دوازدهمین روز جنگ اوکراین/درخواست نخست‌وزیر هند از پوتین/چین می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد/زلنسکی: به ما هواپیمای نظامی بدهید

کد خبر: 1134297

نخست وزیر هند از ولادیمیر پوتین خواست تا با رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفت‌وگو کند.

دوازدهمین روز جنگ اوکراین/درخواست نخست‌وزیر هند از پوتین/چین می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد/زلنسکی: به ما هواپیمای نظامی بدهید

به نقل از خبرگزاری رویترز، این منبع که نخواست پیش از اعلام بیانیه رسمی نامش فاش شود، گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به نارندرا مودی، نخست وزیر هند درباره وضعیت مذاکرات بین تیم‌های اوکراین و روسیه توضیح داده است.

نارندرا مودی از رئیس جمهوری روسیه خواست تا علاوه بر مذاکرات، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مستقیما گفت‌وگو کند.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین امروز (دوشنبه) در یک تماس تلفنی، نخست وزیر هند را نسبت به آتش بس موقت در اوکراین و ایجاد یک کریدور انسان دوستانه مطلع کرده است.

در ادامه بیانیه کرملین آمده است: پوتین به نارندرا مودی گفته که تشکل‌ها و گروه‌های ملی‌گرای اوکراین همچنان با استفاده از "زور وحشیانه و انواع تحریکات"، مانع خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی می‌شوند./ایسنا

چاووش‌اوغلو: وزیران خارجه روسیه و اوکراین پنج‌شنبه در آنتالیا دیدار می‌کنند

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، وزیران خارجه روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه دهم مارس با هم دیدار خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و دمیترو کولبا، همتای اوکراینی او روز پنج‌شنبه مصادف با دهم مارس با میانجی‌گری کشور ما در آنتالیا حضور یافته و با هم مذاکره خواهند کرد.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: من با همتایان روسی و اوکراینی در نشست سه جانبه در اجلاس دیپلماتیک آنتالیا دیدار خواهم کرد.

وزیر خارجه ترکیه در حساب رسمی خود در فیس بوک نوشت: «در پی تلاش‌های رئیس جمهور کشورمان و تلاش‌های فشرده دیپلماتیک ما، وزرای خارجه روسیه و اوکراین تصمیم گرفتند با مشارکت من در حاشیه مجمع آنتالیا دیدار کنند. ما امیدواریم این دیدار انجام و منجر به صلح و ثبات شود.»

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف قرار است پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس آنتالیا با حضور مولود چاووش‌اوغلو با همتای اوکراینی خود دمیترو کولبا دیدار کند.

بعد از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین وضعیت این کشور متشنج شده است، پوتین می‌گوید این عملیات را با هدف حمایت از ساکنان جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک که هشت سال در معرض کشتار جمعی بوده‌اند، آغاز کرده است.

 

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، روسیه را تهدید کرد

دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین امروز (دوشنبه) روسیه را به "تهاجم" تهدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اولکسی دنیلوف دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین در حالی این مساله را مطرح کرده که حمله مسکو به اوکراین ادامه دارد.

وی در فیسبوک خود نوشت: ما همه چیز و همه کس را به یاد می‌آوریم و هرگز کسی را فراموش نمی‌کنیم. شما نمی‌توانید هیچ جایی مخفی شوید. نمی‌توانید پشت حصارها و ویلاهای خود در میامی و در قایق‌های تفریحی در جزایر سیشل و یا حتی در یک پناهگاه در کوه‌های اورال مخفی شوید.

وی ادامه داد: شما وارد سرزمین ما شده‌اید و به ما حمله کرده‌اید. ما هم دنبال شما می‌آییم و علیه شما دست به تهاجم می‌زنیم.

 

روسیه لیست "کشورهای غیر دوست" را اعلام کرد

دولت روسیه لیست کشورهای غیردوست را اعلام کرد که در راس این لیست کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و اوکراین هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، دولت روسیه امروز (دوشنبه) لیست کشورها و مناطقی را که دوست روسیه نیستند و اقدامات غیردوستانه‌ای را علیه این کشور و شرکت‌ها و شهروندانش اتخاذ کرده‌اند، منتشر کرد.

این لیست شامل آمریکا، کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس، اوکراین، مونته‌نگرو، سوئیس، آلبانی، آندورا، ایسلند، لیختن‌اشتاین، موناکو، نروژ، نیوزیلند، سن مارینو، مقدونیه، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و میکرونزی هستند.

دولت روسیه اعلام کرد، این کشورها و مناطق مذکور از آغاز عملیات روسیه در اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

دولت روسیه اعلام کرد، براساس این دستور شهروندان و شرکت‌های روسی و مناطق و  شهرک‌هایی که تعهداتی با ارز خارجی در قبال بدهکاران خارجی از لیست کشورهای غیر دوست دارند، می‌توانند آن را با روبل پرداخت کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، این کشور تحریم‌هایی را علیه صادرات نظامی روسیه اعمال خواهد کرد و این مساله پیامدهای بزرگی برای مسکو خواهد داشت.

اتحادیه اروپا: چین می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد

سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفت، این اتحادیه بر این باور است که چین می‌تواند برای پایان دادن به جنگ اوکراین به دلیل روابط نزدیکی که با روسیه دارد در این روند کمک کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «پیتر استانو» سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: چین یک پتانسیل برای صحبت با مسکو است، چون روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: مشخص است که روابط خوب دو کشور روسیه و چین می‌تواند به پایان دادن جنگ اوکراین کمک کند. مایلیم که چین از این تاثیرش بر اعمال فشار بر روسیه برای آتش بس استفاده کند.

این سخنگو همچنین گفت: اتحادیه اروپا با تمامی شرکای بین المللی که می‌توانند نقش میانجی‌گر بین کی‌یف و مسکو ایفا کنند تا این درگیری پایان یابد، همکاری می‌کند.

شروط مسکو برای توقف عملیات نظامی در اوکراین

سخنگوی کرملین:عملیات نظامی روسیه در اوکراین در صورتی متوقف خواهد شد که کی‌یف شروط مسکو را بپذیرد.

اوکراین باید خلع سلاح شود، کریمه را خاک روسیه بشناسد و همچنین دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسد.

 مقام اوکراینی:در حالی که اوکراین با خاک یکسان شده، مقامات اروپایی در کافه قهوه می‌نوشند

یک مقام اوکراینی در انتقاد از رویکرد غرب نسبت به تحولات اخیر اعلام کرد این کشور با خاک یکسان شده اما اروپایی‌ها در کافه‌های دنج قهوه می‌نوشند.

میخائیل پودولیاک، معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، غرب را به دلیل انفعال سرزنش کرده و خواستار اقدامات ملموس‌تری نسبت به کشورش شد.

براساس گزارش سیگودنیا اوکراین، مشاور زلنسکی در این خصوص در صفحه توییتر خود نوشت: «ظاهراً دوستان ما از نشستن در کافه‌های دنج در پاریس، برلین، نیویورک یا بوداپست خوشحال هستند. به آرامی قهوه سیاه را با یک کروسان می‌نوشند و برای مدت طولانی به عکس‌های شهر‌های اوکراین که با خاک یکسان می‌شوند نگاه می‌کنند.»

امروز (دوشنبه) ۱۲ روز از شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین می‌گذرد. در طول این روز‌ها آمریکا و کشور‌های اروپایی که پیشتر وعده دفاع از اوکراین را داده بودند پشت آن را خالی کردند. این کشور‌ها حتی از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیز خودداری کرده و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در این خصوص گفت: ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین یعنی سرنگون کردن هر جنگنده روسی که به حریم هوایی اوکراین وارد شود، ما این را نمی‎خواهیم. قرار نیست با روسیه درگیر شویم.

روز گذشته نیز آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا نیز با ایجاد منطقه پرواز ممنوع مخالفت و اعلام کرد این اقدام دردی از اوکراین دوا نمی‌کند. در همین راستا زلنسکی با انتقاد از این تصمیم غرب بازهم بر درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع اصرار ورزیده و اعلام کرد چند اوکراینی باید جان خود را از دست بدهد تا این اقدام صورت بگیرد.

 تایوان: چین پاسخ ضعیف غرب به بحران اوکراین را زیر نظر دارد

وزیر امور خارجه تایوان گفت، چین در حال رصد کردن پاسخ ضعیف غرب به بحران اوکراین بوده و ممکن است از آن درس‌های مثبتی بگیرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان روز دوشنبه گفت، پکن به‌طور دقیق تحولات اوکراین را رصد می‌کند تا راهبرد خود در قبال تایوان را ارزیابی کند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، این مقام تایوانی گفت‌: «هم‌زمان که شاهد تحولات در اوکراین هستیم، اقدامات احتمالی چین را نیز به دقت ملاحظه می‌کنیم».

جوزف وو افزود: «اطمینان دارد که رهبران چین نیز در حال پایش بوده و تلاش می‌کنند جمع‌بندی خود را داشته باشند».

وی مدعی شد: «خطر اینجا است که رهبران چین فکر می‌کنند واکنش غرب به تهاجم روسیه ضعیف است و همبستگی وجود ندارد و  به همین دلیل فاقد تأثیرگذاری است. ممکن است چینی‌ها از این مسئله درس مثبتی بگیرند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز گفته است: «مسئله تایوان و مسئله اوکراین در ماهیت خود تفاوت دارند و به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است و مسائل تایوان، تماماً جزو مسائل داخلی چین هستند. مسئله اوکراین از اختلاف میان این کشور با روسیه نشأت می‌گیرد».

او در ادامه هشدار داد:‌‌‌ «حمایت آمریکایی‌ها از جدایی‌طلبان تایوانی موجب افزایش تنش در تنگه تایوان شده و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته است که عواقب زیادی برای طرف آمریکایی خواهد داشت. دو سوی تنگه تایوان تاریخ مشترکی دارند و آینده تایوان در گروه روابط دوستانه با سوی دیگر تنگه خواهد بود و نه وعده‌های نیروهای خارجی و آن‌ها باید بدانند مسیر استقلال تایوان به بن‌بست می‌رسد».

انگلیس: روسیه زیرساخت‌های امنیتی در اروپا را ویران کرد

دوازدهمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در حالی پیش می‌رود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز دوازدهم از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در حالی همچنان ادامه دارد که فشارهای جامعه بین‌المللی به روسیه همچنان تشدید می‌شود.

بخش سی و پنجم از گزارش لحظه به لحظه با تحولات اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

18:15- مسکو: لاوروف و امیرعبداللهیان درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند

 وزارت خارجه روسیه خبر داد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.

لاوروف در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر ضرورت این موضوع تاکید کرد که توافق باید حقوق برابر برای تمامی طرف‌ها در همکاری در تمامی زمینه‌ها ایجاد کند.

17:55- انگلیس: روسیه زیرساخت‌های امنیتی در اروپا را ویران کرد

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه مدعی شد که روسیه زیرساخت‌های امنیتی در اروپا را ویران کرده است.

وی گفت که سفیر انگلیس نیز اوکراین را ترک کرده است.

 صدراعظم آلمان به ضرورت واردات انرژی از روسیه اعتراف کرد

صدراعظم آلمان با اذعان به نیاز اروپایی ها به نفت و گاز روسیه گفت: آلمان در حال حاضر هیچ برنامه ای برای توقف واردات انرژی از روسیه ندارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، صدراعظم آلمان گفت: آلمان در حال حاضر هیچ برنامه ای برای توقف واردات انرژی از روسیه ندارد.

خبرگزاری فرانسه نوشت، اولاف شولتز در بیانیه ای اعلام کرد: نیازهای انرژی اتحادیه اروپا بدون واردات از روسیه قابل تامین نیست.

این مقام آلمانی با هشدار در مورد تحریم نفت و گاز روسیه به علت عملیات نظامی در اوکراین گفت: واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزمره اروپایی ها «ضروری»ست.

این مقام آلمانی خاطرنشان کرد: «تامین انرژی اروپا برای تولید گرما، حمل و نقل، تولید برق و استفاده صنعت در حال حاضر به هیچ طریقی نمی تواند تضمین شود. بنابراین، برای ارائه خدمات عمومی و زندگی روزمره شهروندان ما، از اهمیت اساسی برخوردار است.»

به نظر می رسد، صعود به یکباره قیمت نفت تا 147 دلار در ابتدای معاملات امروز و افزایش 40 درصدی قیمت گاز در اروپا طی چند ساعت، سبب شده تا مقامات اروپایی در مورد تحریم بخش نفت و گاز روسیه واکنش نشان دهند.

از چند روز گذشته زمزمه های تحریم بخش نفت و گاز روسیه شروع شده بود. روز شنبه انگلیس اعلام کرد به‌دنبال هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه در دور بعدی تحریم‌هاست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود، آمریکا و هم پیمانان اروپاییش در حال بررسی ممنوع کردن واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید در حال هماهنگ کردن با کمیته های کنگره برای پیش بردن این ممنوعیت است.

 ماجرای معامله جداگانه امارات و عربستان در بحران اوکراین

عربستان سعودی و امارات در راستای منافع خود و بر اساس معامله و بده‌وبستان سعی کردند که در قبال تحولات اوکراین موضع گیری کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، موضع امارات و عربستان در خصوص تنش میان روسیه و اوکراین سوالاتی را در خصوص آنچه این دو کشور می‌خواهند در سایه جنگ به دست آورند، ایجاد کرده است.

به گزارش الخلیج آنلاین، امارات که پیش از این در جلسه شورای امنیت قطعنامه آمریکا در محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده بود ، بار دیگر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه مشابهی رای مثبت داد.در حالی که کرملین روسیه 1 مارس اعلام کرد که «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی طی تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بر حق روسیه برای تضمین امنیت ملی خود تاکید کرد.

کرملین در ادامه اعلام کرد که پوتین همچنین با ولیعهد ابوظبی درباره اجرای آنچه در چارچوب گروه اوپک پلاس توافق شده بود، گفت‌وگو کرد.

دو روز قبل از تماس تلفنی پوتین و ولیعهد ابوظبی، شاهزاده «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی 27 فوریه 2022 از ابوظبی بازدید و با بن زاید و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات دیدار کرد که طی این دیدار در مورد همکاری‌های راهبردی و مشترک در زمینه دفاعی و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.

انتقاد غرب از موضع عربستان و امارات در قبال بحران اوکراین

بحران اوکراین موضوع گفتگوهای آمریکا و عربستان در مدت کوتاهی قبل از آغاز تنش این کشور با روسیه بود.«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس آب و هوای مونیخ با همتایان خود در عربستان سعودی و قطر دیدار و در خصوص تحولات اوضاع با آن‌ها گفتگو کرد.

اما امارات متحده عربی 25 و 27 فوریه 2022 از رای دادن به قطعنامه تصویب شده توسط واشنگتن در شورای امنیت برای محکومیت روسیه خودداری کرد و گفت که می‌ترسد مسکو از وتوی خود در تصمیم برای تمدید تحریم تسلیحاتی یمن استفاده کند.

موضع امارات انتقادات گسترده ای را برانگیخت و خبرگزاری فرانسه 28 فوریه به نقل از یک منبع دیپلماتیک غربی نوشت که غربی‌ها دوبار از رأی ممتنع امارات بسیار ناامید شدند.

به طور کلی، موضع بده و بستان کشورهای خلیج فارس در قبال بحران اوکراین روشن بود و روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» 1 مارس 2022 گفت که این نشان دهنده قدرت روابط این کشورها با روسیه است.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که بلینکن با «عبدالله بن زاید» همتای اماراتی خود تماس گرفت تا بر اهمیت ایجاد یک واکنش قوی بین‌المللی برای حمایت از حاکمیت اوکراین تاکید کند، اما وقتی نوبت به رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل رسید، امارات متحده عربی درخواست‌های واشنگتن را نادیده گرفت.

به گزارش روزنامه مذکور اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس که برای دهه‌ها ایالات متحده را ضامن امنیت خود می‌دانستند، در حالی که تلاش می‌کردند موضعی بی طرف برای حفظ همکاری با مسکو در زمینه مسائل ژئوپلیتیکی و انرژی اتخاذ کنند، واکنش نشان دادند.

اما در رابطه با امارات و عربستان سعودی، آنها سیاست خارجی نیمه واحدی را اتخاذ می‌کنند، زیرا هفت سال است که درگیر جنگ خونین در یمن بوده‌اند و همچنین در زمینه روابط بین‌المللی تقریبا هم عقیده بوده‌اند.

فایننشال تایمز به نقل از « علی الشهابی» تحلیلگر سعودی نوشت که کشورهای خلیج فارس به طور کلی وقتی مطمئن شدند که ایالات متحده هم پیمان قابل اعتمادی نیست، شراکت‌های سیاسی و اقتصادی بزرگی با روس‌ها ایجاد کردند، بنابراین عربستان سعودی و امارات به طور خاص به این موارد پایبند خواهند بود.

«سلیمان نمر» نویسنده، کارشناس مسائل خلیج فارس معتقد است که عربستان سعودی موضعی در حمایت از آمریکا در جنگ اوکراین اتخاذ نکرده ، زیرا هیچ بیانیه‌ای مبنی بر حمایت خود از هیچ یک از دو طرف صادر نکرده است.

نمر در گفتگو با «الخلیج آنلاین» گفت: پس از آغاز تنش میان اوکراین و روسیه بین ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان، تماس برقرار شد، در حالی که هیچ تماس آمریکایی با ولیعهد و عربستان سعودی برقرار نشد.

به گفته سلیمان نمر«عربستان نمی‌خواهد همانطور که در گذشته و در دولت‌های قبلی آمریکا به آن عادت کرده بود، موقعیت مطلوبی به آمریکا بدهد».

به اعتقاد این کارشناس مسائل خلیج فارس واضح است زمانی که رئیس جمهور اوکراین با ولیعهد عربستان سعودی برای به دست آوردن موضع عربستان در حمایت از اوکراین صحبت کرد، رسانه‌های سعودی گفتند که بن سلمان بر حل بحران از طریق دیپلماتیک و با مداخله میانجی تاکید کرده است.

نمر در ادامه تاکید کرد که کشورهای خلیج فارس از جنگ روسیه و اوکراین با افزایش قیمت نفت سود می‌برند، به گونه‌ای که عربستان سعودی در حال پاسخگویی به درخواست‌های آمریکا برای افزایش حجم تولید نفت به منظور بالا نبردن قیمت نفت بود، اما در جنگ کنونی عربستان به تصمیم خود برای افزایش تولید نفت پاسخی نداده است.

همچنین تجدیدنظر در حمایت از عربستان در جنگ یمن یکی از دلایل عدم موضع گیری این کشور به نفع آمریکایی‌ها یا غرب در جنگ است.

آنچه که می‌توان از این موضع عربستان سعودی برداشت کرد این است که چالشی آشکار برای آمریکاست. ممکن است این موضع منعکس کننده پیامی برای کاخ سفید باشد مبنی بر اینکه اگر بایدن بخواهد به سیاست بی توجهی خود به محمد بن سلمان ادامه دهد ممکن است که عربستان به خرید تسلیحات از روسیه روی بیاورد.

کارشناس مسائل خلیج فارس بر این باور است که روابط عربستان و امارات با جو بایدن دچار تنش نیست؛چراکه ولیعهد سعودی در مصاحبه با یک مجله آمریکایی اعلام کرد که «واشنگتن با ریاض منافع مشترکی دارد و باید آنها را در نظر گرفت».

روزنامه «تایمز اسرائیل» 28 فوریه 2022 نوشت که امارات به دستاوردهای بزرگتری نسبت به آنچه در نظر داشت از این جنگ به دست آورده است.

یک موضع عربی، نه فردی

«عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر سیاسی و مشاور سابق ولیعهد ابوظبی در اظهاراتی به روزنامه داخلی « الرویه» 10 مارس 2022 اعلام کرد که امارات نماینده همه کشورهای عربی در شورای امنیت است. بنابراین رأی گیری آن در مورد قطعنامه مستلزم اجماع اعراب و آسیایی نیز است.

عبدالله افزود: امارات عربی تمایل دارد موضع بی طرفانه‌ای را اتخاذ کند که این امر ممکن است به آن فرصتی دهد تا نقش‌های سیاسی مناسب خود را ایفا کند. موضع امارات در ابتدا نسبت به کشورهای عربی و در مرحله بعد نسبت به آسیایی‌ها جانبدارانه است.

«محمدعلی النقی» رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ صنایع کویت اعلام کرد: عربستان سعودی و امارات بزرگترین و مهم ترین بخش شبه جزیره عربستان را نمایندگی می‌کنند و جایگاه آنها به احتمال زیاد به عنوان یک موضع حمایتی از موضع آمریکا خاتمه خواهد یافت.

یکی از اعضای هیئت امنای «بنیاد آمریکایی کویت» معتقد است که دو کشور بر اساس دیدگاه و منافع خود موضع می‌گیرند نه دیدگاهی که از آنها خواسته می‌شود».

یکی از اعضای اتحادیه انرژی‌های تجدیدپذیر اروپا و انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا همچنین اعلام کرد:« تعجبی ندارد که آنها به طور موقت و در یک بخش خاص با آمریکا متفاوت باشند، زیرا این امر دوستی بین آنها را که خوب و محکم است خراب نمی‌کند».

وی در ادامه تاکید کرد: دلالان بحران اوکراین و روسیه از دامن زدن به نزاع و درگیری خسته نمی شوند.

این برای اولین بار بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 است که جنگ‌ها از خاورمیانه به اروپا کشیده شده است و کشورهای عربی حتی نمی‌توانند یک راه عاقلانه انتخاب کنند .

برخی کشورهای اروپایی مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا هستند

تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی کی‌یف به اتحادیه اروپا در این هفته مخالفند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و هلند، با اعطای وضعیت نامزدی اوکراین در این هفته مخالف هستند.

بلومبرگ به نقل از تعدادی از دیپلمات‌ها نوشت: "برخی از کشورهای غربی اتحادیه اروپا با درخواست‌های این اتحادیه در خصوص اعطای وضعیت به اصطلاح نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا مخالف هستند".

این خبرگزاری افزود: این کشورها از جمله آلمان و هلند ابتداً از اداره اجرایی اتحادیه اروپا می‌خواهند تا نظر خود را در مورد میزان آمادگی اوکراین برای عضویت در این اتحادیه اعلام کند.

زلنسکی ۲۸ فوریه درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد. روز بعد، پارلمان اروپا با اتخاذ قطعنامه‌ای حمایت کرد که اوکراین نامزد اتحادیه اروپا شود.

پنتاگون: ۹۵‌ درصد از نیروهای روس وارد اوکراین شده‌اند

یک مسؤول وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از نیروهای روس وارد خاک اوکراین شده‌اند، احتمال حمله آبی-خاکی قریب‌الوقوع روسیه به شهر اودسای اوکراین و یا نزدیکی آن را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الحره، یک مسؤول عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، حدود ۹۵ رصد از نیروهایی که روسیه در مرزها گرد آورده وارد اوکراین شدند و این در حالی است که این نیروها به پیشروی خود و محاصره کی‌یف، خارکیف و چرنیهیف از شمال و شرق ادامه می‌دهند.

این مسؤول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: نیروهای روس هنوز با مقاومت شدید اوکراین مواجه هستند.

او در ادامه تاکید کرد: کاروان نظامیان روسیه هنوز در بیرون کی‌یف متوقف شده‌ است.

این مسؤول پنتاگون در ادامه گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته تغییرات محدودی در میدان حاصل شده و درگیری‌ها در جنوب و در نزدیکی دو شهر خرسون و میکولاییف هنوز ادامه دارند.  

او افزود: واشنگتن متوجه هیچ‌گونه تحرکات دریایی در اودسا و یا نزدیکی آن نشده و احتمال نمی‌دهیم که حمله‌ای از این نوع به زودی انجام شود.

این مسؤول آمریکایی تاکید کرد: نمی‌توان به صورت مستقل گزارش‌ها دال بر اینکه نیروهای روس به سمت تظاهرکنندگان در خرسون تیراندازی کرده‌اند و گزارش‌ها درباره موارد نقض آتش‌بس را تایید کنیم.

او در ادامه گفت: درگیری‌ها و تلاش‌ها برای محاصره شهر ماریوپل ادامه دارند.

این مسؤول پنتاگون تاکید کرد: پدافندهای هوایی و موشکی اوکراین هنوز به شکل موثری کار می‌کنند و ارتش اوکراین هنوز هواپیماها را به پرواز در می‌آورده و از تجهیزات پدافند هوایی استفاده می‌کند.

او افزود: نیروهای روس تاکنون موفق نشده‌اند بر حریم هوایی اوکراین کنترل پیدا کنند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: وزارت دفاع در جریان گزارش‌های ارتش اوکراین درباره تعداد جنگنده‌های روسی ساقط شده قرار گرفته و با اینکه نمی‌توان این گزارش‌ها را به صورت مستقل تایید کرد؛ اما ما هنوز در وضعیتی نیستیم که آنها را رد کنیم.

او در ادامه گفت: ما امروز نمی‌توانیم گزارش‌ها درباره ادعاهای اوکراین مبنی بر انهدام یک فروند جنگنده مدل سو۲۵ و دو جنگنده مدل سو۳۴ و دو جنگنده مدل سو۳۰ اس‌ام و چهار بالگرد نظامی را تایید کنیم.

این مسؤول وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد: دو طرف از منظر جنگنده‌ها و پدافند هوایی متحمل خساراتی شده‌اند؛ اما ما تخمین می‌زنیم هر دو طرف هنوز بیشتر سامانه‌ها و امکانات پدافند هوایی ویژه خود را در اختیار دارند.

او افزود: روسیه از زمان آغاز حمله بیش از ۶۰۰ موشک از مدل‌های مختلف شلیک کرده و نمی‌توان گفت که امکان تایید هیچ‌یک از گزارش‌ها درباره استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و یا حرارتی وجود ندارد.

این مسؤول عالی رتبه آمریکایی در ادامه تصریح کرد که نمی‌تواند گزارش‌ها درباره اینکه روس‌ها سربازان ذخیره را فراخوانده‌اند و یا گزارش‌ها درباره اینکه روسیه یک بمب ۵۰۰ کیلوگرمی را در نزدیکی شهر چرنیهیف شلیک کرده، تایید کند.

بنت: میانجی نیستم، بلکه فقط منتقل کننده‌ پیام میان روسیه و اوکراین هستم

رسانه‌های عبری فاش کردند که نخست‌وزیر اسرائیل، پس از بازگشت از سفر خود به اروپا به کابینه خود اطلاع داده است که پیشنهاد میانجیگری اسرائیل را به طرف‌های درگیر در جنگ ارائه نکرده، بلکه فقط نقش انتقال دهنده پیام را میان اوکراین و روسیه داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی۲۱،  نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست هفتگی کابینه خود به وزیران رژیم صهیونیستی اعلام کرده که نقش میانجی‌گر میان اوکراین و روسیه را نداشته بلکه تنها پیام روسای جمهوری دو کشور درگیر جنگ را به یکدیگر منتقل کرده است.

این درحالی است که دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گفت‌وگوها در مورد تلاش‌های میانجی‌گری آلمان و اسرائیل است، زیرا بنت و صدراعظم آلمان با هم در ابتکار میانجیگری میان روسیه و اوکراین در تلاش بودند.

طبق این بیانیه‌، نخست وزیر اسرائیل پس از دیدار با پوتین افزود: رئیس جمهوری روسیه توطئه گر، غیرمنطقی یا مبتلا به کج خلقی نیست.

درباره عدم انتشار عکس‌های دیدار بنت با پوتین، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

بنت نیز در این رابطه گفت، نخواسته در روز شنبه از آنها عکس گرفته شود.

در حالی که به گزارش شبکه ۱۳ عبری زبان اسرائیل، حقیقت حاکی از آن است که آنها در تل‌آویو نمی‌خواستند عکس مشترکی از پوتین و بنت در دوره حمله روسیه به اوکراین منتشر شود.

به گزارش وب سایت آی۲۴، یک مقام اسرائیلی گفت که پوتین خواهان آتش بس موقت یا ایجاد کریدورهای بشردوستانه اضافی نیست، بنابراین بنت با احتیاط عمل می‌کند.

"باراک رافید"، روزنامه‌نگار اسرائیلی فاش کرد که بنت با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید صحبت کرده و به او گفته است که برای دیدار با پوتین به مسکو می‌رود؛ اما او موافقت ایالات متحده را در این زمینه نخواسته است.

این خبرنگار اشاره کرد که بنت می‌خواست کاخ سفید را از این موضوع، علی‌رغم عدم اشتیاق سالیوان به سفر نخست وزیر اسرائیل به مسکو، مطلع سازد.

رافید تایید کرد که مقامات کاخ سفید به بنت اطمینان داده‌اند که در مورد احتمال تاثیر دیدار وی و با پوتین بر وضعیت اوکراین تردید دارند.

نفتالی بنت، شنبه در یک سفر غیرمنتظره وارد مسکو، پایتخت روسیه شد و طی آن با پوتین دیدار کرد.

مجارستان صادرات تسلیحات به اوکراین را ممنوع می‌کند

«اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که با صدور فرمانی صادرات سلاح از مجارستان به اوکراین را ممنوع می‌کند.

به این ترتیب مجارستان در این راستا راه خود را از بسیاری کشورهای اروپایی جدا می‌کند.

سازمان ملل: بیش از ۴۰۶ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴۰۶ نفر از جمله ۲۷ کودک در جنگ اوکراین کشته شده اند.

دفتر کمیسیار عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در عین حال اعلام کرد  آمار واقعی تلفات غیر نظامیان در اوکراین می تواند بیشتر باشد.

کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد که ۸۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

آمار اعلام شده از سوی دفتر کمیسیار عالی حقوق بشر سازمان ملل برای دوره  ۲۴ فوریه تا ۶ مارس است.

دفتر کمیسیار عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد بر اساس آخرین آمار اعلام شده، ۱.۷ میلیون نفر مجبور شده اند از اوکراین فرار کنند.

یونیسف معتقد است بیش از نیمی از این افراد نوجوانان هستند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی در تازه ترین آمار تلفات غیرنظامیان از زمان جنگ در اوکراین، اعلام کرد که ۳۶۴ نفر کشته و ۷۵۹ نفر دیگر زخمی شده اند.

سازمان ملل می گوید که بیشتر تلفات ثبت شده غیرنظامیان بر اثر انفجارهای ناشی از انواع سلاح های سنگین با حوزه تاثیر گسترده شامل انواع سلاح‌های انفجاری، گلوله باران از توپخانه، سیستم های چندگانه پرتاب راکت و حملات موشکی و هوایی بوده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

ارسال ۱۷ هزار موشک ضدتانک و دو هزار موشک ضدهوایی استینگر به اوکراین

یک مقام ارشد وزارت دفاع (پنتاگون) اعلام کرد آمریکا و سایر اعضای ناتو تاکنون ۱۷ هزار موشک ضد تانک و ۲ هزار موشک ضد هوایی استینگر به اوکراین ارسال کرده اند.

این مقام پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که از زمان آغاز تهاجم روسیه، ۱۴ کشور کمک های امنیتی به اوکراین ارسال کرده اند.

وی تصریح کرد برخی از این کشورها در گذشته به ندرت چنین تجهیزات قابل توجهی را ارسال کرده بودند.

به گفته این مقام، اکثر بسته کمک امنیتی ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا نیز به اوکراین تحویل داده شده است.

 پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو می‌توانند به اوکراین جنگنده ارسال کنند.

اوکسانا مارکاروا سفیر اوکراین در آمریکا به شبکه سی بی اس گفت که اوکراین امیدوار است هرچه سریعتر جنگنده ها را از لهستان دریافت کند.

وی ادامه داد: ما در حال همکاری با آمریکایی‌ها، به‌ویژه دوستان و متحدان خود برای تامین مداوم مهمات، تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک و جنگنده ها هستیم تا  بتوانیم به طور مؤثر از کشورمان دفاع کنیم.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

آمریکا آماده منع واردات نفت روسیه بدون مشارکت اروپا است

 یک رسانه غربی به نقل از منابعی که به نام آنها اشاره نکرده مدعی شده کاخ سفید آماده است واردات نفت روسیه به آمریکا را بدون مشارکت متحدان اروپایی‌ش تحریم کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو منبع آگاه که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند مدعی شده‌اند دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا آماده است واردات نفت روسیه به ایالات متحده را بدون مشارکت متحدانش در اروپا ممنوع اعلام کند.

 

به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن که در تلاش است حمایت تروئیکای اروپایی را برای ممنوعیت واردات نفت روسیه جلب کند قرار است امروز دوشنبه یک کنفرانس ویدئویی با سران انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار کند. از سوی دیگر، کاخ سفید در حال رایزنی با سران کنگره آمریکا برای سرعت بخشیدن به تصویب طرحی با همین موضوع است.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته که هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده اما چنانچه تصمیمی در خصوص منع واردات نفت روسیه اتخاذ شود این احتمال وجود دارد که آمریکا به تنهایی این کار را انجام دهد.

قیمت نفت خام، در اثر به تأخیر افتادن بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تحریم واردات نفت روسیه به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ رسیده تا کنون است. اروپا برای تأمین نفت خام و گاز به روسیه وابسته است اما در هفته‌های گذشته حمایتش را از تحریم محصولات روسیه‌ای افزایش داده است.

وابستگی آمریکا به نفت خام و محصولات روسیه‌ای کمتر است اما اعلام تحریم علیه نفت روسیه می‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند و مصرف‌کنندگان آمریکایی که هم‌اکنون شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت در پمپ‌بنزین‌ها هستند را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای روز یکشنبه خاطرنشان کرد که این مجلس در حال بررسی طرحی برای تحریم واردات نفت روسیه است. در دیگر شاخه نهاد قانونگذار آمریکا، مجلس سنا، قانونگذاران روز پنجشنبه طرحی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه معرفی کرده‌اند.

بعد از عملیات روسیه در اوکراین، کاخ سفید صادرات فناوری به پالایشگاه‌های روسیه و خط لوله گاز نورداستریم‌۲ را هدف تحریم قرار داد. دولت آمریکا هنوز صادرات نفت و گاز روسیه را تحریم نکرده و در حال ارزیابی اثر چنین تحریم‌هایی بر قیمت محموله‌های انرژی در آمریکا است.

زلنسکی: به ما هواپیمای نظامی بدهید و نفت روسیه را هم تحریم کنید

رئیس‌جمهوری اوکراین از متحدان کشورش خواست تا هواپیمای نظامی در اختیار کی‌یف بگذارند و همچنین نفت روسیه و صادرات این کشور را تحریم کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه الجزیره انگلیسی، ولودیمیر زلنسکی در پیام ویدئویی جدید خود گفت: اگر حمله به اوکراین ادامه داشته باشد و روسیه طرح هایش را علیه کی‌یف کنار نگذارد، نیاز به یک بسته تحریمی جدید علیه مسکو است.

این اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که به دنبال عملیات نظامی بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه در اوکراین، این جنگ اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

روسیه اعلام کرده عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

درحالی که  روسیه اقدامات خود در اوکراین را "عملیات ویژه" می نامد و می گوید برنامه ای برای اشغال اوکراین ندارد، مقام های غربی اما اقدامات روسیه را نقض بزرگ قوانین بین الملل می دانند.

رایزنی با وزیر خارجه چین درباره اوکراین/پکن بر مسکو تأثیرگذار است

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه تا کنون ۱.۶ میلیون پناهنده اوکراینی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده اند، گفت با وزیر خارجه چین درباره تحولات اوکراین رایزنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی درباره تازه‌ترین تحولات اوکراین گفت: امروز با وزیر امور خارجه چین درباره تحولات اوکراین رایزنی کردم زیرا پکن تأثیر بسیار زیادی بر مسکو دارد.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی جمع آوری شده است.

بورل تصریح کرد: از ابتدای حمله روسیه تا کنون ۱.۶ میلیون پناهنده اوکراینی وارد مرزهای اتحادیه اروپا شده‌اند و این تعداد ممکن است به ۵ میلیون پناهنده برسد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه پیش از هر مذاکراتی جنگ در اوکراین باید متوقف شود، مدعی شد: کشور مولداوی نیز از تهدیدهای روسیه احساس خطر می‌کند.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی

وزیران خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تحولات جنگ اوکراین و مذاکرات هسته ای وین رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در رایزنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفت: تحولات اوکراین و مذاکرات هسته‌ای وین ممکن است چهره کنونی جهان را تغییر دهند.!

لاپید ادامه داد: ما حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم و تعهد داریم تا تمام توان خود را برای توقف این جنگ به کار بگیریم. برای توقف جنگ با هر دو طرف روسی و اوکراینی همکاری و با آمریکا و شرکای اروپایی خود هماهنگی می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن قدردانی از مشارکت تل آویو در تلاش‌ها برای توقف جنگ روسیه علیه اوکراین، گفت ضروری است این جنگ که روسیه بدون هیچ گونه توجیه آن را آغاز کرده و ویرانی‌ها و خسارت‌های زیادی را برای اوکراین و مردم آن ایجاد کرده است، پایان یابد.

وی تأکید کرد: حل و فصل سیاسی بحران اوکراین، بهترین راهکار و گزینه است ولی روسیه رویکرد دیپلماتیک را انتخاب نکرده است.

بلینکن در گفتگو با همتای اسرائیلی خود ضمن اشاره به پرونده مذاکرات هسته‌ای وین مدعی شد ما در قبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تعهد داریم و در این مسیر با شرکای خود متحد هستیم.!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها