موضع متفاوت اتریش درباره مذاکرات وین

کد خبر: 1137982

وزیر امور خارجه اتریش در گفت‌وگویی با یک روزنامه صهیونیستی، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، مواضع این کشور را درباره مذاکرات وین و برنامه هسته‌ای کشورمان بیان کرد.

موضع متفاوت اتریش درباره مذاکرات وین

 الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در بخشی از یک گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه اورشلیم پست، در پاسخ به این سوال که موضع اتریش، محل برگزاری مذاکرات وین در قبال توافق چیست، گفت: ما کاملا به تفاوت میان دیدگاه ما و دوستان اسراییلی‌مان واقفیم. کاملا احساس خطر ناشی از ایران برای اسرائیل را درک می‌کنم. امنیت اسراییل و مردم اسراییل بخشی از سیاست دولت ماست. ما هدف مشترکی داریم و آن، این است که ایران هرگز نباید به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. [اما] روش‌های مختلفی برای نزدیک شدن به این هدف داریم.

با وجود این که مقامات ایران همواره تاکید داشته‌اند، تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، شالنبرگ گفت: ما می‌دانیم زمان گریز[هسته‌ای] ایران حالا اساسا تنها چند هفته است. وقتی در جعبه پاندورا باز شود، دیگر نمی‌توان آن را بست. ما ترجیح می‌دهیم توافقی دارای نقص داشته باشیم که امکان کنترل امور و نگاه انداختن به پس پرده و مطلع بودن از چیزهایی که در جریان است را ایجاد می‌کند، تا اینکه هیچ توافقی نداشته باشیم.

او افزود: هیچ کسی مدعی نیست که این توافق کامل است اما اگر هیچ چیزی نباشد، چطور امنیت ما یا شما بالا می‌رود؟ این رویکرد من است. در نهایت، مهم‌ترین چیز این است که به مردم اسراییل توضیح داده شود، ما هدف مشترکی داریم و آن افزایش امنیت و جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در منطقه است. این به ضرر امنیت همه، از جمله اروپا خواهد بود.

وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به این سوال که آیا در صورت لغو شدن تحریم‌های ایران، اروپا وارد تجارت با ایران خواد شد یا نه، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: انکار هولوکاست توسط ایران، اظهارات علنی‌شان علیه اسراییل، مردم اسراییل و یهودیان به طور کلی، واقعا غیرقابل قبولند و ما قویا به آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم. آن‌چه ایران در جاهای دیگر دنیا انجام می‌دهد، [یعنی] تامین مالی تروریسم واقعا غیرقابل قبول است.

شالنبرگ در این راستا گفت: ما می‌خواهیم این رویه متوقف شود. چطور به این‌جا برسیم؟ ما هدف مشترکی داریم. آیا راه آن منزوی کردن آن‌هاست؟ همان طور که پس از ۱۹۷۹ این کار را کردیم؟ آیا دهه‌ها تحریم و تلاش برای عقب راندن آن‌ها کمکی کرد؟ رویکرد اتریش خیلی متفاوت است. [رویکرد آن] مذاکره و تلاش برای رسیدن به یک توافق است، یک معاهده که می‌توان آن را رصد کرد و گفت، «شما به این پایبند نیستید.»

وزیر امور خارجه اتریش بیان کرد: امیدواریم ایران بالاخره از تحقیقات هسته‌ای به خاطر دسترسی به بازارهای جهانی بگذرد که به نفع آنها است.

به گزارش ایسنا، اظهارات وزیر امور خارجه اتریش درباره تفاوت در رویکرد این کشور با رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات وین و مسئه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که با روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ و در اولویت قرار گرفتن احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌های ایران در دولت او، واشنگتن از مارس همان سال به مذاکرات وین در راستای احیای توافق پیوست. البته تا کنون، مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده واز طریق نمایندگان کشورهای کمیسیون مشترک برجام در جریان مواضع یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن رویه سابق در قبال برنامه هسته‌ای ایران از جمله در زمان روی‌ کار بودن دولت باراک اوباما که آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پیوست و در دولت دونالد ترامپ که این کشور از توافق خارج شد، سعی در کارشکنی در روند مذاکرات وین و منصرف کردن متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش از احیای توافق داشته است.

با این وجود، دولت آمریکا تاکید داشته است اولویت آنها در پیش گرفتن دیپلماسی و بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها