افشاگری عجیب فاش کننده اسرار حکام سعودی

کد خبر: 1134816

حساب توئیتری «رجل دوله» در یک افشاگری از تحولی خطرناک در روابط متشنج عربستان سعودی و امارات خبر داد.

افشاگری عجیب فاش کننده اسرار حکام سعودی

منابع دیپلماتیک سعودی پس از صدور دستوری بی سابقه از سوی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از تحولی خطرناک در روابط پر تنش عربستان و امارات خبر دادند.

حساب کاربری مشهور « رجل دوله» در توئیتی که خود را فاش کننده اسرار حکام سعودی معرفی کرده، در توئیتی اعلام کرد که تنش میان عربستان و امارات به جایی رسیده که ممکن است ارتباط با امارات در عربستان سعودی یک جرم محسوب شود.

حساب کاربری مذکور همچنین اعلام کرد که محمد بن سلمان دستور نظارت بر افرادی را که به امارات سفر می‌کنند و با مقامات ارشد ارتباط دارند، صادر کرده است.

اخیراً، مطالعه‌ای که توسط مرکز مطالعات و انتشارات خلیج فارس منتشر شده ، به این نتیجه رسیده است که روابط عربستان و امارات به سمت واگرایی بیشتر پیش می‌رود.

در این گزارش مطالعاتی آمده است که با توجه به ماهیت سیاست‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که استراتژی‌های سیاسی و اقتصادی رقابتی - نه یکپارچه - با یکدیگر اتخاذ می‌کنند، هم ریاض و هم ابوظبی در طول سال 2022 به طور جداگانه در تدوین سیاست‌های خود نگران خواهند بود.

بر اساس این مطالعه، طی چهار ماه گذشته، دیپلماسی امارات در مقایسه با سایر کشورهای خلیج فارس نقش فعالی داشته است.

این دیپلماسی شامل روابط دوجانبه با ترکیه (سفر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به ترکیه - 24 نوامبر 2021)، ایران (سفر «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات به ایران - 6 دسامبر، 2021) و قطر (سفر مشاور امنیت ملی به قطر در 26 اوت 2021) بوده است.

رقابت اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای بین کشور بزرگ خلیج فارس (عربستان سعودی) و همسایه کوچک آن (امارات متحده عربی) تحت حاکمیت شاهزادگان مستبد در حال تشدید است.

منابع دربار سلطنتی به سعودی لیکس اعلام کردند که مذاکرات محرمانه بین ریاض و ابوظبی با توجه به رقابت شدید وارد مرحله پرتنشی شده است.

این منابع گفتند که مذاکرات جاری همچنان با منافع بزرگ دو کشور در تضاد است و انتظار می‌رود رقابت و تنش در روابط این دو کشور تشدید شود.

در هفته‌های گذشته، روابط بین امارات و عربستان سعودی به دلیل تضاد منافع متشنج شده است.

جنگ یمن اولین چیزی نبود که وسعت اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را آشکار کرد، بنابراین نگاهی به سیاست‌ها و رفتارهای این دو کشور نشان می‌دهد که همه مانورهایی که آن‌ها در رسانه‌ها در خصوص همکاری با یکدیگر آشکار می‌کنند، صحت ندارد. با وجود همگرایی ریاض و ابوظبی در برخی زمینه‌ها، رقابت و اختلافات میان دو ولیعهد تشدید شده است.

رقابت‌های بی‌سابقه میان امارات و عربستان منجر به اختلافات خطرناک بین دو کشور می‌شود، حتی اگر این اختلافات در زمان حاضر با احتیاط مدیریت شوند. با توجه به اینکه دو ولیعهد سعودی و ابوظبی علاقه‌ای به اعلام گسترش اختلافات خود در عرصه عمومی ندارند، اما زمان همکاری برد ـ برد آنها به پایان رسیده است.

ژوئیه گذشته امارات و عربستان بر سر توافق نفتی اوپک‌پلاس برای افزایش تولید اختلاف پیدا کردند و به توافق دست نیافتند. امارات با پیشنهاد عربستان و سایر تولیدکنندگان برای افزایش تولید به‌میزان حدود 2 میلیون بشکه در روز از آگوست تا دسامبر سال 2021 موافقت کرد، اما پیشنهاد تمدید زمان محدودیت عرضه از آوریل سال 2022 تا دسامبر سال 2022 را رد کرد.

درست است که امارات و عربستان تلاش می‌کنند در حرف و ظاهر اختلافات با یکدیگر را پوشیده نگه‌دارند؛ اما واقعیت روی زمین مؤید آن است که اختلافات بین آن ها تشدید شده است./تسنیم

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها