اخبار امروز اوکراین/شی جینپینگ: خواستار حداکثر خویشتنداری در اوکراین هستم/زلنسکی غرب را مسئول مرگ مردم اوکراین دانست/درخواست ژنرال ارشد ارتش آمریکا از سربازان

کد خبر: 1134544

رئیس جمهور چین می گوید در حال حاضر اولویت آن است که از وخیم تر شدن اوضاع اوکراین جلوگیری شود.

اخبار امروز اوکراین/شی جینپینگ: خواستار حداکثر خویشتنداری در اوکراین هستم/زلنسکی غرب را مسئول مرگ مردم اوکراین دانست/درخواست ژنرال ارشد ارتش آمریکا از سربازان

به نقل از رویترز، شی جینپینگ رئیس جمهور چین امروز سه شنبه وضعیت اوکراین را نگران کننده توصیف کرد و خواستار رعایت حداکثر خویشتنداری از سوی طرفین درگیری شد.

رئیس جمهور چین

وی همچنین گفت که در حال حاضر، اولویت این است که مانع از خروج اوضاع از کنترل شویم.

شی جینپینگ این اظهارات را در دیدار مجازی با سران فرانسه و آلمان مطرح کرد و گفت که سه کشور باید در مشارکت با یکدیگر از مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین حمایت کنند.

طی هفته گذشته، استرالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا هر یک به نوبه خود از چین خواستند که برای حل بحران میانجیگری کند.

دولت پکن می‌گوید که به تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد اما روسیه هم دغدغه‌هایی دارد که از سوی غرب نادیده گرفته شده است./مهر

روسیه: آماده گفت‌وگو با آمریکا براساس احترام متقابل هستیم.

ابراز پشیمانی «زلنسکی» از پیوستن به «ناتو»

احتمال پذیرش شروط روسیه از سوی اوکراین

وزارت خارجه اوکراین: از زمان آغاز درگیری، ۱۲ هزار نیروی روس کشته شده‌اند.

 ورود 450 تروریست از ادلب سوریه به اوکراین

یک خبرگزاری روسی از ورود 450 تروریست و شبه‌نظامی عربی و خارجی از استان ادلب سوریه به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای از ورود نزدیک به ۴۵۰ فرد مسلح دارای تابعیت عربی و خارجی از استان ادلب سوریه به اوکراین برای مشارکت در نبرد علیه نیروهای روسیه خبر دادند.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نوشت: ۴۵۰ فرد مسلح دارای تابعیت‌های عربی و خارجی، طی مدتی کمتر از سه روز، پس از ترک اراضی سوریه و ورود به اراضی ترکیه، وارد اوکراین شده‌اند تا با نیروهای روسی بجنگند.

بستگان مردان مسلحی که از ادلب سوریه وارد اوکراین شده‌اند، به اسپوتنیک گفتند که سرکرده‌های گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام»، (جبهه النصره سابق)، اوایل هفته گذشته نشست‌هایی با سرکردگان گروه «الحزب الاسلامی الترکستانی» از یک سو و سرکرده‌های جناح‌های «انصار التوحید» و «حراس الدین» از سوی دیگر برگزار کردند که طی آن تصمیم گرفته شد تا افراد مشخصی از نیروهای مسلح خارجی وابسته به الترکستانی، حراس الدین و انصارالتوحید از طریق خاک ترکیه عازم اوکراین شوند.

به گفته این منابع، اکثر شبه نظامیان خارجی که سوریه را به مقصد اوکراین ترک کرده‌اند، از کادرهای هیئت تحریر الشام هستند که سابقه مشکلاتی با سران این گروه تروریستی دارند و اخیراً مورد آزار و اذیت شدید قرار گرفته و پیش از به وجود آمدن این فرصت برای تسویه حساب، به مرز زندان و تهدید به استقرار در نقاط مرزی رسیده‌اند.

منابع مذکور تصریح کردند که این فرصت برای آن‌ها و رقبایشان در داخل ادلب برای خلاص شدن از شر آن‌ها و اعزام آن‌ها برای نبرد با نیروهای روسی در اوکراین پیش آمده و در عین حال می توانند از فرصتی جدید و درآمد مالی قابل قبولی استفاده کنند.

بر این اساس، هیئة تحریر الشام به منظور تشویق این افراد، برای کسانی که خواستار پیوستن اعضای خانواده‌شان به خود هستند، ضمانت‌هایی قانونی داده است.

این منابع فاش کردند که تعداد شبه نظامیان خارجی که از چندین منطقه در ادلب و حومه آن وارد اوکراین شدند، به حدود 150 نفر می‌رسد که بیشتر آن‌ها دارای تابعیت‌های بلژیکی، فرانسوی، چینی، مراکشی، تونسی، چچنی و انگلیسی هستند. 300 شبه نظامی دارای تابعیت‌های دیگر نیز، از مناطقی در حومه ادلب و حلب که بیشتر آن‌ها در صفوف هیئت تحریر الشام و انصار التوحید می جنگیدند و برخی نیز وابسته به « فیلق الشام» و «لجبهة الوطنیة للتحریر» وفادار به ارتش ترکیه هستند، وارد اوکراین شده‌اند.

در خصوص مشوق‌های مالی که به این شبه نظامیان وعده داده شده، این منابع تأیید کردند که حقوقی که یک جنگجوی سوری دریافت می کند، بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار خواهد بود، اما اطلاعی در خصوص جنگجویان خارجی دیگر ندارند.

یک هفته پیش بود که «سعید فارس السعید» تحلیلگر سوری مسائل امنیت راهبردی، تصریح کرد که حدود ۲۵۰۰ تروریست تحت نظارت دستگاه اطلاعات ترکیه برای ورود به اوکراین آماده می‌شوند. دستگاه اطلاعات ترکیه بر روند انتقال این تروریست‌ها به لهستان و سپس اوکراین نظارت خواهد کرد و بیشتر این تروریست‌ها دارای تابعیت سوری، عربی یا چچنی هستند.

پس از آن بود که «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه با تایید این‌که تروریستها در شمال سوریه [برای جنگ اوکراین] جذب می‌شوند، روسیه را کشور بزرگی دانست که به اهداف خود در اوکراین دست پیدا خواهد کرد.

زلنسکی: درباره اوضاع کریمه و دونباس می‌توان راه حلی پیدا کرد

رئیس‌ جمهور اوکراین گفت: اوکراین آماده است تا درباره وضعیت کریمه و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک صحبت کند.

ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به سوالی در مورد آمادگی اوکراین برای به رسمیت شناختن استقلال دونباس و شبه جزیره کریمه گفت: مقامات در کی یف می توانند گفت‌و‌گو کنند تا در مورد اینکه مردم در شبه جزیره کریمه و جمهوری دونباس چطور زندگی خواهند کرد، راه حلی بیابند.

او در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: «من در مورد تضمین‌های امنیتی صحبت می‌کنم. فکر می‌کنم مواردی مربوط به سرزمین‌های اشغال شده [اشاره به شبه جزیره کریمه]  و جمهوری‌های به رسمیت شناخته شده است. ما می‌توانیم درباره چگونگی اداره این سرزمین‌ها بحث کرده و سازش پیدا کنیم. آنچه برای من مهم است این است که مردمی که در آن سرزمین‌ها می‌خواهند بخشی از اوکراین باشند، چگونه زندگی می‌کنند.»

اظهارات زلنسکی در مورد شروط آتش‌بس اعلام شده از سوی روسیه است. این شروط دیروز اعلام شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در خصوص شروط روسیه برای پایان جنگ گفت: اوکراین باید قانون اساسی خود را تغییر دهد چرا که عضویت در ناتو در قانون اساسی اوکراین تصویب شده است. دیگر آنکه روسیه باید کریمه را به عنوان قلمرو روسیه به رسمیت شناخته و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به عنوان سرزمین‌های مستقل به رسمیت بشناسد.

زلنسکی با بیان اینکه «اوکراین آماده اولتیماتوم‌ها نیست» تمایل خود را برای گفتگو با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین ابراز کرد.

زلنسکی گفت: «در مورد ناتو، مدت‌ها پیش، پس از اینکه متوجه شدیم ناتو آمادگی پذیرش اوکراین را ندارد، در مورد این مسئله دلسرد شدیم. ائتلاف از چیز‌های بحث برانگیز و رویارویی با روسیه می‌ترسد». زلنسکی گفت ما نمی‌خواهیم کشوری باشیم که برای درخواست چیزی در برابر دیگران به زانو در می‌آید و من نمی‌خواهم چنین رئیس جمهوری باشم.

زلنسکی غرب را مسئول مرگ مردم اوکراین دانست

رئیس جمهور اوکراین گفت کشور‌های غربی مسئول مرگ و میر در اوکراین هستند که به گفته او از بستن آسمان و تحویل هواپیما خودداری می‌کنند.

زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت: سیزده روز است که فقط وعده می‌شنویم، سیزده روز، زمانی است که به ما می‌گویند کمک در آسمان است، هواپیما‌هایی وجود خواهد داشت، آن‌ها را به ما تحویل می‌دهند.

به گفته وی، مقصر مرگ مردم در اوکراین کشور‌های غربی هستند.

او تاکید کرد مسئولیت این امر نیز بر عهده کسانی است که سیزده روز نتوانسته اند در غرب یک تصمیم آشکارا و ضروری بگیرند.

به گفته وی، رهبران غربی می‌توانند آسمان اوکراین را از حملات هوایی ایمن کنند و به رفع محاصره کمک کنند، اما این کار را نمی‌کنند.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که اگر رهبران کشور‌های جهان تمام تلاش خود را برای "توقف جنگ" انجام ندهند، وی از مردمان کشور‌های جهان درخواست کمک خواهد کرد.

روسیه و اوکراین دیروز سومین دور مذاکرات صلح را در منطقه «برست» در غرب بلاروس برگزار کردند. مذاکره کنندگان اوکراینی به همتایان روسی خود اطمینان دادند که کریدور‌های بشردوستانه اعلام شده توسط ارتش روسیه در روز دوشنبه به طور عادی شروع به فعالیت خواهند کرد.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه از عدم پیشرفت در مذاکرات ابراز ناامیدی کرد و گفت که طرف اوکراینی پروتکل‌های پیشنهادی روسیه را در مورد موضوعاتی که قبلاً در دور قبلی مذاکرات روی آن‌ها توافق شده بود، امضا نکرده است. با این حال، هر دو طرف برای ادامه مذاکرات ابراز آمادگی کردند.

روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین با هدف غیرنظامی کردن این کشور در ۲۴ فوریه آغاز کرده و اکنون این عملیات وارد هفته دوم خود شده است.

تدارک کمیسیون اروپا برای تحریم‌های جدید علیه روسیه و بلاروس

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون اروپا یک بسته تحریم‌های جدید را علیه روسیه و بلاروس آماده کرده که الیگارش‌ها و سیاستمداران روس و همچنین سه بانک بلاروسی را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، چند منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، این تحریم‌ها که قرار است امروز سه‌شنبه از سوی سفیران اتحادیه اروپا در نشستی مورد بحث قرار بگیرند، منجر به ممنوع شدن دسترسی سه بانک بلاروسی به نظام بانکداری سوئیفت و اضافه شدن نام الیگارش‌ها و سیاستمداران روسی بیشتر به لیست سیاه اتحادیه اروپا خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، همچنین در این بسته صادرات تکنولوژی‌های دریایی از اتحادیه اروپا به روسیه ممنوع شده و شامل خط مشی‌هایی در جهت نظارت بر رمز ارزها با هدف ممانعت از استفاده از آنها برای دور زدن تحریم‌ها می‌شود.

تحریم‌هایی که قرار است امروز در نشستی از ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت گرینویچ توسط سفرای اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد، همچنین گزارش شده است که این تحریم‌ها صادرات فناوری دریایی اتحادیه اروپا به روسیه را ممنوع می‌کند. علاوه بر این‌ها، ابزارهای نظارت بر ارزهای دیجیتال و تدوین راهکارهایی برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها با استفاده از ارز دیجیتال در این بسته تحریمی گنجانده شده است.

دبیرکل ناتو: گزارش‌هایی از حمله روسیه به غیرنظامیان در گذرگاه‌های انسانی وجود دارد

دبیرکل ناتو تاکید کرد، گزارش‌هایی از حمله روسیه به غیرنظامیان اوکراینی در گذرگاه‌های انسانی وجود دارند و این اقدامات به منزله جنایت جنگی بوده و غیرقابل قبول هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رئیس جمهوری لتونی اظهار کرد: حمله وحشیانه روسیه به اوکراین و پیامدهای ویرانگر ناشی از آن را بررسی کردیم.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه گزارش‌هایی از حمله روسیه به غیرنظامیان اوکراینی در گذرگاه‌های انسانی وجود دارند، این اقدامات را جنایت جنگی و مساله‌ای غیرقابل قبول دانست.

دبیرکل ناتو اظهار کرد: اوکرای در رنج وحشتناک به دلیل جنگ روسیه به سر می‌برد.

او توضیح داد: وضعیت اوکراین احتمالا از سطح کنترل خارج شود و دو میلیون اوکراینی به دلیل جنگ روسیه به مثابه جنایت جنگی فرار کرده‌اند.

استولتنبرگ بر پایبندی ائتلاف به حمایت از کشورهای عضو در برابر هر گونه تجاوز تاکید کرد.

وی افزود: ما باید به عدم گسترش درگیری و امتداد آن به فرای اوکراین تلاش کنیم.

نیروهای مسلح روسیه از ۲۴ فوریه گذشته به عملیات نظامی ویژه خود در دفاع از دونباس واقع در جنوب شرقی اوکراین ادامه می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده بود، مسکو برنامه‌ای برای اشغال خاک اوکراین ندارد و هدف روسیه در حمایت از افرادی که در طول هشت سال تحت فشار و کشتار جمعی دولت کی‌یف بودند، خلاصه می‌شود.

مارک میلی سربازان آمریکایی مستقر در اروپا را به توقف "جنگ قدرت بزرگ" تشویق کرد

ژنرال ارشد ارتش آمریکا از سربازان این کشور مستقر در اروپا خواست تا اراده و عزم خود را برای جلوگیری از "یک جنگ قدرت بزرگ" در پی حمله روسیه به اوکراین نشان دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دیفنس پست، ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفر به اروپا به دنبال نشان دادن تصمیم و اراده آمریکا برای دفاع از بخش شرقی ناتو در مواجهه با حمله روسیه است.

متحدان ناتو به ویژه آمریکا هزاران سرباز را به سمت کشورهای نزدیک به روسیه اعزام کرده‌اند.

میلی همچنین در جمع سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی در نزدیکی جنوب رومانی افزود: ما باید مطمئن شویم که به سرعت واکنش نشان می‌دهیم، قدرت و عزم خود را ارائه کنیم و حمایت خود را از ائتلاف برای جلوگیری از هرگونه حمله بیشتر توسط روس‌ها و جلوگیری از جنگ قدرت‌های بزرگ نشان دهیم. از ۱۹۱۴، آغاز جنگ جهانی اول تا ۱۹۴۵ و پایان این جنگ، ۱۵۰ میلیون تن کشته شدند. ما نمی‌خواهیم دوباره این اتفاق تکرار شود.

وی به خبرگزاری فرانسه نیز گفت: آنچه برای من واضح است، تصمیم و اراده و وحدت ناتو در مواجهه با یک تهدید غیرمنتظره و بزرگترین درگیری در قاره اروپا از ۱۹۴۵ است.

آمریکا ۶۷ هزار سرباز در اروپا دارد که به صورت دائمی در این قاره مستقر هستند. قریب به ۱۵ هزار سرباز دیگر هم در چند هفته گذشته در کشورهای همسایه اوکراین و بلاروس و با هدف هشدار به مسکو نسبت به پیشروی‌های بیشتر مستقر شده‌اند.

در مجموع ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در سه کشور حوزه بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی، ۱۰ هزار سرباز در لهستان، ۲۴۰۰ نیرو در رومانی، ۱۵۰۰ نیرو در اسلواکی، ۳۵۰ نیرو در بلغارستان و ۲۰۰ سرباز در مجارستان مستقر شده‌اند.

جانسون حمله روسیه به اوکراین را «وحشیانه» خواند

نخست وزیر انگلیس گفت که مردم اوکراین از کشور خود در برابر یک «حمله وحشیانه» دفاع می‌کنند و با شجاعت خود الهام‌بخش میلیون‌ها نفر هستند.

به گزارش ایسنا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس سه شنبه شب در سخنانی گفت که بریتانیا و دیگران برای ارائه کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین هزینه خواهند کرد.

وی حمله روسیه به اوکراین را «وحشیانه» خواند و گفت که مردم اوکراین از کشور خود در برابر یک «حمله وحشیانه» دفاع می‌کنند و با شجاعت خود الهام‌بخش میلیون‌ها نفر هستند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تأکید کرد: «ما می‌خواهیم ولادیمیر پوتین شکست بخورد و اوکراین دوباره آزاد شود».

مسکو: چهارشنبه آتش‌بس است

در سیزدهمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که واشنگتن می‌تواند کمک‌های بیشتری را به اوکراین برساند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در سیزدهمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، مقام‌های روس می‌گویند علی‌رغم ایجاد کریدورهای امن در برخی شهرهای اوکراین به منظور خروج امن مردم، کی‌یف مانع از خروج مردم از شهرها شده و تلاش دارد از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

بخش سی و هشتم از گزارش لحظه به لحظه از تحولات اوکراین را در زیر دنبال کنید:

22:40-  مسکو: چهارشنبه آتش‌بس است

ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد که فردا از ساعت 10 صبح و با اهداف بشردوستانه در خاکریف، کی‌یف، ماریوپل و سومی آتش بس بقرار خواهد بود.

21:30- اتحادیه اروپا:واردات نفت از روسیه را متوقف نمی‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه قصد ندارد واردات نفت از روسیه را متوقف کند.

20:12- آمریکا رسماً واردات نفت روسیه را ممنوع کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی شامگاه سه‌شنبه رسماً اعلام کرد که ایالات متحده واردات نفت از روسیه را ممنوع می‌کند.

19:41- گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بِنِت درباره اوکراین

کاخ کرملین روسیه اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.

19:30- سوئد: پیوستن ما به ناتو به ضرر وضعیت امنیتی اروپاست

نخست وزیر سوئد گفت اگر درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کنیم، این موضوع ثبات وضعیت امنیتی در اروپا را متضرر خواهد کرد.

19:25- مقام پنتاگون: دو تا چهار هزار نظامی روس در اوکراین کشته شده‌اند

یک مقام در وزارت دفاع آمریکا گفت که تعداد تلفات نظامیان روس در اوکراین بین دو تا 4 هزار نفر است.

18:31-  انگلیس واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کند

انگلیس در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین قصد دارد واردات نفت از روسیه را متوقف کند. انتظار می‌رود واشنگتن نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کند.

18:19- مسکو: مقام‌های اوکراین مانع خروج غیرنظامیان می‌شوند

وزارت دفاع روسیه گفت که مقامهای اوکراین هرگونه تلاش غیرنظامیان برای خروج از طریق گذرگاه‌های امن به سوی روسیه را سرکوب می‌کنند.

17:52- زلنسکی: آمریکا می‌تواند کمک‌های بیشتری به اوکراین برساند

رئیس‌جمهور اوکراین که درخواستش برای منطقه پرواز ممنوع از سوی آمریکا و ناتو رد شده، بار دیگر با بیان اینکه کنترل آسمان اوکراین را در دست ندارد، گفت مهمترین چیز در حال حاضر حفظ امنیت آسمان این کشور است.

مسکو: اوکراین در نزدیکی مرزهای ما قطعات سلاح‌های بیولوژیکی ساخته است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین برای تولید قطعات سلاح های بیولوژیکی در نزدیکی مرزهای ما اقدام کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین روی توسعه اجزای سلاح‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود که مستقیما در مرز روسیه قرار دارند، کار کرده است.

در این باره، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما از طریق حقایقی که در جریان عملیات نظامی ویژه در اوکراین کشف شد، تأیید می‌کنیم که رژیم کیف فوراً برای از بین بردن آثار برنامه‌های بیولوژیکی نظامی‌اش که با حمایت مالی پنتاگون اجرا کرده است، اقدام کرد».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ارتش روسیه اسنادی از کارمندان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین به دست آورده است که نشان می‌دهد در تاریخ 24 فوریه عوامل بیماری‌زای خطرناک مانند طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده به سرعت نابود شده است.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که کی‌یف، بلافاصله پس از آغاز «عملیات نظامی روسیه در اوکراین»، عناصری را که باعث بیماری‌های باکتریایی می‌شوند، در آزمایشگاه‌هایی که با بودجه آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه کار می‌کنند، نابود کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها