چین: آمریکا چماق تحریم‌ها را کنار بگذارد

کد خبر: 1139174

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد، آمریکا اگر واقعاً می‌خواهد به اوکراین کمک کند، باید رویکرد تحریم محور خود را در قبال روسیه کنار بگذارد.

چین: آمریکا چماق تحریم‌ها را کنار بگذارد

به نقل از راشا تودی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری تاکید کرد آمریکا در حالی دارد از کمپین خود برای اعمال تحریم‌ها ضد روسیه سود می‌برد که متحدان نزدیکش در رنج هستند. او گفت که باید رویکرد اعمال تحریم علیه روسیه با هدف حل بحران اوکراین کنار گذاشته شود.

این مقام چینی خاطرنشان کرد، واشنگتن در حالی کشورهای دیگر را مجبور به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه می‌کند که معماران این تدابیر مراقب هستند تا از وارد شدن هرگونه هزینه به خود آمریکا جلوگیری کنند.

وی افزود: شرکت‌های آمریکایی کودهای روسیه را وارد می‌کنند. اما برای اروپا، جنگ و تحریم‌ها، موج پناهجویان، خروج سرمایه و کمبود انرژی را به همراه داشته است. آمریکا خود را در موقعیتی قرار می‌دهد که به آن اجازه دهد از هرج و مرج سود ببرد.

ژائو این موضع پکن را مبنی بر اینکه تحریم‌های یک‌جانبه – ابزار ارجح آمریکا در سیاست خارجی - برای اقتصاد جهانی مضر بوده و "صلح و امنیت"، اهداف اعلام شده چنین محدودیت‌هایی، را در پی نخواهد داشت، تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: اگر آمریکا واقعاً می‌خواهد به کاهش تنش در اوکراین کمک کند، باید از ریختن سوخت به روی آتش دست بردارد، چماق تحریم‌ها را کنار بگذارد، از سخنان و اقدامات قهری خودداری کند و واقعاً به صلح و گفتگو تشویق کند.

ژائو در ارتباط با وضعیت بوچا، شهری در شمال غربی کی‌یف و محور اتهام‌زنی‌های اوکراین گفت که تحقیقات مستقل و جامع برای تعیین آنچه در آنجا اتفاق افتاده ضروری است. او بیان کرد که تصاویر منتشر شده از بوچا "ناراحت‌کننده" بودند و افزود که "مسائل بشردوستانه نباید سیاسی شوند."

ژائو لیجیان ادامه داد: هرگونه ادعایی باید مبتنی بر حقایق باشند و همه طرف‌ها باید خویشتنداری کرده و تا به نتیجه رسیدن تحقیقات از طرح اتهامات بی‌اساس خودداری کنند.

این دیپلمات حمایت پکن را از هرگونه ابتکار با هدف کاهش خشونت در اوکراین ابراز کرد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها