المانیتور: صهیونیست‌ها در موضوع توافق هسته‌ای ایران دچار دو دستگی شده‌اند

کد خبر: 1139164

یک وبگاه تحلیلی می‌نویسد که صهیونیست‌ها در موضوع توافق هسته‌ای ایران دچار دو دستگی شده‌اند و در خفا به این باور رسیده‌اند که ضرر عدم حصول توافق برای آنها بیشتر است.

المانیتور: صهیونیست‌ها در موضوع توافق هسته‌ای ایران دچار دو دستگی شده‌اند

المانیتور در گزارشی به قلم «بن کسپیت» تحلیلگر رژیم صهیونیستی، می‌نویسد: اگرچه تل‌آویو به طور رسمی مخالف به سرانجام رسیدن گفتگوهای وین و توافق طرفین مذاکره با ایران است، اما به طور غیر رسمی و پشت درهای بسته، این گمانه زنی وجود دارد که به هر حال، توافق جدید بهتر از آن است که اصلاً توافقی حاصل نشود.

برای مثال، طبق برآورد انجام شده از سوی اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، در همان حال که توافق هسته‌ای ایران بد و پر مخاطره است، به نظر می‌آید که در حال حاضر، بهترین گزینه موجود باشد چراکه در مقایسه با گزینه‌های جایگزین، کم ضررتر خواهد بود.

اینگونه استدلال می‌شود که در درجه اول، احیای توافق ۲۰۱۵، پیش از آنکه ایران تلاش‌ها برای دستیابی به بمب ادعایی را از سر بگیرد، بین هشت تا ۹ سال آرامش برای رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراهم می‌آورد و این می‌تواند فرصتی برای تل‌آویو باشد که سرعت تقویت توان نظامی خود را برای مقابله با ایران افزایش داده و ائتلاف منطقه‌ای دلخواهش را بسازد.

دوم آنکه به عنوان بخشی از این رویاپردازی، اسرائیل می‌تواند طرح موسوم به سامانه پدافند هوایی خاورمیانه را هم در همکاری با سایر کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی تکمیل کند.

همچنین، در ادامه ارزیابی اداره اطلاعات رژیم صهیونیستی این طور برآورد می‌شود که نباید مثل گذشته، روی بند «غروب آفتاب» که مطابق با آن، ظرف دو سال و نیم دیگر بسیاری از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شود، تمرکز کرد چرا که (با خروج آمریکا از برجام و تبعات بعد از آن) ایران در حال حاضر هم به بسیاری از توانمندی‌ها و دانشی دست یافته که قرار بود بعد از انقضای بند غروب آفتاب به آن برسد.

در ادامه، المانیتور به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی سابق در ارتش رژیم صهیونیستی می‌نویسد که در حال حاضر هیچ جایگزینی بهتر از برجام وجود ندارد چرا که کسی در غرب خواهان حمله به ایران نیست و تحریم‌ها هم همانطور که دیدیم کارایی لازم را ندارند. این مقام اطلاعاتی رژیم اسرائیل می‌افزاید: نکته دیگر آنکه ایران در هر صورت –با یا بدون توافق هسته‌ای- از متحدان خود در منطقه حمایت کرده و می‌کند.

با این حساب، در حال حاضر، برای رژیم صهیونیستی گزینه‌ای بهتر از این نیست که با حصول توافق جدید، برنامه هسته‌ای ایران فریز و به عقب برگردانده شود.

گزارش المانیتور از پشت پرده دو دستگی مقامات رژیم صهیونیستی در مواجهه با توافق هسته‌ای ایران را می‌توان نشانه استیصال تل‌آویو تلقی کرد چراکه برای صهیونیست‌ها، عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به منزله تشدید تنش‌های منطقه‌ای است که ظاهراً به رغم همه رجزخوانی‌ها، توان دخیل شدن در آنها را ندارند. از سوی دیگر، تل‌آویو به گزینه حصول توافق هم فقط به امید خریدن زمان برای تقویت توان نظامی برای مقابله با ایران تن خواهد داد که این نشانه بیم صهیونیست‌ها از قدرت‌یابی ایران در آینده نزدیک است./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها