آخرین اخبار از اوضاع کی یف/آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد/پوتین دستور تعلیق عملیات در اوکراین را صادر کرد/مسکو ادعای «زلنسکی» را رد کرد

کد خبر: 1132270

وزیر دارایی آلمان اعلام کرد که تحریم های اتحادیه اروپا به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین منجر به مسدود شدن تقریباً کامل فعالیت بانک‌های روسی در کشورش شده است.

آخرین اخبار از اوضاع کی یف/آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد/پوتین دستور تعلیق عملیات در اوکراین را صادر کرد/مسکو ادعای «زلنسکی» را رد کرد

به نقل از راشاتودی، کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز جمعه اعلام کرد که تحریم های اتحادیه اروپا به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین منجر به مسدود شدن تقریباً کامل فعالیت بانک‌های روسی در کشورش شده است.

لیندنر گفت که تنها تراکنش‌هایی که هنوز مجاز هستند، مربوط به معاملاتی می‌شود که توسط شرکت های آلمانی برای پرداخت هزینه گاز روسیه صورت می‌گیرند.

این وزیر آلمانی در ادامه گفت: در حال حاضر محاصره کامل بانک های روسیه وجود دارد. بنابراین، گردش مالی تجاری با شرکت‌های روسی عملا مسدود شده است.

وی افزود: در برخی موارد، معاملات همچنان امکان پذیر است. به عنوان مثال، پرداخت هزینه تامین گاز صورت می‌گیرد تا شرکت‌های آلمانی بتوانند به شرکت‌های تابعه خود در روسیه نقل و انتقالات (مالی) را انجام دهند.

لیندنر در ویدئویی که روز جمعه در حساب توییتر وزارت دارایی آلمان منتشر شد، اضافه کرد که آلمان تامین انرژی را تضمین کرده و برای عواقب احتمالی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه آماده است.

با این حال، وی اذعان کرد که دولت آلمان در حال حاضر مطمئن نیست که این تحریم‌ها چه پیامدهای دقیقی خواهد داشت و می‌تواند منجر به تورم بیشتر شود.

به گفته لیندنر، اتحادیه اروپا می‌تواند تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند، اما این اتحادیه باید مطمئن می‌شد که این تحریم‌ها به‌طور خاص فقط بر اقتصاد روسیه تأثیر می‌گذارد.

دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد که هیچ تحریمی علیه بخش انرژی روسیه برنامه ریزی نشده است، چرا که چنین اقداماتی می تواند به برلین بیشتر از مسکو آسیب برساند.

اوکراین در پی جنگ روسیه با قطعی یا کندی اینترنت مواجه است

طبق آخرین گزارش‌ها، در جریان حملات روسیه، ارتباط اینترنت در برخی از نقاط اوکراین ضعیف شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طبق آخرین گزارش‌ها، در جریان حملات روسیه، ارتباط اینترنت در برخی از نقاط اوکراین ضعیف شده است. در حال حاضر، قطعی اینترنت در اطراف منطقه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که در شمال شرق این کشور و در فاصله 25 مایلی (40 کیلومتری) مرز روسیه واقع شده، متمرکز شده است.

 به گفته سخنگوی شرکت کلودفلر(Cloudflare) بررسی‌ها روی ترافیک اینترنت نشان می‌دهد که سرویس‌های اینترنت اوکراین عمدتا بدون مشکل کار می‌کنند اما ارتباط در خارکیف مختل شده و ترافیک در این منطقه، 50 درصد کمتر از حد نرمال است.

کلودفلر یک شرکت ایالات متحده است که یک شبکه تحویل محتوا، کاهش حملات DDoS سرویس‌های امنیتی اینترنت و سرویس‌های سرویس دهنده دامنه توزیع شده را فراهم می‌کند، بین بازدید کننده و ارائه دهنده سرویس دهنده کلودفلر به عنوان یک پروکسی معکوس برای وب سایت‌ها عمل می‌کند.

بر اساس گزارش شرکت NetBlocks که وظیفه ردیابی قطعی‌های اینترنت در جهان را برعهده دارد، کاربران اپراتور شرکت تریولان (Triolan)، از قطع شدن دسترسی خود به اینترنت خط ثابت خبر داده‌اند در حالی که فعلا در تلفن‌های همراه این قطعی گزارش نشده است.

تریولان یکی از سریع‌ترین اینترنت‌های موجود در اوکراین است (با سرعت حداکثر 1000 مگابیت در ثانیه). این شرکت کل مناطق کشور را تحت پوشش دارد از جمله کیف، خارکف، دنیپرو، اودسا و مناطق دیگر. خارکف بزرگترین مشتری این شرکت است.

پیامی‌ نیز صبح پنجشنبه در وب‌سایت این اپراتور منتشر شد و کاربران را نسبت به عدم دسترسی جزئی یا کامل به اینترنت در برخی شهرها آگاه کرد. به‌روزرسانی‌های ارسال شده در کانال رسمی‌ این شرکت نیز نشان می‌دهد که سرویس اینترنت تا حد زیادی بازیابی شده است، اگرچه پاسخ‌های کاربران حاکی از آن بود که بسیاری از کاربران همچنان با قطع شبکه مواجه هستند.

شواهد نشان می‌دهد که قطعی‌ها در خارکیف پس از شنیده شدن انفجارها در این منطقه آغاز شده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا در زمان حمله، به زیرساخت‌های مخابراتی نیز آسیبی وارد شده یا خیر. تلاش برای قطع دسترسی به اینترنت احتمالا شامل حملات هدفمند مشابه علیه سایر ISPها در سراسر اوکراین خواهد بود.

روسیه دارایی افراد و شرکت‌های خارجی متخاصم را ضبط می‌کند

معاون رئیس شورای امنیتی روسیه از ضبط دارایی افراد و شرکت‌های غربی در روسیه به تلافی مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌های روسی در غرب خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ریانووستی، دیمیتری مدویدیف، معاون ریاست شورای امنیتی روسیه اعلام کرد که روسیه به ضبط دارایی شهروندان و شرکت‌های روسی در خارج از کشور واکنش نشان داده و با ضبط دارایی های شهروندان و شرکت‌های خارجی در روسیه اقدام غرب را تلافی خواهد کرد.

مدویدیف ملی کردن دارایی شرکت‌های ثبت شده در آمریکا، اتحادیه اروپا و قلمروهای متخاصم را از سوی مسکو رد نکرد.

دیمیتری مدویدیف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه معتقد است که تحریم‌های ضدروسی ممکن است دلیلی برای بازنگری نهایی در روابط با کشورهایی باشد که آنها را اعمال کرده‌اند. به گفته وی، این اقدام خصمانه حتی می تواند دلیلی برای قطع گفتگوها در خصوص ثبات راهبردی باشد.

مدویدیف افزود: این تحریم‌های شگفت انگیز چیزی را تغییر نمی دهد و مسلماً عملیات حفاظت از دونباس "تا زمانی که همه نتایجی که رئیس جمهور پوتین درباره آن صحبت کرده، به دست آید" به طور کامل انجام خواهد شد.

معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه تاکید کرد که این اتفاق به همان شکلی خواهد افتاد که «در شرایط مشابه در سال 2008 اتفاق افتاد».‎

ساعتی پس از اظهارات مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هدف تحریم قرار گرفته و دارایی‌های آنها در انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود می‌شود، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد پوتین و لاوروف هیچ‌‌گونه دارایی یا حساب بانکی در کشورهای خارجی ندارند.

از سوی دیگر دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین امروز (شنبه) گفت که ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی وی در تماسی تلفنی اعلام کرده که فرانسه از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت سویفت حمایت می‌کند. کولبا در پیامی توییتری نوشت که فرانسه همچنین آماده کمک تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به اوکراین است.

حمایت فرانسه از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت

وزیر خارجه اوکراین از حمایت فرانسه از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت سوئیفت خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین امروز (شنبه) گفت که ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی وی در تماسی تلفنی اعلام کرده که فرانسه از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت سوئیفت حمایت می‌کند.

کولبا در پیامی توییتری نوشت که فرانسه همچنین آماده کمک تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به اوکراین است.

اواسط ماه مارس، پاریس یک گروه جنگی متشکل از 500 سرباز و تجهیزات نظامی شامل تانک‌های زرهی AMX 10 و گریفون را به رومانی، یکی از کشورهای عضو ناتو که چند صد کیلومتر با اوکراین مشترک است، می‌فرستد.

به گزارش کانال BFM فرانسه، پاریس اوایل ماه مارس، 200 پیاده‌نظام کوهستانی را به کشور استونی که یکی از کشورهای عضو ناتو است، می‌فرستد.

در همین رابطه وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال رسمی تحریم‌ها علیه رئیس‌جمهوری و وزرای دفاع و خارجه روسیه خبر داد.

 مخالفت برخی کشورهای اتحادیه اروپا بابت تحریم سوئیفت روسیه

درحالی که رئیس‌جمهور اوکراین در حال رایزنی برای تحریم سوئیفت روسیه است، برخی اعضای اتحادیه اروپا از این دیدگاه حمایت نکردند و گفتند این اقدام به بانک‌های روسی آسیب نمی‌زند و شرایط را برای بانک‌های اروپایی در بازگرداندن پول‌هایشان سخت تر می‌کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: ماریو درگی، نخست وزیر ایتالیا در گفت‌و‌گوی تلفنی با وی از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین المللی، سوئیفت حمایت کرده است.

زلنسکی در توئیتر خود نوشت: «این سرآغاز صفحه جدیدی در تاریخ کشورهای ماست.»

یک رئیس بانک مرکزی در منطقه یورو به رویترز گفته است، تصمیم برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت طی چند روز آینده اتخاذ خواهد شد.

قطع دسترسی روسیه به سوئیفت، یکی از پربحث ترین تحریم‌هایی که اروپایی در مورد آن صحبت می‌کنند.

روز گذشته نیز وزیر دفاع انگلیس گفت لندن قطع دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوئیفت را خواستار است و برای متقاعد کردن دیگران رایزنی خواهد کرد.

به نوشته اویل پرایس، ایتالیا، مجارستان، اتریش و فرانسه با این تصمیم مخالف هستند.

صدراعظم آلمان ‌مخالفت خود را با این تصمیم ابراز کرده و گفته می شود، زلنسکی، عصبانیت خود را با توئیتی از این اظهارات نشان داده است.

پولتیو در این رابطه نوشت، اولاف شولتز در بعدازظهر پنج شنبه با وارد کردن تحریم سوئیفت روسیه در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا مخالفت و تاکید کرده است که این گزینه باید برای بعد باقی بماند.

اکنون به نظر می رسد، رئیس جمهور اوکراین در تلاش برای کسب رضایت سایر کشورهای اروپایی است تا این تحریم نیز علیه روسیه اعمال شود.

از طرفی گفته می شود، برخی اعضای اتحادیه اروپا از این دیدگاه حمایت نکردند و گفتند این اقدام به بانک‌های روسی آسیب نمی‌زند و حتی (شرایط) را برای بانک‌های اروپایی برای بازگرداندن پول‌هایشان سخت تر می‌کند.

آنها حتی اعلام کردند که روسیه یک سیستم پرداخت جایگزین ایجاد کرده و توسعه داده است.

 تصمیم‌گیری درباره دسترسی روسیه به «سوئیفت» در آینده نزدیک

یکی از رؤسای بانک‌های مرکزی منطقه یورو گزارش کرد که تا چند روز آینده، در مورد دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رؤسای بانک‌های مرکزی منطقه یورو گزارش کرد که تا چند روز آینده، در مورد قطع دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت تصمیم گیری خواهد شد.

این رئیس بانک مرکزی که نخواست نامش فاش شود، گفت: « موضوع سوئیفت یک موضوع چند روزه است که در اندک زمان کوتاه حل می‌شود.»

وی افزود: «آیا این کافی است؟ نه؛ آیا لازم است؟ قطعا. تحریم وقتی معنا پیدا می کند که برای هر دو طرف هزینه داشته باشد و این (اقدام) پرهزینه خواهد بود.»

در عین حال، اینگریدا سیمونیته، نخست وزیر لیتوانی روز شنبه گفت که شرکای غربی در حال نزدیک شدن به توقف دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین بانکی جهانی، سوئیفت هستند.

سیمونیته در یک کنفرانس خبری در ویلنیوس گفت: «هدف ما این است که هر چه زودتر تصمیم گرفته شود. نمی‌توانم تاریخ خاصی را اعلام کنم. از آنچه می‌شنوم به نظر می‌رسد که مخالفت شدیدی باقی نمانده است.»

رئیس جمهور اوکراین نیز گفته است، ماریو درگی، نخست وزیر ایتالیا در گفت‌و‌گوی تلفنی با وی از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین المللی، سوئیفت حمایت کرده است.

به نوشته اویل پرایس، ایتالیا تا دیروز با این موضوع مخالف بود.

آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

بررسی ها نشان می دهد در پی بروز جنگ در اوکراین، آسمان این کشور و کشورهای همسایه آن شامل جنوب غرب روسیه، بلاروس و مولداوی خالی از عبور هواپیماهای تجاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، آسمان این کشور و برخی مناطق همجوار آن شامل جنوب غرب روسیه، مولداوی و بلاروس از تردد پروازهای تجاری و مسافری خالی شده است.

این در حالی است که همچنان ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و ایسا (آژانس امنیت هوانوردی اروپا) از صدور نوتام های منوعیت پرواز از آسمان اوکراین خودداری می‌کنند.

اگرچه با مسدود شدن آسمان ایران و برخی کشورهای شرق اروپا، برخی پروازهای عبوری غرب به شرق به آسمان ایران آمده اند، اما هنوز تعداد پروازهای عبوری از فضای کشورمان، رشد محسوسی نداشته است.

آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت عدم اعلام «پرواز ممنوع» بر فراز آسمان اوکراین اظهار کرد: الزامی نیست که نوتام پرواز ممنوع صادر شود چون جنگ میان دو کشور در گرفته و خود به خود شرکت‌های هواپیمایی از ورود به آسمان اوکراین و فضاهای نزدیک به آن خودداری می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که اوکراین نمی‌پذیرد که جنگ در گرفته و مدعی است که به خاکش حمله شده و از سوی دیگر روس‌ها نمی‌گویند که برای جنگ به اوکراین رفته اند و مدعی اند که می‌خواهد امنیت منطقه را به دلیل تلاش ناتو برای گسترش به شرق اروپا تأمین کند، از این رو اوکراینی‌ها نوتامی مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان کشورشان صادر نمی‌کنند.

به گفته کارشناس حقوق بین الملل هوانوردی، در چنین شرایطی، کشورها به صلاحدید خود از آسمان کشور مورد مناقشه تردد می‌کنند ولی اگر اتفاقی برای هواپیمای عبوری غیر نظامی رخ دهد، هیچ کشوری آن را بر عهده نمی‌گیرد.

منظری تأکید کرد: اگر هواپیمای تجاری در آسمان اوکراین دچار مشکل شود، کشور مالک هواپیمای سانحه دیده، نمی‌تواند در دادگاه‌های بین المللی علیه کشور در حال جنگ، اعلام جرم و درخواست غرامت کند.

وی در خصوص اینکه آیا پروازهای اروپایی با توجه به کلییر شدن فضای اوکراین، به آسمان ایران می آیند؟ گفت: هنوز پروازهای زیادی به ایران نیامده اند اما با توجه به اینکه اخیراً روسیه و انگلیس اعلام کرده اند که آسمان خود را به روی پرواز هواپیماهای متعلق به یکدیگر بسته اند، در صورت ادامه دار بودن این وضعیت، باید منتظر بود تا آسمان ایران میزبان پروازهای عبوری باشد.

 سفارت ایران: ایرانیان از طریق راه آهن کی یف به شهرهای غربی عزیمت کنند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف به هموطنان ایرانی در این شهر توصیه کرد از طریق راه آهن کی یف به شهرهای غربی اوکراین به ویژه شهر لویو عزیمت کنند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف امروز (شنبه) هفتم اسفند ماه در ادامه بحران در اوکراین با اشاره به تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن زمینه خروج امن هموطنان ایرانی از اوکراین اعلام کرد: صبح امروز منوچهر مرادی سفیر ایران با حضور در ایستگاه راه آهن شهر کی یف، شرایط عزیمت اتباع ایرانی به مرزهای غربی اوکراین را مورد بررسی قرار داد.

در این اطلاعیه آمده است: بر این اساس و با توجه به ادامه فعالیت چند خط قطار در مسیر کی یف به شهرهای مجاور مرزهای غربی اوکراین، به هموطنان عزیز اکیدا توصیه می شود از این طریق به شهرهای غربی اوکراین به ویژه شهر لویو عزیمت کنند.

این سفارتخانه همچنین اعلام کرد: ضمنا هماهنگی لازم با سفارتخانه های کشورمان در لهستان، اسلواکی، مجارستان، مولداوی و رومانی به منظور تسهیل در ورود هموطنان به این کشورها صورت گرفته است.

لازم به ذکر است سفیر ایران پنجشنبه شب نیز در جمع تعدادی از دانشجویان ایرانی در کی یف حضور یافت و از نزدبک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز برای خروج امن هموطنان ایرانی از اوکراین با وزرای خارجه مجارستان، روسیه و اسلواکی تلفنی گفتگو‌ کرده است.

 مسکو: تصمیم کی‌یف موجب تداوم عملیات روسیه در اوکراین شد

سخنگوی کاخ کرملین گفت، رئیس جمهور روسیه دستور تعلیق عملیات در اوکراین را صادر کرد اما امتناع کی‌یف از مذاکره موجب تداوم عملیات شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز شنبه گفت، امتناع کی‌یف از مذاکره موجب تداوم عملیات روسیه در اوکراین شد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، پسکوف در جمع خبرنگاران گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با توجه به قوت گرفتن احتمال مذاکرات مسکو و کی‌یف، روز جمعه دستور تعلیق عملیات در اوکراین را صادر کرد.

به گفته سخنگوی کرملین، پس از امتناع رژیم کی‌یف از شرکت در مذاکره، عملیات روسیه در اوکراین از سر گرفته شد.

پسکوف همچنین در واکنش به اقدامات کشورهای غربی برای تحریم روسیه گفت: «روسیه از قبل برای تحریم‌های غرب آماده بوده است و اقداماتی را برای فعال نگه داشتن اقتصاد خود انجام می‌دهد».

کاخ کرملین همچنین در بیانیه‌ای نوشت رئیس جمهور قرقیستان در تماس با پوتین از اقدام روسیه در محافظت از منطقه خودمختار دونباس در شرق اوکراین حمایت کرد.

«دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه امروز تصریح کرد که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تا زمان حصول نتایجی که پوتین اعلام کرده است، ادامه خواهد داشت.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

 حزب‌الله: بیانیه وزارت‌خارجه درباره بحران اوکراین، موضع ملت و دولت لبنان نیست

عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب‌الله تاکید کرد که بیانیه وزارت خارجه درخصوص درگیری بین روسیه و اوکراین موضع ملی لبنان نیست.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسن فضل الله» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب‌الله لبنان تاکید کرد که بیانیه صادرشده از سوی وزارت خارجه لبنان درخصوص تحولات جنگ بین روسیه و اوکراین موضع مردم لبنان نیست.

طبق گزارش وب‌سایت خبری شبکه «المنار» فضل الله اذعان کرده که این بیانیه، حتی موضع خود دولت لبنان هم نیست؛ چرا که در هیات وزیران چنین موضوعی مورد بحث قرار نگرفته و دولت کنونی نهادهایی دارد که اساساً چنین موضوعاتی را بررسی نمی‌کنند.

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت با سوال انتقادی از دلیل منتظرنماندن وزارت خارجه برای شنیدن تمام نظرات و آراء اعضای دولت گفت: می‌بینیم که بسیاری از جریان‌ها از این موضع وزارت خارجه اعلام برائت کرده‌اند و هیات دولت هم نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

وی در ادامه گفت: ” اتخاذ این مواضع رسمی موجب جلب رضایت آن‌هایی که سیاستمداران بیروت به دنبال رضایت‌شان هستند، نخواهد شد؛ [مقامات لبنان] آبروی خود را در مقابل مواضعی که هیچ دستاوردی برایشان در نخواهد داشت، فروخته‌اند».

نماینده حزب‌الله لبنان افزود: متاسفانه برخی‌ها در لبنان همچنان به حمایت‌های آمریکایی دل بسته و از تجربیات گذشته درس نگرفته‌اند. ما به این افراد توصیه می‌کنیم که به وضعیت کنونی اوکراین نگاه کنند و حقیقت موضع آمریکا، اعضای پیمان ناتو و کشورهای اروپایی را ببینند. کشورهای غربی که اوکراین را به این وضعیت کشاندند، حالا حتی صدای کمک رییس‌جمهور این کشور را هم نمی‌شنوند و او را به حال خود رها کرده‌اند.

فضل‌الله در ادامه بیان کرد: کسانی که در لبنان توهم اعتماد به حمایت آمریکا در جهت تغییرات سیاسی را دارند، در واقع رویا می‌بافند. آمریکا هر زمان که بخواهد و هر لحظه می‌تواند آن‌ها را رها کند، بنابراین ما از آنان می‌خواهیم که به اصالت لبنانی، ارزش‌های ملی و متحدان هم‌وطن خود بازگردند.

وی در پایان تاکید کرد که تحولات کنونی لبنان، تلاشی آمریکایی است تا لبنانی‌ها را در مقابل هم قرار دهد و از وضعیت اقتصادی و مالی آن‌ها سوءاستفاده کند. ورود آمریکا به این وضعیت با محاصره همراه خواهد بود تا به مقاصد سیاسی برسد؛ هرگاه به این هدف خود از طریق انتخابات پارلمانی نرسد، متحدان خود را همانند اوکراینی‌ها خواهد فروخت.

پیش از این و در پی آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین  وزارت خارجه دولت لبنان طی صدور بیانیه‌ای و ضمن محکومیت تهاجم سرزمینی روسیه به اوکراین، از مسکو درخواست کرده بود تا نسبت به توقف فوری عملیات علیه کی‌یف اقدام کند.

فرانسه حساب بانکی همه اتباع روسیه را مسدود می‌کند

وزیر دارایی فرانسه به بهانه تحریم های مرتبط با تحولات جاری در اوکراین اعلام کرد که این کشور در صدد است تا به زودی حساب بانکی همه اتباع روسیه را مسدود کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه (Bruno Le Maire) امروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات این کشور قصد دارند حساب اتباع روسیه که تحت تحریم‌ های مرتبط با اوکراین قرار دارند را مسدود کنند.

وزیر دارایی فرانسه در این خصوص اضافه کرد: این تصمیم به زودی اتخاذ خواهد شد.

گفتنی است، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح روز پنجشنبه گذشته (۲۴ فوریه، ۵ اسفند ماه) دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که آمریکا و کشورهای غربی حاضر به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو نشدند و مسکو اعلام کرد که با هدف دفاع از امنیت مردم و غیرنظامیان دونباس مجبور به اجرای این عملیات شده است.

«بایدن» با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا نشستی را برگزار می‌کند

درحالیکه «بایدن» تا ساعاتی دیگر با اعضای شورای امنیت ملی خود در خصوص تحولات جاری در اوکراین نشستی را برگزار می کند؛ «بلینکن» وعده داد که واشنگتن کمک‌های مرگباری را به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار است عصر امروز شنبه با اعضای شورای امنیت ملی این کشور نشستی را برگزار کند.

بر اساس اعلام این رسانه، محور اصلی این نشست بررسی آخرین تحولات در اوکراین خواهد بود.

از سوی دیگر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در همین باره گفت: کل کمک های امنیتی ایالات متحده به اوکراین در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص ادعا کرد: واشنگتن در کنار مردم اوکراین در دفاع از کشور خود می ایستد! بسته جدید شامل کمک های دفاعی مرگبار برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهدیدات است!

رسانه ها از ادامه درگیری ها در کی یف پایتخت اوکراین خبر می دهند.

 

رژیم صهیونیستی درخواست بایدن در محکومیت روسیه را رد کرد

رژیم صهیونیستی درخواست بایدن در محکومیت روسیه را رد کرد

رژیم صهیونیستی حمایت از قطعنامه‌ای که آمریکا به شورای امنیت ارایه کرد و در آن عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین محکوم شده بود را به رغم درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، رژیم صهیونیستی عضو شورای امنیت نیست؛ اما آمریکا با آن و ده‌ها کشور دیگر تماس گرفت و خواستار حمایت آنها از این قطعنامه محکوم‌کننده روسیه شد. جو بایدن، خواستار پیوستن آنها به حامیان این قطعنامه یعنی مشارکت در قطعنامه و بیان حمایت‌شان از آن بدون رای‌گیری شده بود.

این روزنامه افزود: اسرائیل تردید کرد و هیچ پاسخ مشخصی به آمریکایی‌ها تا اواسط شب جمعه زمانی که رایزنی‌های شورای امنیت آغاز شد، نداد.

سایت والا نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه گزارش داد، اسرائیل عضو شورای امنیت نیست و این قطعنامه به دلیل وتوی روسیه تصویب نخواهد شد.

در ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه جاری روسیه عملیات ویژه امنیتی در اوکراین را بعد از درخواست دو جمهوری دونتسک و لوهانسک برای دفاع از آنها در برابر حملات متعدد نیروهای اوکراینی آغاز کرد.

 

اوکراین: خواستار مداخله اسرائیل برای توقف عملیات نظامی روسیه هستیم

سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی اعلام کرد که کشورش از تل‌آویو می‌خواهد تا از روابط نزدیک خود با مسکو برای کمک به تأثیرگذاری بر ولادیمیر پوتین برای توقف عملیات نظامی استفاده کند.

به گزارش ایسنا، یاوگن کورنیچوک سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی گفت: ما بیشتر به تلاش‌های دیپلماتیک اسرائیل به عنوان یک میانجی نگاه می‌کنیم. ما همیشه به اسرائیل به عنوان یکی از برجسته‌ترین میانجی‌ها برای گفت‌وگو با پوتین نگاه می‌کنیم.

به گزارش اورشلیم پست، کورنیچوک افزود: ما از شنیدن محکومیت یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل در مورد حمله روسیه خرسندیم. مهمترین چیز میزان دیپلماسی پشت پرده‌ای است که اسرائیل می‌تواند به نمایندگی از اوکراین انجام دهد.

وی تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل در گذشته از طرف اوکراین با روسیه صحبت کرد و نفتالی بنت نخست‌وزیر فعلی اسرائیل نیز در اکتبر گذشته در دیدار با پوتین در سوچی این کار را انجام داد.

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم دیروز جمعه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره وضعیت درگیری‌ها در اوکراین به ویژه در منطقه کی‌یف صحبت کرد.

به گزارش «کان نیوز» اسرائیل، رئیس جمهوری اوکراین از بنت خواست تا برای توقف عملیات نظامی روسیه «از طرف اوکراین مداخله کند».

اعلام منع آمد و شد در پایتخت اوکراین

شهردار کی‌یف: منع آمد و رفت از ساعت ۱۷ امروز تا ۸ صبح فردا اعمال خواهد شد و غیرنظامیانی که در این ساعت در خیابان رفت و آمد کنند، خرابکار محسوب می‌شوند.

مشاور زلنسکی: روسیه شروطی غیرقابل‌ قبول دارد

مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین: کی‌یف مذاکره را رد نکرده بلکه روسیه شروطی گذاشته که قبول آن‌ها غیرممکن است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با ۳۵۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین موافقت کرده است./ایرنا

اوکراین: مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیرو‌های خود را از دست داده /۲۰۰ نظامی روس نیز به اسارت در آمده‌اند.

نخست وزیر بلژیک: بلژیک سه هزار و ۸۰۰ تُن سوخت و ۲ هزار قبضه مسلسل به ارتش اوکراین تحویل می‎دهد.

رویترز: جمهوری چک تصمیم گرفت از فردا یکشنبه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندد‌‌.

مشاور وزیر کشور اوکراین: روسیه در حال آماده شدن برای آغاز جنگ دریایی علیه ما است و ما آماده مقابله با آن هستیم.

رئیس جمهور لهستان از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا اعلام حمایت کرد.

رویترز: وب سایت رسمی کرملین از دسترس خارج شد.

یک روزنامه نگار در کیف گفته است که اوکراین برای توقف یا کند کردن پیشروی روسیه،  پلی در غرب پایتخت را منفجر کرده است/انتخاب

پیشنهاد ترکیه: آنکارا میزبان مذاکرات صلح اوکراین شود.

مشاور زلنسکی: روسیه شروطی غیرقابل‌ قبول دارد.

المسیره با انتشار اسنادی محرمانه فاش کرد جنگ‌های استان صعده در سال ۲۰۰۴ علیه انصارالله در راستای خدمت به طرح‌های‌ آمریکا انجام شده است.

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه اعلام کرد: در اقدامی مشابه، حریم هوایی روسیه بر ۳ کشور اروپایی بلغارستان، لهستان و جمهوری چک بسته شد.

لیتوانی نیز حریم هوایی خود را برای خطوط هوایی روسیه خواهد بست.

ترکیه خواستار توقف حملات روسیه به اوکراین شد.

مسکو: برای تحریم‌های غرب آماده بودیم؛ اوکراین مذاکره را رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره کمک‌های این کشور به اوکراین گفت: بسته جدید شامل کمک‌های دفاعی مرگبار به اوکراین برای مقابله با تهدیدات می‌شود.

امکان عبور هموطنان ایرانی مقیم اوکراین از خاک بلغارستان به سمت ترکیه

سفارت جمهوری اسلامی در بلغارستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: هموطنان ایرانی مقیم اوکراین که ویزای رومانی را دریافت کرده اند می توانند از خاک بلغارستان به سمت ترکیه بروند.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه سفارت کشورمان در بلغارستان آمده است ‌؛

به اطلاع هموطنان ایرانی مقیم اوکراین که موفق به دریافت ویزای عبور کشور رومانی شده و وارد قلمرو آن کشور شده اند می رساند، با هماهنگی های به عمل آمده امکان ورود موقت به بلغارستان با ویزای عبور رومانی و عبور از خاک بلغارستان به سوی مرز ترکیه فراهم شده است.

سفارت تمهیدات لازم بمنظور تسهیل تردد و ارائه خدمات کنسولی را فراهم نموده است

هموطنان گرامی در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی و حمایت لازم می توانند به صورت ۲۴ ساعته با شماره همراه و واتس آپ 359879810382+ اضطراری زیر تماس حاصل نمایند.

 

آمادگی لوکاشنکو برای میزبانی مذاکرات بین کی‌یف و مسکو

آمادگی لوکاشنکو برای میزبانی مذاکرات بین کی‌یف و مسکو

رئیس‌جمهوری بلاروس امروز،‌ شنبه گفت، کشورش آماده فراهم سازی فضایی برای مذاکرات مسالمت آمیز جهت حل و فصل درگیری در اوکراین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به خبرنگاران گفت: بیایند ما حمایت خواهیم کرد و کاملا در این زمینه برای ممانعت از جنگ کمک می‌کنیم.

لوکاشنکو افزود: در حال حاضر درگیری در مرحله شعله ور شدن است و باید آن را متوقف کرد. شما موضع ما را می‌شناسید. این را روز اول هم گفتم.

وی ادامه داد: امکان برگزاری مذاکرات در هر مکانی در مینسک یا حتی در کاخ ریاست‌جمهوری استقلال وجود دارد.

این در حالی است که دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، کشورش مذاکره را رد نکرده و موضع مذاکراتی خود را آماده کرد در حالی که روسیه از ابتدا شروطی غیرقابل اجرا برای مذاکرات تعیین کرد.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین تکذیب کرد که روسیه تحرکات نظامی خود در اوکراین را متوقف کرده است.

این دفتر افزود: اقدامات روسیه تلاش برای به زانو درآوردن اوکراین و واداشتن آن به قبول شروط غیرقابل قبول آن است.

آمریکا خواستار خروج فوری اتباع خود از بلاروس شد

سفارت ایالات متحده در مینسک از شهروندان خود خواست که بلاروس را فورا ترک کنند.

به گزارش ایسنا، سفارت ایالات متحده در مینسک در توئیتی از شهروندان آمریکایی خواست فورا بلاروس را ترک کرده و به آن سفر نکنند.

سفارت آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: وزارت امور خارجه به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کند به بلاروس سفر نکنند و از شهروندان آمریکایی در بلاروس می‌خواهد که فورا کشور را ترک کنند.

سفارتخانه یادشده افزود: باید در نظر گرفت که به دلیل اقدامات نظامی روسیه در اوکراین، تنش فزاینده در منطقه وجود دارد، وضعیت غیرقابل پیش بینی است و با توجه به شرایط نمی‌توان عملکرد فرودگاه را پیش بینی کرد.

قدیروف چچنی‌هایی که برای اوکراین می‌جنگند را تهدید کرد

رئیس جمهوری چچن هشدار داد گروه‌های چچنی که برای اوکراین می‌جنگند را نابود خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «رمضان قدیروف» رئیس جمهوری چچن -که داخل خاک روسیه قرار دارد- در تهدیدی آشکار به گروه‌های چچنی که برای اوکراین و علیه روسیه می‌جنگند هشدار داد که آن‌ها را نابود خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز، قدیروف پیشتر اعلام کرده بود که اطمینان دارد در روز‌های آینده آزادی میلیون‌ها نفر از ساکنان اوکراین از خشونت و قتل دولت این کشور را جشن خواهند گرفت و او حاضر است که بیش از ۱۰ هزار نیروی نظامی را از چچن برای استقرار در سخت‌ترین مناطق اوکراین اعزام کند.

شایان ذکر است روسیه به درخواست رؤسای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین که دوشنبه گذشته استقلال آنان از سوی ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناخته شد، نظامیان خود را برای غیرنظامی کردن دونباس و دفع حملات ارتش اوکراین از بامداد پنجشنبه وارد عمل شدند و در روز دوم عملیات خود وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شدند.

طی دو روز گذشته نیرو‌های روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیدند و همزمان درخواست‌های متعددی برای حضور طرفین بر سر میز مذاکره مطرح شده است. رئیس‌جمهور روسیه نیز در خصوص شروع عملیات نظامی در اوکراین اعلام کرد خطرات امنیتی که کی‌یف برای مسکو ایجاد کرده بود راهی به جز جنگ برای روسیه باقی نگذاشته است.

حمله یگان‌های رزمی روسیه در همه جبهه‌های اوکراین ازسرگرفته شد

وزارت دفاع روسیه پس از امتناع کی یف از مذاکره، امروز با صدور دستوری اعلام کرد که حمله یگان‌های رزمی مسکو در همه جبهه‌های اوکراین ازسرگرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: پس از امتناع کی یف از مذاکره، امروز به همه واحدهای نیروهای مسلح روسیه دستور داده شد تا در همه جهات حمله کنند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: در جریان تخلیه ۸۲ نظامی اوکراین که در جزیره «مار» تسلیم شدند، ۱۶ قایق نیروی دریایی کی‌یف سعی کردند به کِشتی های روسیه حمله کنند. به احتمال زیاد پهپادهای آمریکایی قایق های اوکراینی را به سمت کِشتی های ناوگان دریای سیاه روسیه هدایت کردند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه کرد: روز گذشته ۱۶ قایق اوکراینی به کِشتی های روسیه حمله کردند که ۶ فروند از آنها منهدم شدند. در جریان حمله قایق های اوکراینی، پهپادهای «RQ-۴» و «MQ-۹А» آمریکا در منطقه در اقدامی تحریک آمیز شروع به گشت زنی کردند.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه اضافه کرد: داده ها نشان می دهند که ملی گرایان اوکراین به استقرار توپخانه ها و راکت اندازها در مناطق مسکونی در کی یف و سایر شهرها ادامه می دهند. روش جنگ ملی گرایان اوکراین شبیه تروریست ها است. روسیه را تحریک به آتش مقابل در مناطق مناطق مسکونی می کنند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه افزود: نیروهای مسلح روسیه هیچ حمله ای را به مناطق مسکونی شهرهای اوکراین انجام نمی دهند.

مسکو ادعای «زلنسکی» درباره بستن تنگه‌های بسفر و داردانل را رد کرد

وزارت خارجه روسیه امروز ادعای رییس جمهور اوکراین در خصوص بستن تنگه های بسفر و داردانل به روی کشتی های جنگی خود توسط ترکیه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی الجزیره امروز شنبه به نقل از اینترفکس خبر داد: روسیه اعلام کرد که هیچ بیانیه رسمی از سوی ترکیه مبنی بر بستن تنگه های بسفر و داردانل به روی کشتی های جنگی خود را دریافت نکرده است.

بر اساس اعلام این رسانه، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره علام کرد که بیانیه رسمی از سوی ترکیه در خصوص بستن تنگه های مورد ادعای رییس جمهور اوکراین از سوی ترکیه به روی کِشتی های کشورش را دریافت نکرده است.

از سوی دیگر، مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه در این باره گفت: مفاد معاهده «مونترو» درباره حرکت در تنگه ‎های آبی کاملا روشن و بدون ابهام بوده و آنکارا به معنای واقعی کلمه به این معاهده پایبند است.

این در حالیست که «ولادیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین پیشتر ادعا کرده بود که در تماس تلفنی با رییس جمهور ترکیه از اردوغان به دلیل بستن تنگه های مذکور به روی کِشتی های روسیه قدردانی کرده است!

در خبری مرتبط، به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به زودی در مورد اقدام متقابل نسبت به تصمیم تعلیق اختیارات مسکو در شورای اروپا تصمیم گیری خواهیم کرد.

گفتگوی تلفنی اردوغان و زلنسکی درباره تحولات جنگ اوکراین

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود بر تلاش برای دستیابی به آتش بین مسکو- کی یف تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود تأکید کرد که کشورش برای دستیابی به آتش بس بین مسکو- کی یف در سریع‌ترین زمان ممکن که خسارت‌ها در اوکراین را به حداقل برساند، تلاش می‌کند.

مرکز ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه ضمن اعلام این خبر افزود: دو طرف در این گفتگوی تلفنی درباره تازه‌ترین تحولات مداخله نظامی روسیه در اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: ولودیمیر زلنسکی در این تماس تلفنی گفت: از رئیس جمهور ترکیه به علت جلوگیری از تردد کشتی‌های جنگی روسیه از دریای سیاه قدردانی می‌کنم.

این در حالی است که بنا به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، روسیه اعلام کرد که هیچ گونه اخطاری رسمی مبنی بر بستن دو تنگه بسفر و داردانل به روی کشتی‌های جنگی خود دریافت نکرده است. یک مقام ترکیه‌ای هم در گفتکو با خبرگزاری رویترز این خبر را تکذیب کرد.

منابع خبری همچنین از گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای او درباره تازه‌ترین تحولات مروبط به جنگ روسیه علیه اوکراین خبر دادند.

 پرواز پهپادهای آمریکا حین حمله اوکراین به کشتی‌های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پهپاد آمریکایی در جریان حمله اوکراین به کشتی‌های روسی در منطقه پرواز می‌کردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه شبانگاه شنبه به وقت تهران ارتش آمریکا را به حمایت از نیروهای این کشور حین حمله به شناورهای روسیه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پهپاد آمریکایی در جریان حمله اوکراین به کشتی‌های روسی در منطقه پرواز می‌کردند.  طی روزهای گذشته نیز  منابع خبری از پرواز پهپاد جاسوسی نیروی هوایی آمریکا بر فراز حریم هوایی اوکراین همزمان با تشدید تنش کی‌یف با روسیه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» یک فروند پهپاد «آر کیو-۴ گلوبال هاوک» نیروی هوایی آمریکا اخیرا بر فراز حریم هوایی اوکراین پرواز کرد.

بر اساس این گزارش، طی ماه گذشته ۲ فروند از این پهپاد جاسوسی در ماموریت‌های منظم از دریای مدیترانه به اوکراین پرواز کرده‌اند. پروازهای این پهپادها در ارتفاع بالا و مسافت طولانی با افزایش تحرک نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین با تنش روسیه با آمریکا و ناتوهمزمان شده است.

این در حالی است که در ادامه حمایت نظامی غرب از ارتش اوکراین، پنتاگون شبانگاه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که  برای مهار تانک‌های روسیه، موشک‌های ضد تانک جاولین به کی‌یف ارسال می‌کند.

به گزارش منابع خبری، پنتاگون غروب شنبه به وقت تهران از ارسال موشک‌های ضد تانک «جاولین» به اوکراین خبر داد.

در ادامه تقابل مسکو و کی‌یف، رئیس جمهور اوکراین در پیامی توییتری از ترکیه خواست تا از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه جلوگیری شود.

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز شنبه از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای حمایت از اوکراین قدردانی کرد. وی در پیامی در توییتر نوشت: «من از دوستم رئیس جمهور اردوغان و مردم ترکیه برای حمایت قوی قدردانی می‌کنم».

وی اضافه کرد: «امروز ممنوعیت عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه و حمایت‌های انسانی و نظامی چشمگیر از اوکراین بسیار مهم است. مردم اوکراین آن را هرگز فراموش نخواهند کرد».

خبر داد که روسیه اعلام کرده که هیچ پیامی از مقام‌های ترکیه درباره مسدود شدن مسیر عبور به دریای سیاه دریافت نکرده است.

 پنتاگون با تجهیزاوکراین به موشک جاولین با تانک‌های روسیه مقابله می‌کند

در ادامه حمایت نظامی غرب از ارتش اوکراین، پنتاگون برای مهار تانک‌های روسیه موشک‌های ضد تانک جاولین به کی‌یف ارسال می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در تداوم حمایت نظامی آمریکا از اوکراین، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از ارسال تجهیزات ضد زرهی بیشتر به مقصد اوکراین خبر داده است.

 به گزارش منابع خبری، پنتاگون غروب شنبه به وقت تهران از ارسال  شمار بیشتری از موشک‌های  ضد تانک «جاولین» به اوکراین خبر داد. وزیر دفاع آمریکا همچنین در جمع اعضای کنگره گفته که در صورتی که روسیه کنترل اوکراین را در دست بگیرد، از راه دور به نظامیان اوکراینی آموزش داده خواهد شد.

آمریکا از سال ۲۰۱۵ به این سو کمک‌های نظامی به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار به اوکراین ارسال کرده  که شامل سامانه‌های رادار برد کوتاه، تجهیزات دید در شب و موشک‌های ضد تانک است.

جاولین، اولین موشک با قابلیت «شلیک کن و فراموش کن» است که قبل از شلیک توسط فرد شلیک کننده به اصطلاح روی هدف قفل می‌کند و مجهز به سامانه هدف یابی خودکار است.

روسیه نیز چندی قبل در واکنش به تلاش آمریکا در افزایش قابلیت‌های دفاعی اوکراین یگان جدید مجهز به سامانه موشکی «اس- ۴۰۰» را در نزدیکی شهر «سواستوپول» قلمروی هوایی منطقه در مرز با اوکراین مستقر کرد.

سامانه اس- ۴۰۰ که در غرب از آن به نام «ترایمف» نیز یاد می‌شود، قادر است اهداف هوایی تا برد ۴۰۰ کیلومتر را هدف گیرد. این سامانه در سال ۲۰۰۷ وارد زرادخانه روسیه شد.

آخرین اخبار حاکیست که منابع دیپلماتیک اعلام کردند آلمان در صدد است ۴۰۰ موشک را از طریق یک کشور ثالث به اوکراین تحویل دهد. منابع مطلع گفتند که موشک‌های ارسالی آلمان از طریق هلند به اوکراین فرستاده می‌شود.

 انگلیس: اوکراین ماه‌های سختی پیش رو دارد

همزمان با نظر مشابه فرانسه درباره طولانی شدن بحران اوکراین، معاون وزیر دفاع انگلیس گفت، اوکراینی‌ها ماه‌های سختی در پیش دارند و بحران در این کشور بزودی خاتمه نمی‌یابد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح روز شنبه گفت، درگیری و بحران در اوکراین ادامه خواهد داشت و این کشور ماه‌های سختی را پیش رو دارد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، هیپی در مصاحبه‌ای گفت: «هیچ‌کس نباید فکر کند که این [بحران] به اتمام خود نزدیک است. آنچه پیش روی اوکراین قرار دارد، اعم از نیروهای مسلح و متأسفانه مردم این کشور، تا روزها‌، هفته‌ها و ماه‌ها مشابه چیزی است که در ۴۸ ساعت گذشته رخ داده است».

این مقام انگلیسی مدعی شد: «اگر به سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری [ولادیمیر] پوتین در روزهای اخیر توجه کرده باشید، در کلام او نوعی تعصب و حرارت وجود دارد. او تصمیم خود را گرفته و فکر می‌کنم بدین معنا است که آنچه پیش روی [آینده] اوکراین قرار دارد خونین و بی‌رحمانه خواهد بود».

هیپی افزود، انگلیس هر اقدامی که در توان داشته باشد برای کمک به مقاومت اوکرین انجام خواهد داد اما «همچنان شاهد صحنه‌های وحشتناکی بر روی صفحه تلویزیون خواهیم بود».

معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح در مصاحبه دیگری گفت کشورش «به هر شکل معقولی که بتواند» از اوکراین حمایت می‌کند اما در نهایت «جنگ به شدت بی رحمانه‌ای» پیش روی نظامیان اوکراینی خواهد بود.

او در ادامه گفت درباره پوتین مدعی شد: «او بخش عظیمی از نیروهای مسلح روسیه را در این کارزار در اوکراین قرار داده و بسیار معتقدم که او خود را در گوشه‌ای گیر انداخته است».

هیپی با اشاره به حمایت لندن از پذیرفتن دولت در تبعید اوکراین گفت، دولت انگلیس به فشار برای قطع دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوییفت ادامه خواهد داد.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

توزیع مقادیر زیادی اسلحه بین شهروندان اوکراینی

اوکراین به منظور دفاع از پایتخت اوکراین در برابر حملات روسیه مقادیر زیادی سلاح را بین مردم این شهر تقسیم کرده است.

وزیر کشور اوکراین در ویدئویی گفت که در مجموع ۲۵۰۰۰ سلاح خودکار و ۱۰ میلیون فشنگ تقسیم شده است.

این مقام اوکراینی با تاکید بر اینکه سلاح‌های ضد تانک هم توزیع شده است اعلام کرد کی‌یف از خود دفاع خواهد کرد.

بایدن به طور جدی در حال بررسی حمایت از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت است

شبکه سی ان ان از بررسی مسأله قطع دسترسی روسیه به شبکه مالی سوئیفت از سوی رئیس جمهور آمریکا خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - شبکه سی ان ان به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شکلی جدی در حال بررسی این مسأله است که آیا دسترسی روسیه را از شبکه سوئیفت – شبکه‌ای با ایمنی بالا که هزاران موسسه مالی را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند – قطع کند یا خیر.

به گفته این منابع، بایدن هنوز تصمیم نهایی را در این خصوص نگرفته است.

این در حالی است که سی ان ان اعلام کرد تصمیم برای انجام این اقدام همیشه در گرو موافقت اتحادیه اروپا بوده است که در خصوص این مسأله دارای اختلاف است.

سی ان ان در ادامه اعلام کرد مقامات آمریکایی می‌گویند با همتایان اروپایی شان به بررسی گزینه‌هایی از جمله تحریم به منظور قطع بانک‌ها و نهاد‌های شخصی بجای تمامی اقتصاد روسیه را از شبکه سوئیفت ادامه داده اند.

بر اساس این گزارش، زمانی که مسأله عملیات روسیه پیش می‌آید، بایدن و دستیارانش تأکید دارند قطع دسترسی روسیه به شبکه سوئیفت تا چه میزان پیچیده خواهد بود و برای همین نیز آمریکا نمی‌تواند در این مورد یکجانبه رفتار کند.

واکنش فنلاند و سوئد به «هشدار» روسیه در مورد پیوستن به ناتو

فنلاند و سوئد به هشدارهای روسیه مبنی بر اینکه ورود احتمالی آنها به ناتو منجر به «عواقب نظامی و سیاسی جدی» از سوی مسکو خواهد شد، واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی مسکو درباره تلاش‌های ایالات متحده و برخی از متحدانش برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داد که در صورت پیوستن این دو کشور، مسکو ممکن است اقدامات تلافی جویانه انجام دهد.

پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند روز شنبه در پاسخ به این تهدیدات روسیه گفت: «ما قبلا این (تهدیدات) را شنیده‌ایم».

وی در مصاحبه با رادیو وتلویزیون فنلاند افزود: «فکر نمی‌کنیم که این امر تهدید نظامی را بطلبد. اگر فنلاند مرز خارجی ناتو باشد، روسیه قطعا آن را در برنامه ریزی دفاعی خود در نظر خواهد گرفت. در بیانیه ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چیز جدیدی ندیده‌ام».

فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد که طولانی‌ترین مرز مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه است.

رئیس جمهوری فنلاند هم اظهارات هاویستو را تأیید کرد و گفت که «نمی‌داند که این بیانیه روسیه به این معناست که مسکو فنلاند را از نظر نظامی تهدید می‌کند».

نخست وزیر سوئد هم دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرمانده ارتش سوئد، به بیانیه مسکو واکنش نشان داد و گفت: «من می‌خواهم خیلی واضح بگویم... سوئد کشوری است که برای خودش و به طور مستقل خط‌مشی سیاست‌های امنیتی خود تعیین می‌کند».

علی‌رغم هشدارهای اخیر روسیه، فنلاند و سوئد روز شنبه بار دیگر تاکید کردند که اگر «بخواهند» به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خواهند پیوست.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه نسبت به پیوستن این دو کشور به ناتو هشدار داده و گفته بود که این اقدام «عواقب جدی نظامی و سیاسی» برای هلسینکی و استکهلم خواهد داشت. این سخنان را ماریا ساخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد که بلافاصله در محافل سیاسی از آن به عنوان تهدید جدی علیه سوئد و فنلاند یاد شد.

در واکنش به این سخنان هاویستو، وزیر خارجه فنلاند در یک برنامه تلویزیونی گفت که «پیش از این هم چنین حرف‌هایی شنیده بودیم.»

پیش از این نیز مسکو بارها نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده بود.

با اینکه سوئد و فنلاند هر دو از سال‌های ۱۹۹۰ میلادی با ناتو همکاری داشته‌اند اما هرگز عضو این سازمان نبوده‌اند. با این وجود ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در جریان یک نشست خبری گفت: «می‌خواهم خیلی واضح بگویم، در مسائل امنیتی سوئد به تنهایی و مستقلا خط خود را انتخاب خواهد داشت.»

بر اساس نظرسنجی که تلویزیون دولتی سوئد روز جمعه انجام داد، ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان با پیوستن کشورشان به ناتو موافق و ۳۵ درصد نیز مخالفند. ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم رای ممتنع دادند.

سخنان سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره «عواقب سیاسی و نظامی» برای استکهلم و هلسینکی در صورت عضویت در ناتو با توجه به عضویت سوئد و فنلاند در اتحادیه اروپا بازتاب زیادی در پایتخت‌های اروپایی داشت. در حالی که پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از مولداوی و گرجستان به عنوان دو کشور آسیب‌پذیر در برابر روسیه یاد می‌شد اکنون همزمان با افزایش تنش‌ها بین غرب و مسکو به نظر می‌رسد که دو عضو اتحادیه اروپا در منطقه اسکاندیناوی نیز در معرض تهدید روسیه قرار گرفته‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه روز شنبه درباره وضعیت مولداوی و گرجستان گفته بود که پاریس «مصمم» به حمایت از این دو کشور است.

موافقت زلنسکی با پیشنهاد علی‌اف و اردوغان درباره مذاکره با روسیه/ سایت رسمی کرملین از کار افتاد

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: مردم ما آماده دفاع از اوکراین هستند تا سناریوی اشغال را ساقط کنند، ما با تمام توان برای آزادسازی کشور خواهیم جنگید. خبرگزاری رویترز گزارش داد وبسایت رسمی کرملین کاخ ریاست‌جمهوری روسیه مختل شد.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در فایل تصویری جدیدی گفت، از دوستم رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه به خاطر حمایتش تشکر می‌کنم و ما توافق کردیم کشتی‌های روسیه نباید به دریای سیاه راه یابند.

او ادامه داد: دو رئیس‌جمهوری ترکیه و آذربایجان پیشنهاد برگزاری نشست با روسیه را دادند و من موافقت کردم.

افزایش فشارها بر آلمان؛ زلنسکی: شجاعت داشته باشید

به نقل از یورونیوز، فشارها بر دولت آلمان همزمان با ادامه نبرد در خیابان‌های کی‌یف برای موافقت با قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت افزایش یافته است.

در حالی که به نظر می‌رسد همه اعضای اتحادیه اروپا به استثنای آلمان با قطع دسترسی روسیه به سوئیفت موافقت کرده‌اند ولودیمیر زلنسکی از برلین خواست در برابر روسیه «شجاعت» نشان دهد.

این در حالی است که نخست‌وزیر لهستان ساعاتی پیش از «خودخواهی» آلمان در این «لحظه تاریخی» انتقاد کرد.

آلمان که بیش از نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند نگران است تا با قطع دسترسی مسکو به سوئیفت نتواند هزینه گاز و ذغال سنگ خود را به مسکو پرداخت کند؛ امری که می‌تواند منجر به قطع واردات گاز و ذغال سنگ از روسیه شود.

زلنسکی خطاب به نخست‌وزیر هند: بیش از ۱۰۰ هزار اشغالگر در کشورم هستند

ولودیمیر زلنسکی به دنبال رای ممتنع هند در جلسه شورای امنیت با نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور تلفنی گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که در این مکالمه تلفنی خواستار«حمایت سیاسی» دهلی نو از کشورش شده است. وی افزود که خطاب به نخست‌وزیر هند گفته است که «بیش از ۱۰۰ هزار نفر» کشورش را «اشغال» کرده‌اند.

هند روز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به همراه امارات عربی متحده و چین به قطعنامه پیشنهادی علیه روسیه رای ممتنع داد. این قطعنامه از سوی روسیه وتو شد.

از طرف دیگر،‌ رویترز گزارش می‌دهد، سایت رسمی کرملین از کار افتاده است.

روسیه: عملیات تهاجمی در اوکراین گسترده‌تر می‌شود

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که عملیات تهاجمی این کشور در اوکراین از همه طرف «گسترده‌تر» خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، بعد از اعلام نظام کی‌یف برای آمادگی جهت مذاکره عملیات فعال ارتش روسیه در مسیرهای اصلی متوقف شد؛ اما بعد از صرف نظر اوکراین از مذاکره امروز دستوراتی به تمام تشکیلات برای گسترش پیشروی از تمام مسیرها طبق نقشه نظامی وضع شده صادر شد.

این وزارتخانه افزود: گروه‌هایی از نیروهای جمهوری دونتسک و لوهانسک با حمایت گلوله باران نیروهای مسلح روسیه روی گسترش موفقیت حمله به مواضع ارتش اوکراین تلاش می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: گردان‌های ملی گرای اوکراین خودروهای چهار در مجهز به سلاح سنگین یا توپخانه هستند و این تاکتیکی بود که تروریست‌های بین‌المللی در سوریه استفاده می‌کردند.

در بیانیه توضیح داده شد: دست داشتن ساکنان و شهروندان اوکراین در اقدامات خصمانه به همراه تندروهای ملی گرا به وقوع حوادث و کشته شدن افراد منجر می‌شود.

این وزارتخانه از مردم اوکراین خواست صبر و درایت پیشه کنند و تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز رژیم کی‌یف نشده و خودشان و عزیزانشان را در معرض رنج بی‌دلیل قرار ندهند.

وزارت دفاع روسیه اظهار کرد، طی داده‌های اطلاعاتی ملی گرایان اوکراین موشک‌ها و توپخانه‌ها را در مناطق مسکونی کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین مستقر کرده‌اند که عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.

این وزارتخانه بار دیگر از نیروهای مسلح خواست حمله‌ای به مناطق مسکونی انجام ندهند.

پنتاگون: مقاومت اوکراینی‌ها روسیه را سرخورده کرده است

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه از «سرخوردگی» مسکو در پی «مقاومت اوکراینی‌ها» در برابر ارتش روسیه سخن گفت.

پنتاگون که به دنبال ارسال تجهیزات و مهمات نظامی به اوکراین است تخمین می‌زند که روسیه تاکنون از «حدود ۵۰ درصد» از نیروهایی که به مرز اوکراین منتقل کرده بود استفاده کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده همچنین بر این باور است که «نشانه‌های از مقاومت پایدار» در برابر روسیه در اوکراین دیده می‌شود.

ورشو: ۱۱۵ هزار اوکراینی وارد لهستان شدند

به نقل از یورونیوز، دولت لهستان روز شنبه اعلام کرد که ۱۱۵ هزار تبعه اوکراین از روز پنج‌شنبه در پی حمله روسیه به کشورشان وارد خاک لهستان شده‌اند.

ورشو تنها ساعاتی پیش این رقم را ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرده بود؛ امری که از سیر تصاعدی ورود آوارگان اوکراینی به لهستان حکایت دارد.

آلمان: با ایجاد محدودیت هدفمند برای دسترسی روسیه به سوئیفت موافقیم

وزارت خارجه آلمان روز شنبه به دنبال افزایش فشارها بر برلین برای موافقت با قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت اعلام کرد که با ایجاد «محدودیت هدفمند» برای مسکو در این زمینه موافق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، دولت ائتلافی آلمان در عین حال تاکید کرده که خواستار جلوگیری از «عوارض جانبی» ایجاد محدودیت برای دسترسی روسیه به سوئیفت است. برلین افزوده است که به دنبال ایجاد محدودیت «هدفمند و کارآمد» در زمینه دسترسی روسیه به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت است.

آلمان طی ساعات گذشته از سوی بسیاری از هم‌پیمانان خود در اتحادیه اروپا بر سر پذیرش قطع دسترسی روسیه به سوئیفت تحت فشار قرار گرفته بود.

رئیس‌جمهوری اوکراین از برلین خواسته بود تا در این زمینه از خود «شجاعت» نشان دهد.

بایدن: تحریم‌های روسیه بزرگترین تحریم‌ها هستند

رئیس‌جمهور آمریکا:تحریم‌های وضع شده علیه روسیه بزرگترین تحریم‌ها در تاریخ هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی هستند.

روسیه بهای سنگینی در طولانی مدت و کوتاه مدت بخاطر تهاجم خود به اوکراین پرداخت خواهد کرد.

ما به ارائه تجهیزات دفاعی و کمک اقتصادی به اوکراین ادامه خواهیم داد.

آلمان مستقیما به اوکراین سلاح ارسال می‌کند

دولت آلمان به منظور حمایت از نیروهای مسلح اوکراین هزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوای ارتش این کشور را به اوکراین می‌دهد.

دولت آلمان اعلام کرد که این تسلیحات در اسرع وقت به اوکراین تحویل داده می‌شود.

 روسیه:ناتو دلیلی ندارد عملیات نظامی روسیه را «تجاوز» بنامد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که ناتو دلیلی ندارد عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «تجاوز» بنامد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه شنبه گفت که «ناتو هیچ دلیلی ندارد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین را "تجاوز" بنامد».

وی در ادامه سخنانش گفت: «با توجه به ناتوانی کشورهای ناتو در مذاکره و عدم تمایل آنها به تقویت واقعی امنیت در اروپا بر اساس اصل امنیت برابر و غیر قابل تقسیمف ما تلاش آنها برای متهم کردن روسیه به تجاوز را بی اساس می‌دانیم.

زاخارووا اضافه کرد: «پیش از پاسخگویی روسیه به دلیل عملیاتش برای غیر نظامی کردن اوکراین، کشورهای ناتو باید پاسخگوی ماجراجویی نظامی خود و همچنین انفعال در مورد تشویق رژیم کی‌یف برای حل مسالمت‌آمیز مساله دونباس باشند».

کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا و انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا، در پی شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

 الجزیره: نیروهای چچنی وارد اوکراین شده‌اند

برخی منابع خبری مدعی شدند که نیروهای چچنی در حمایت از روسیه وارد اوکراین شده‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رمضان قدیروف» رهبر منطقه چچن در روسیه و از متحدان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که جنگجوهای چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره»، در ویدئویی که روز شنبه در فضای مجازی منتشر شد، قدیروف به خود می‌بالد که واحدهای چچنی تاکنون خسارتی متحمل نشده‌اند. وی گفت که نیروهای روس به راحتی می‌توانند شهرهای بزرگ اوکراین از جمله شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین را تصرف کنند، اما وظیفه آنها جلوگیری از تلفات جانی است.

قدیروف با تکذیب گزارش‌های نادرست تلفات از سوی منابع اوکراینی، گفت تا امروز نیروهای چچنی یک مجروح هم نداشته‌اند.

قدیروف گفت: «پوتین تصمیم درستی گرفت و ما تحت هر شرایطی دستورات او را اجرا خواهیم کرد.»

وی از اوکراینی‌ها خواست تا علیه دولت خود که به گفته او از «نئونازی‌ها» تشکیل شده ، قیام کنند.

قدیروف نیروهای خود را در خارج از کشور برای حمایت از عملیات نظامی کرملین  در سوریه و گرجستان نیز مستقر کرده است.

ویدئوی کوتاهی که توسط شبکه خبری «آرتی» منتشر شد که هزاران جنگجوی چچنی را نشان می‌داد که در میدان اصلی «گروزنی» پایتخت چچن جمع شده بودند تا آمادگی خود را برای جنگ در اوکراین نشان دهند. راشاتودی در گزارش خود مدعی شد که آنها منتظر دستور پوتین برای ورود به اوکراین هستند.

ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  روز پنجشنبه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. پوتین گفت این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد.»

کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا و انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا، در پی شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

 تکذیب حضور نظامیان ارمنستان در ارتش اوکراین

ارمنستان حضور برخی پرسنل نظامی این کشور بین نیروهای ارتش اوکراین را در بحبوحه نبرد کی‌یف با روسیه به شدت رد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه ارمنستان غروب شنبه به وقت تهران گزارش‌ها مبنی بر مشارکت نظامیان خود در ارتش اوکراین را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» «واهان هونانیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان در صفحه توئیتر خود نوشت: «وزارت امور خارجه ارمنستان اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر مشارکت نیروهای مسلح ارمنستان در اوکراین را تکذیب می‌‌کند.»

هونانیان نوشت، اطلاعات در مورد مشارکت شماری از نیروهای مسلح ارمنستان در اوکراین کاملاً نادرست است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  روز پنجشنبه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. پوتین گفت این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد.»

کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا و انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا، در پی شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

در رویدادی مرتبط با تحولات تازه منطقه،  یک تحلیلگر آمریکایی  در مطلبی که در اندیشکده آمریکایی «امریکن اینتر پرایز» منتشر شده، به امکان روسیه در دور زدن تحریم‌های غرب علیه خودش از طریق جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

 حرکت شناور انگلیسی به استونی برای تقویت جبهه شرقی ناتو

وزارت دفاع انگلیس از تحرک شماری از تجهیزات رزمی خود از جمله شناور و تانک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری شامگاه شنبه به وقت تهران اعلام کردند که یک فروند شناور انگلیسی روز جمعه برای تقویت ناتو  ازعازم استونی شده است.

به نوشته وبگاه «پلی موث» شناور «اچ ام اس دایموند» انگلیس همراه با بالگردهای تجسسی برای تقویت مواضع ناتو در شرق اروپا عازم استونی می شود. وزارت دفاع انگلیس همچنین از اعزام شماری از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود از آلمان به استونی همراه با پشتیبانی جنگنده‌های تایفون این کشور خبر داده است. انگلیس نوع این تانک‌ها را «چلنجر-۲» اعلام کرده است.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که در نشست مجازی سران ناتو در روز جمعه با استقرار ۴۰۰۰۰ نفر از نیروهای ناتو به کشورهای دوست و متحد در شرق اروپا در بحبوحه بیم از اینکه آنها می توانند هدف بعدی روسیه پس از حمله به اوکراین باشند، موافقت کردند.

در رویدادی مرتبط با تحولات اوکراین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پهپاد آمریکایی در جریان حمله اوکراین به کشتی‌های روسی در منطقه پرواز می‌کردند. طی روزهای گذشته نیز منابع خبری از پرواز پهپاد جاسوسی نیروی هوایی آمریکا بر فراز حریم هوایی اوکراین همزمان با تشدید تنش کی‌یف با روسیه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» یک فروند پهپاد «آر کیو-۴ گلوبال هاوک» نیروی هوایی آمریکا اخیرا بر فراز حریم هوایی اوکراین پرواز کرد.  طی ماه گذشته ۲ فروند از این پهپاد جاسوسی در ماموریت‌های منظم از دریای مدیترانه به اوکراین پرواز کرده‌اند. پروازهای این پهپادها در ارتفاع بالا و مسافت طولانی با افزایش تحرک نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین با تنش روسیه با آمریکا و ناتوهمزمان شده است.

در ادامه حمایت نظامی غرب از ارتش اوکراین، پنتاگون شبانگاه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که  برای مهار تانک‌های روسیه، موشک‌های ضد تانک جاولین به کی‌یف ارسال می‌کند. به گزارش منابع خبری، پنتاگون غروب شنبه به وقت تهران از ارسال موشک‌های ضد تانک «جاولین» به اوکراین خبر داد.

 کره شمالی: روزگار سلطه آمریکا بر جهان خاتمه یافته است

وزارت خارجه کره شمالی با حمایت از روسیه در حمله به اوکراین اعلام کرد، درگیری مسلحانه در اوکراین ناشی از «خودسری» ایالات متحده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، کره شمالی روز شنبه درگیری مسلحانه در اوکراین را به «خودسری» ایالات متحده نسبت داد و واشنگتن را در تلاش برای «برتری نظامی» بدون توجه به نگرانی‌های امنیتی روسیه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» وبگاه وزارت خارجه  کره شمالی در این زمینه نوشت که علت اصلی بحران اوکراین خودسری ایالات متحده است که صرفاً به تحریم و فشار یکجانبه پایبند بوده و در عین حال تنها به دنبال هژمونی جهانی و برتری نظامی بدون توجه به تقاضای مشروع روسیه برای امنیت خود است.

وزارت خارجه کره شمالی در ادامه آمریکا را به اتخاذ معیارهای دوگانه و دخالت در امور داخلی دیگران متهم کرد و اعلام کرد، روزگاری که ایالات متحده سلطه می‌کرد، بسر آمده است.

چین نیز درباره اقدام روسیه در به رسمیت شناختن جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» اعلام کرد، تشدید تنش‌ها با اجرا نشدن توافقات مینسک، مرتبط است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین اخیرا در گفت‌وگو با همتای آمریکایی «آنتونی بلینکن» گفت: «این تحولات به اجرایی نشدن توافقنامه مینسک در سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود که نقشه راهی برای ادغام مجدد صلح‌آمیز مناطق جداشده دونباس ارائه داده است.»

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه شنبه گفت که «ناتو هیچ دلیلی ندارد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین را "تجاوز" بنامد.»

کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا و انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا، در پی شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

 روسیه : نظارت بر سطح تشعشعات در نیروگاه چرنوبیل ادامه دارد

وزارت دفاع روسیه از نظارت بر سطح تشعشعات در نیروگاه چرنوبیل و تامین امنیت این مکان مهم از سوی چتربازان روس خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نظارت بر سطوح تشعشعات در «نیروگاه اتمی چرنوبیل» طبق معمول ادامه دارد و چتربازان روس در حال تامین امنیت آن هستند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «یگان‌های نیروهای هوابرد روسیه، به همراه نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه اتمی چرنوبیل محافظت می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «کارکنان چرنوبیل به نظارت بر سطوح تشعشعات و خدمات رسانی به طبق معمول ادامه می‌دهند.»

پیش‌تر در اواسط بهمن و در میانه تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین، نظامیان اوکراینی رزمایش نظامی تاکتیکی در شهر ممنوعه چرنوبیل و در نزدیکی رآکتور هسته‌ای این شهر برگزار کردند.

این در حالی است که مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده که نیروهای روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی «زاپوریژا» هستند.

نیروگاه  زاپوریژا یکی از چهار نیروگاه  اتمی فعال در اوکراین است و  ۶ رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می‌کنند. این نیروگاه تقریبا همان زمان با نیروگاه چرنوبیل ساخته شد و رآکتورهایش مربوط به دوران شوروی سابق است. نیروگاه زاپوریژا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اوکراین و در اروپاست. گفته می‌شود در این  نیروگاه اتمی برخی تاسیسات ساخت رمز ارز از سوی دولت اوکراین فعالیت می‌کردند.

روسیه از صبح پنجشنبه پنجم اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

 زلنسکی: حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند مبارزه خواهیم کرد

رئیس جمهور اوکراین شامگاه شنبه در پیامی ویدئویی گفت که حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند، مبارزه متوقف نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت: «ما برای نجات کشورمان مبارزه خواهیم کرد و مهم نیز چقدر زمان ببرد».

وی که طی پیامی ویدئویی این سخنانی را مطرح می‌کرد، افزود: «ما حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند، مبارزه خواهیم کرد».

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «آمادگی ملتمان برای دفاع از اوکراین،‌ سناریوی اشغال کشور را خنثی کرد».

زلنسکی گفت که رؤسای جمهور ترکیه و آذربایجان در تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات با روسیه هستند.

وی افزود: «از دوستم اردوغان برای حمایتش تشکر می‌کنم و بر ضرورت جلوگیری از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه توافق کردیم».

ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  روز پنجشنبه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. پوتین گفت این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد.»

کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا و انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا، در پی شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها