ۲۰۱۵ که هکرهای روسی در آن دست داشتند، برق ۲۲۵ هزار مشترک اوکراینی قطع شد.

اوشف همچنین افزود، واحد تهاجمی نیز به ارتش اوکراین در انجام جاسوسی دیجیتال علیه نیروهای مهاجم کمک می‌کند. نیروهای نظامی روسی در کشور ما هستند و ما باید بدانیم آنها چه می‌کنند.

 وزارت دفاع روسیه: 18 تانک و 7 سیستم پرتاب راکت اوکراین را منهدم کردیم

وزارت دفاع روسیه تایید کرد که نظامیان روسیه موفق شدند کنترل نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را در اختیار بگیرند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که چتربازان ارتش روسیه روز گذشته کنترل نیروگاه اتمی چرنوبیل را در اختیار گرفتند.

روز پنج شنبه و در اولین روز عملیات ارتش روسیه در اوکراین، مقامات این کشور اعلام کردند که ارتش روسیه کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌ است.

پیش‌تر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده بود که نیروهای روسیه در تلاش هستند تا کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست بگیرند. او در توییتی نوشت: نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف چرنوبیل [نیروگاه هسته‌ای] هستند. مدافعان ما جان خود را فدا می‌کنند تا تراژدی ۱۹۸۶ تکرار نشود. این یک اعلان جنگ علیه کل اروپا است.

وزار دفاع روسیه همچنین سطح تشعشعات رادیواکتیو در این نیروگاه را نرمال و طبیعی خوانده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه خود درباره عملیات در اوکراین با بیان اینکه تا کنون 150 نظامی اوکراینی خود را تسلیم کرده‌اند گفت: ارتش روسیه تا کنون 18 تانک اوکراینی و 7 سیستم پرتاب راکت مختلف و 41 خودروی نظامی دیگر را منهدم کرده است.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

 روسیه: فرصت مذاکره با اوکراین هنوز وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات مسکو معتقد نیستند که هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف وجود ندارد، حتی با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، این مسئله هنوز امکان پذیر است.

وی در این مصاحبه گفت: «تماس‌ها بین مقامات دو کشور در صورت لزوم امکان پذیر است. ما در سکوهای بین المللی حضور داریم. نمی توانم به شما بگویم که هیچ فرصتی برای تماس وجود ندارد. سوال این است که آیا آنها (طرف اوکراینی) این تماس‌ها را می‌خواهند و چه می‌خواهند.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز گذشته اعلام کرده بود که اوکراین پیشنهاد بازگشت به مسیر صلح را دارد. به گفته وی، کشورش راه جنگ را انتخاب نکرده است.

زلنسکی پیش از این گفته بود که کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با مسکو را قطع می‌کند.

 وزیر دفاع انگلیس: روسیه در روز اول حمله نتوانست به اهدافش در اوکراین برسد

وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین نتوانسته به اهدافش برسد.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه در روز اول حمله نتوانست به اهدافش در اوکراین برسد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد.

براساس گزارش المیادین، وی در ادامه تاکید کرد که ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به همه اوکراین حمله کند.

بن والاس در ادامه با ادعای اینکه ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین متحمل هزینه ها زیاده شده است گفت: روسیه در روز اول حمله به اوکراین نتوانسته به اهدافش برسد.

وی همچنین در ادعایی گفته، ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین 450 نیروی خود را از دست داده است. این درححالیست که مقامات اوکراینی تا کنون آماری در این زمینه ارائه نکرده اند.

پیش از این مقامات روسیه هدف از این عملیات نظامی را حمایت از جمهوریهای دونتسک و لوهانسک اعلام کرده‌اند.

 آمریکا هفت هزار نیروی نظامی دیگر به اروپا می‌فرستد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هفت هزار نیروی آمریکایی ظرف چند روز آینده به آلمان اعزام خواهند شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که با توجه به تشدید درگیری در اوکراین، هفت هزار نیروی نظامی آمریکا به اروپا اعزام می‌شوند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، یک مقام پنتاگون پس از سخنرانی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره عملیات روسیه در اوکراین گفت، هفت هزار نظامی آمریکایی به آلمان می‌روند.

این مقام آمریکایی گفت: «این نظامیان، یک تیپ رزمی زرهی به همراه نیروهای همراه و پشتیبانی را شامل می‌شود. این نظامیان در آلمان مستقر خواهند شد تا تضمینی برای متحدان ناتو بوده و در برابر تهاجم روسیه اثر بازدارندگی داشته باشند و برای پشتیبانی از هرگونه نیاز در منطقه آمادگی وجود داشته باشد. انتظار داریم این تیپ تا روزهای آینده اعزام شوند».

پیش‌تر نیز یک مقام ارشد پنتاگون در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه مدعی شد: «تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند خونبار و پرهزینه بوده و بر امنیت اروپا در طولانی‌مدت تأثیر بگذارد».

در این اظهارات آمده است که آمریکا که قصد دارد ۶ جنگنده اف-۳۵ آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

این اعلام پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن اعلام کرد مجوز استقرار نیروی هوایی و زمینی آمریکا در خاک اروپا برای مقابله با روسیه را صادر کرده است.

بایدن مدعی شد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه این جنگ در اوکراین را انتخاب کرده و اکنون روسیه، تبعات آن را با تحریم‌های جدید پرداخت خواهد کرد.

بایدن گفت که تحریم‌های جدید علیه روسیه، نخبگان این کشور، بانک‌های بزرگ و صادرات فناوری روسیه را هدف خواهد گرفت.با این حال، او تصریح کرد که قطع ارتباط روسیه با سوئیفت و تحریم پوتین فعلاً در دستور کار نیست.

روسیه از صبح امروز (پنجشنبه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. آمریکا هفت هزار نیروی نظامی دیگر به اروپا می‌فرستد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هفت هزار نیروی آمریکایی ظرف چند روز آینده به آلمان اعزام خواهند شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که با توجه به تشدید درگیری در اوکراین، هفت هزار نیروی نظامی آمریکا به اروپا اعزام می‌شوند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، یک مقام پنتاگون پس از سخنرانی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره عملیات روسیه در اوکراین گفت، هفت هزار نظامی آمریکایی به آلمان می‌روند.

این مقام آمریکایی گفت: «این نظامیان، یک تیپ رزمی زرهی به همراه نیروهای همراه و پشتیبانی را شامل می‌شود. این نظامیان در آلمان مستقر خواهند شد تا تضمینی برای متحدان ناتو بوده و در برابر تهاجم روسیه اثر بازدارندگی داشته باشند و برای پشتیبانی از هرگونه نیاز در منطقه آمادگی وجود داشته باشد. انتظار داریم این تیپ تا روزهای آینده اعزام شوند».

پیش‌تر نیز یک مقام ارشد پنتاگون در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه مدعی شد: «تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند خونبار و پرهزینه بوده و بر امنیت اروپا در طولانی‌مدت تأثیر بگذارد».

در این اظهارات آمده است که آمریکا که قصد دارد ۶ جنگنده اف-۳۵ آمریکایی را در بالتیک و دریای سیاه به منظور حمایت از دفاع جمعی مستقر کند.

این اعلام پس از آن صورت می‌گیرد که بایدن اعلام کرد مجوز استقرار نیروی هوایی و زمینی آمریکا در خاک اروپا برای مقابله با روسیه را صادر کرده است.

بایدن مدعی شد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه این جنگ در اوکراین را انتخاب کرده و اکنون روسیه، تبعات آن را با تحریم‌های جدید پرداخت خواهد کرد.

بایدن گفت که تحریم‌های جدید علیه روسیه، نخبگان این کشور، بانک‌های بزرگ و صادرات فناوری روسیه را هدف خواهد گرفت.با این حال، او تصریح کرد که قطع ارتباط روسیه با سوئیفت و تحریم پوتین فعلاً در دستور کار نیست.

روسیه از صبح امروز (پنجشنبه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

گزارش‌های تایید نشده از ورود ارتش روسیه به کی‌یف

طبق گزارش‌ها و تصاویری که در فضا مجازی منتشر شده ارتش روسیه اکنون وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شده و در محله Obolon در شمال شهر هستند. گارد ملی اوکراین در حال تلاش برای دفاع از شهر است و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

ویدئوهایی در فضای مجازی که گفته می‌شود نیروهای روسیه را در شمال شهر کی‌یف و صف عظیم خودروهای نظامی روسیه را در آنجا نشان می‌دهد.

روسیه هواپیماهای انگلیسی را از حریم هوایی خود منع کرد

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه اعلام کرد روسیه هواپیماهای ثبت شده در انگلیس را از فرود یا عبور از حریم هوایی خود منع می‌کند.

کنترل ۳ شهر توسط نیروهای دونتسک

خبرنگار الجزیره گزارش داد جدایی‌طلبان دونتسک پس از نبرد با ارتش اوکراین، ۳ شهر در محور جنوبی را به کنترل درآوردند. آن‌ها همچنین از تلفات در صفوف خود در نبردهای جبهه دونباس خبر می‌دهند.

وزارت دفاع روسیه: ۱۸ تانک و ۷ سیستم پرتاب راکت اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه ضمن ارائه آمار، تایید کرد که نظامیان روسیه موفق شدند کنترل نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را در اختیار بگیرند. این وزارتخانه سطح تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه اتمی چرنوبیل را نرمال خوانده است. (جزئیات بیشتر)

استقبال از نیروهای روسیه در نزدیکی «خارکِف»

شبکه «راشا تودی» گزارش داد ویدئویی تایید نشده در فضای مجازی منتشر شده که ظاهراً خودروهای زرهی روسی را نشان می‌دهد که وارد یک شهرک در نزدیکی «خارکف» در شرق اوکراین شده و از سوی شهروندان آن تشویق می‌شوند.

لودریان: امنیت رئیس‌جمهور اوکراین موضوع اصلی است

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت این کشور آماده کمک به رئیس‌جمهور اوکراین در صورت تهدید جانی علیه اوست. وی همچنین مدعی شد تحولات اوکراین به ویژه در دونباس چیزی جز بهانه‌ای برای پوتین به منظور آغاز یک جنگ همه‌جانبه نبود.

به گزارش شبکه الجزیره، وزیر اقتصاد فرانسه هم گفت که هدف تحریم‌های اقتصادی اروپا ضربه زدن به اقتصاد روسیه و منزوی کردن آن از سیستم مالی است. وی افزود: به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای تقویت استقلال اروپا در زمینه انرژی به ویژه گاز هستیم.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس با بیان این که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد، افزود: ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند.

مقابله نیروهای اوکراین با نیروهای روسیه خارج از کی‌یف

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین از نبرد نیروهای این کشور با نیروهای روسیه در خارج از کی‌یف پایتخت این کشور خبر داد.

ارتش اوکراین: نیروهای روسی عقب رانده شدند

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور توانسته‌اند در نزدیکی شهر «چرنیهیف» (شمال اوکراین)  راه را بر نیروهای روسیه ببندند و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

یک مسئول دفتر وزیر دفاع اوکراین هم در گفت‌و‌گو با الجزیره مدعی شد: نیروهای ما لحظاتی قبل یک کاروان زرهی روسیه را در نزدیکی «هوستمل» (شمال غرب کی‌یف) منهدم کردند.

به صدا درآمدن آژیرهای خطر در کی‌یف پس از حمله موشکی ادعایی روسیه

تلویزیون اوکراین اعلام کرده که آژیرهای خطر پس از آنچه حمله موشکی روسیه در کی‌یف خواند، به صدا درآمده‌اند. خبرنگار الجزیره گزارش داده خیابان‌های کی‌یف تقریبا خالی شده و مردم به پناهنگاه‌ها رفته‌اند و همزمان مقامات نگران هستند که روسیه آماده ورود به شهر باشد.

تلویزیون اوکراین گزارش داد شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت را تأیید می‌کند. به گزارش خبرنگار الجزیره، ارتش اوکراین یک پل را در نزدیکی کی‌‌یف منفجر و حرکت تانک‌های روسیه را به سمت شهر متوقف کرد.

درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن تنگه «بسفر» و «داردانل»

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند.

اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای دشمن» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

به گزارش رویترز، مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

رویترز گزارش داد، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت یک هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجارهای بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف صبح جمعه در توییتی گفت که سه نفر که حال یکی از آن‌ها وخیم است در اثر اصابت لاشه راکت به یک ساختمان مسکونی در خیابان «کوشیتسیا» زخمی شدند.

حرکت خودروهای روسی در جاده منتهی به کی‌یف

شبکه «الحدث» با انتشار این فیلم گزارش داد کاروان خودروهای نظامی روسی در حال حرکت در خیابان منتهی به پایتخت اوکراین هستند.

تکذیب ادعای حمله موشکی روسیه به کی‌یف

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد منبعی در وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ارتش روسیه هیچ حمله موشکی به کی‌یف انجام نداده است.

سوزاندن اسناد مقابل سازمان اطلاعات اوکراین

برخی خبرها حاکی از آن است که کارمندان اطلاعات اوکراین در حال سوزاندن اسناد و مدارکی در مقابل این ساختمان هستند.

ارتش اوکراین: نیروهای روسیه از شمال شرقی و شرق به کی‌یف نزدیک می‌شوند

در حالی که برخی گزارش‌ها و تصاویر تایید نشده از ورود ارتش روسیه به کی‌یف حکایت دارد، ارتش اوکراین اعلام کرد نیروهای روسیه از مناطق شمال شرقی و شرق به کی‌یف نزدیک می‌شوند.

وزیر خارجه روسیه: قرار نیست اوکراین اشغال شود

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفت کشورهای غربی از اوکراین دفاع می‌کنند و چشمان خود را به روی جنایت این رژیم بسته‌اند. وزیر خارجه روسیه همچنین در ادامه مواضع مقامات این کشور تاکید کرد که هیچ‌کس قرار نیست اوکراین را اشغال کند.

۱۸ هزار سلاح به سربازان ذخیره در منطقه کی‌یف داده شد/ مردان اوکراینی ۱۸ تا ۶۰ ساله از خروج منع شدند

به گفته مقامات اوکراینی، از زمان آغاز عملیات روسیه در اوایل پنجشنبه، حدود ۱۸۰۰۰ اسلحه با مهمات تنها در منطقه کی‌یف بین نیروهای ذخیره توزیع شده است. «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع و «والری زالوژنی» رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای مشترک گفتند که سلاح‌های بیشتری در راه است. آنها گفتند: به زودی ما با تسلیحات مدرن و منابع دیگر از شرکای خود حمایت بیشتری دریافت خواهیم کرد.

زلنسکی هم گفت که به منظور تضمین دفاع از کشور، حفظ آمادگی رزمی و بسیج نیروهای مسلح اوکراین و دیگر تشکل‌های نظامی، دستور بسیج گسترده از جمله در پایتخت و همه شهرهای اصلی اوکراین صادر شد. به گفته سرویس گارد مرزی دولتی، این دستور شامل ممنوعیت خروج همه مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله از اوکراین می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها