موج تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه/خط و نشان رهبران جهان/ماکرون: پوتین نارو زد!

کد خبر: 1132037

استرالیا، تایوان، فرانسه و اتحادیه اروپا هم در اقدامی به وضع تحریم‌ها علیه روسیه بابت حمله به اوکراین دست زده‌اند.

موج تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه/خط و نشان رهبران جهان/ماکرون: پوتین نارو زد!

 به نقل از خبرگزاری رویترز، استرالیا امروز (جمعه) تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه وضع کرد که شامل یکسری از شهروندان نخبه و قانونگذاران می‌شود و گفته که غیرقابل قبول است که چین محدودیت‌های تجاری را با مسکو آن هم در زمانیکه به اوکراین یورش برده، تسهیل کرده است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در یک نشست خبری گفت: ما با شرکای خود برای اعمال موج جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه همکاری می‌کنیم تا فشارها بر این کشور تشدید شود. این تحریم‌های جدید علیه اولیگارش‌های روسی است که قوای مالی آنها برای مسکو مهم است و همچنین ۳۰۰ نفر دیگر از اعضای پارلمان روسی نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند که به استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در استان دونباس رای دادند.

موریسون همچنین از فقدان واکنشی قوی و قاطع از سوی چین انتقاد کرد که یکسری از محدودیت‌های تجاری را با مسکو تسهیل کرده است.

نیوزیلند نیز تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده که شامل ممنوعیت سفر به روسیه و ممنوعیت تجارت کالا با ارتش این کشور می‌شود.

در این میان، وزارت امور خارجه تایوان نیز اعلام کرد، تایپه نیز به جمع تحریم کنندگان بین‌المللی روسیه می‌پیوندد و در بیانیه‌ای گفت: دولت به شدت متاسف است که روسیه به جای حل مناقشات از طریق گفت‌وگوهای صلح آمیز دیپلماتیک راه نظامی و حمله با زور را در پیش گرفته و دیگران را می‌آزارد. دولت تایوان با هدف واداشتن روسیه به توقف حمله نظامی علیه اوکراین و انتخاب گفت‌وگوهای صلح آمیز میان تمامی طرف‌های درگیر اعلام می‌کند که به تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی علیه مسکو ملحق می‌شود.

همچنین شارل میشل، رئیس شورای اروپایی نیز امروز اعلام کرد: اتحادیه اروپا تصمیم سیاسی برای وضع تحریم علیه روسیه بابت حمله به اوکراین اتخاذ کرده است.

وی در نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا گفت: ما یک تصمیم سیاسی برای افزودن به بسته تحریمی خود گرفته‌ایم که می‌تواند برای رژیم روسیه دردناک و طاقت فرسا باشد. ما همچنین درباره حمایت از مردم و دولت اوکراین برای بسیج ظرفیت مالی و حمایت بشردوستانه صحبت کردیم.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی نیز امروز گفت: تحریم‌های جدید علیه روسیه ۷۰ درصد از بخش بانکداری این کشور و شرکت‌های کلیدی دولتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روسیه را از دسترسی به فناوری‌های مدرن محروم می‌کند.

رئیس کمیسیون اروپا در نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا ادامه داد: نخست، این بسته شامل تحریم‌های مالی است که دسترسی روسیه را به مهمترین بازارهای سرمایه قطع می‌کند. ما اکنون ۷۰ درصد از بازار بانکی روسیه را هدف قرار داده‌ایم. همچنین، شرکت‌های دولتی کلیدی از جمله در زمینه دفاعی نیز هدف قرار می‌گیرند. این تحریم‌ها هزینه‌های استقراض و تورم در روسیه را افزایش می‌دهد و به تدریج پایه صنعتی روسیه را منهدم می‌کند. همچنین این تحریم‌ها روسیه را از دسترسی به فناوری‌های حیاتی از جمله میکروچیپ‌ها محروم می‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز امروز اعلام کرد که دولتش تحریم‌هایی را علیه روسیه جدا از آنچه که اتحادیه اروپا وضع کرده، اعمال می‌کند و به زودی طیف این تحریم‌ها اعلام می‌شود.

ماکرون: پوتین نارو زد!

رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین با همتای روس خود پیش از حمله به اوکراین، گفت: ولادیمیر پوتین همزمان با اینکه پشت تلفن، جزئیات توافقات مینسک را با من بررسی می‌کرده، در حال آماده شدن برای آغاز جنگ بوده است؛ این فریبکاری و نارو زدن است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از نشست اتحادیه اروپا گفت: بله، دورویی اتفاق افتاد؛ انتخابی آگاهانه و عمدی برای آغاز جنگ صورت گرفت، آن هم در زمانی که هنوز می‌توانستیم بر سر صلح مذاکره کنیم.

ماکرون تاکید کرد که فرانسه تحریم‌های مجزای خود را به بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه اضافه می‌کند.

 

تحریم‌های جدید ژاپن علیه روسیه

نخست‌وزیر ژاپن گفت که توکیو در حال وضع تحریم‌هایی جدید علیه روسیه است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، گفت که علاوه بر تحریم‌های اعلام‌شده در ۲۳ فوریه، ژاپن تحریم‌ها را علیه روسیه تشدید خواهد کرد.

نخست‌وزیر ژاپن برنامه کشورش برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را این موارد اعلام کرد: مسدودسازی سرمایه‌ها، ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان و نهادهای روسیه، مسدود کردن دارایی‌های سازمان‌های مالی روسیه، ممنوعیت صادرات کالاهایی که ممکن است برای اهداف نظامی روسیه استفاده شوند.

 وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه پنجشنبه به‌صورت تلویحی روسیه را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد.

لودریان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در پاسخ به این سوال که آیا تهدید پوتین مبنی بر اینکه «با چنین پیامدهایی هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید» مساوی با تهدید روسیه برای استفاده از سلاح اتمی در مناقشه اوکراین است، گفت: «بله، چنین است».

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: «من فکر می‌کنم که ولادیمیر پوتین نیز باید درک کند که ائتلاف ناتو هم یک اتحاد هسته‌ای است. این تنها چیزی است که در این مورد خواهم گفت».

بر این اساس، لودریان در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای عضو ناتو - که در دهه‌های گذشته در کشورهای غیر ناتو مانند افغانستان، لیبی و یوگسلاوی سابق مداخله نظامی کرده‌اند - از اعزام نیرو به اوکراین خودداری می‌کنند، توضیح داد: «این چیزی نیست که اوکراینی‌ها از ما می‌خواهند».

وی اضافه کرد: «اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد».

به نوشته رویترز، وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که ناتو چه تسلیحاتی می‌تواند به اوکراین ارائه دهد، اظهار داشت: «آنها لیستی تهیه کرده‌اند و ما در حال بررسی آن لیست هستیم تا در اسرع وقت به درخواست‌های آنها پاسخ دهیم».

لودریان در پاسخ به این سوال که آیا اروپا و ناتو می‌توانند با وجود حضور سربازان روسی در اوکراین و تهدید پوتین به اقدام اتمی، پاسخ نظامی را رد کنند، گفت: «تحریم‌ها کارآمدتر خواهند بود».

وی همچنین افزود: «خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود».

صبح پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

 واکنش دبیرکل سازمان ملل به عملیات نظامی روسیه در اوکراین

دبیرکل سازمان ملل عملیات روسیه در اوکراین را مغایر منشور این سازمان دانست و بازگشت نیروهای روس به کشور خود را خواستار شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پنجشنبه شب به عملیات نظامی روسیه در اوکراین واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، گوترش گفت، ابعاد عملیات نظامی روسیه در خاک کشور مستقل اوکراین به اندازه‌ای است که طی چند دهه گذشته در اروپا بی‌سابقه بوده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: «چنین اقدامات یک‌جانبه‌ای با منشور سازمان ملل متحد در تضاد است».

او همچنین اعلام کرد مبلغ بیست میلیون دلار از محل صندوق مرکزی پاسخ‌های اضطراری سازمان ملل برای رسیدگی به نیازهای ضروری در اوکراین اختصاص می‌یابد.

گوترش همچنین با محکوم کردن هرگونه اقدام نظامی یک کشور علیه کشوری دیگر، از روسیه درخواست کرد به عملیات خود خاتمه داده و نظامیانش را به داخل مرزهای خود بازگرداند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) درباره تصمیمش برای صدور مجوز عملیات ویژه در شرق اوکراین گفت خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر غیرممکن بود.

رئیس‌جمهور روسیه در صحبت با نمایندگان جامعه تجاری این کشور توضیح داد: «آنچه در حال وقوع است یک اقدام اجباری است. آن‌ها هیچ فرصتی را برای ما باقی نگذاشتند که غیر این عمل کنیم. خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر ممکن نبود». (جزئیات بیشتر)

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز در مصاحبه‌ای گفت: «آن‌ها مدام این را گفتند که ما قرار است به اوکراین حمله کنیم و اوکراین را تصاحب کنیم و از گفت‌وگو بر سر مسائل امنیتی جهانی خودداری کردند. ما پیشنهادات خود را مطرح کردیم و آن‌ها پاسخ منفی دادند».

زاخاروا گفت: «گفت‌وگوها درباره اوکراین از سوی طرف‌های غربی با مانع مواجه شدند و هنگامی که مشاهده کردیم غربی‌ها مذاکره را جدی نمی‌گیرند، چاره دیگری برای ما باقی نماند». (جزئیات بیشتر)

روسیه از بامداد پنجشنبه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

 کاخ سفید: مدیران بانک‌های روسی را تحریم می‌کنیم

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ادعای اینکه تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ به تهاجم روسیه است، گفت تحریم‌ها بر استاندارد زندگی شهروندان روسیه نیز تأثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل بامداد جمعه گفت آمریکا مؤسسه‌های مالی و مدیران بانک‌های روسیه را تحریم می‌کند.

سینگ طی نشست خبری در کاخ سفید اظهار داشت: «ما در کنار مردم اوکراین هستیم که از حمله بی‌دلیل روسیه رنج می‌برند. پوتین دیپلماسی را نپذیرفت و جنگ را انتخاب کرد و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول برقراری امنیت در جهان است».

وی ادامه داد: «پوتین برای ما چاره‌ای نگذاشت و ما می‌خواهیم کاری را که او انجام داد به شکست تبدیل کنیم. امروز ما دو موسسه مالی بزرگ روسیه را تحریم کردیم. ما مدیران بانک‌های روسیه را تحریم خواهیم کرد».

این مقام آمریکایی درباره اقداماتی که واشنگتن علیه مسکو آماده کرده، اظهار داشت: «ما موجودی ۳ بانک دیگر را با کل دارایی ۷۰ میلیارد دلار مسدود خواهیم کرد. تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ ما به تهاجم روسیه است».

سینگ با بیان آشکار این مسئله که تحریم‌ها علیه روسیه، مردم عادی این کشور را نیز متأثر می‌کند، گفت: «تحریم‌ها بر استاندارد زندگی شهروندان روسیه تأثیر می‌گذارد. تحریم‌ها علیه روسیه شدیدترین تحریم‌هایی است که تاکنون توسط ایالات متحده اعمال شده است».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی ادامه داد: «روبل ارزش بیشتری از دست داد و سهام روسیه سقوط کرد. ما از دستیابی روسیه به فناوری در بخش‌های دریایی و هوایی جلوگیری خواهیم کرد. آثار تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به مرور زمان آشکار خواهد شد».

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: «هزینه استقراض دولت روسیه ۱۰ درصد افزایش یافت. همه گزینه‌ها روی میز است، از جمله جداسازی روسیه از سیستم جهانی سوئیفت. تحریم‌ها به معنای روسیه و هر کشوری است که در تجاوز به آن کمک کند».

گزارش لحظه‌به‌لحظه تحولات اوکراین را اینجا بخوانید.

صبح پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

لبنان: تهاجم به خاک اوکراین محکوم است

وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما تهاجم به خاک اوکراین را محکوم می‌کنیم و از مسکو می‌خواهیم که فورا عملیات نظامی خود را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: لبنان به اصول تثبیت کننده مشروعیت بین‌المللی که صلح و امنیت بین‌المللی را تقویت می‌کند، پایبند است. در راس این اصول؛ اصل احترام به حاکمیت کشورها، تمامیت ارضی و سرزمین‌های آنها قرار دارد.

وزارت خارجه لبنان در ادامه بر ضرورت حل و فصل منازعات و اختلافات به شیوه مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو تاکید کرد.

این وزارتخانه در ادامه آورده است: با توجه اینکه تاریخ معاصر لبنان شاهد تهاجمات نظامی به سرزمین‌هایش بوده که سنگین‌ترین خسارات را به آن و مردمش وارد کرده است، لذا ما تهاجم به خاک اوکراین را محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه لبنان همچنین از روسیه خواست که هرچه سریع‌تر عملیات نظامی خود را متوقف کرده و منطق گفت‌وگو و مذاکره را به عنوان بهترین راه حل برای تنش فعلی با اوکراین در پیش بگیرد.

 نگرانی تایوان از تکرار تجربه تلخ اوکراین

تایوان امروز (جمعه) به گروه محکوم کنندگان حمله نظامی روسیه به اوکراین پیوست اما اتفاقات روزهای اخیر بسیاری از کشورها را نسبت به وعده‌های غرب دچار تردید کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سو سنگ چانگ، نخست وزیر تایوان درباره اتفاقات اخیر گفت: ما عمیقا این حمله را محکوم می‌کنیم و به کشورهای دیپلماتیک برای اعمال تحریم های مشترک می‌پیوندیم.

وزارت خارجه تایوان نیز اعلام کرده این جزیره که یکی از مهترین صادرکنندگان زنجیره تامین نیمه رساناها در دنیا به شمار می‌رود اقدامات لازم برای آزادی اوکراین از وحشت جنگ انجام خواهد داد. با اینحال روسیه بازار عمده محصولات تایوانی به شمار نمی‌رود. تجارت میان تایوان با روسیه و اوکراین کمتر از 1 درصد از کل حجم تجارت این جزیره را شامل میشود.

قرارداد گاز میان روسیه و تایوان نیز در ماه مارس به اتمام می‌رسد و این جزیره به دنبال یافتن جایگزینی برای تامین گاز مصرفی خود خواهد بود. اظهارات مقامات تایوانی از این جهت حائز اهمیت است که تایوان نیز به واسطه حمایتهای غرب و آمریکا سودای جدایی از چین را در سر دارد.

هرچند طی دوسال اخیر فشار از سوی تایوان به پکن برای جدایی تشدید شد اما اتفاقات اخیر در اوکراین زنگ خطر را برای تایوانی‌های به صدا درآورده و به نظر اکثر کارشناسان سیاسی به این اتفاق نظر رسیده‌اند که بیش از این نباید به وعده‌های آمریکا و دنیای غرب تکیه کرد.

اوکراین با حساب ویژه روی حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا وارد بازی خطرناکی با روسیه شد اما در نهایت مقامات قاره سبز به دلیل نگرانی از مسائل مختلف ازجمله انرژی صرفا به تهدید روسیه به شکل اعمال تحریم اکتفا کردند

سوئیس بانک‌ها و سیاستمداران روسیه را تحریم کرد

در پی حمله روسیه به اوکراین، رئیس جمهور سوئیس روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت وی تحریم‌های مالی علیه سه بانک روسیه و محدودیت‌های سفر برای ۳۶۱ نماینده دومای این کشور اعمال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، در پی حمله روسیه به اوکراین، ایگنازیو کاسیس، رئیس جمهور سوئیس روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولت وی تحریم‌های مالی علیه سه بانک روسیه و محدودیت‌های سفر برای 361 نماینده دومای این کشور اعمال خواهد کرد.

وی جزئیاتی در مورد بانک‌های مورد نظر ارائه نکرد اما گفت که برن تحریم‌هایی را که در سال 2014 علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین اعمال کرده بود، تشدید خواهد کرد.

کاسیس توضیح داد: سوئیس در آن زمان به دلایل بی طرفی، به طور مستقیم تحریم ها را تصویب نکرده بود. امروز، دولت واکنش خود را تندتر کرده است. تحریم‌های اتحادیه اروپا که دیروز صادر شد، قرار است به منظور مقابله با دور زدن تحریم‌های در این فرمان ادغام شود و اقدامات فردی به‌ویژه در بخش مالی تشدید خواهد شد.

وی افزود که دولت سوئیس مقررات خود را به گونه ای تنظیم خواهد کرد که این کشور برای دور زدن تحریم های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار نگیرد. کاسیس گفت که فهرست افراد تحریم شده توسط اتحادیه اروپا به طور کلی پذیرفته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سوئیس طبق قوانین بین المللی موظف است تنها تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها