در ارتباط با تحولات اوکراین/ هشدار کرملین به تهدید بمباران پل کریمه

کد خبر: 1142295

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز در سخنانی هشدار داد: تهدید به بمباران پل کریمه، مصداق بارز اعلام حمله تروریستی است؛ اینگونه سخنان نیازمند مجازات است.

در ارتباط با تحولات اوکراین/ هشدار کرملین به تهدید بمباران پل کریمه

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز پنجشنبه در سخنانی هشدار داد: اظهارات رئیس شورای امنیت اوکراین درباره قصد کی یف برای هدف قرار دادن پل کریمه مصداق بارز اعلام حمله تروریستی است.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص ادامه داد: این سخنان نیاز به مجازات دارد.

بر اساس اعلام اسپوتنیک، سخنگوی کرملین در این باره اضافه کرد: پوتین به عنوان فرمانده کل، در هر ساعت، در جریان عملیات ویژه نیروهای روسیه در اوکراین قرار می گیرد. از سخنان «ولادیمیر زلنسکی» در خصوص عدم رؤیت پیش نویس متن توافق صلحِ پیشنهادی روسیه تعجب می کنم.

وی در این باره اضافه کرد: همه شبه نظامیانی که در کارخانه فولاد «آزوفستال» هستند، هنوز فرصت دارند تا سلاح های خود را زمین گذاشته و از کریدورهای از پیش تعیین شده عبور کنند.

دیمیتری پسکوف همچنین درباره درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورش گفت: هنوز هیچ واکنشی به درخواست گوترش برای دیدار با پوتین نشان داده نشده است.

در همین رابطه، به گزارش اسپوتنیک، «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز در خصوص تهدید کی یف به انفجار پل کریمه هشدار داد: اگر اوکراین این پل را تخریب کند، تلافی می کنیم./مهر

 روسیه: منتظر پاسخ اوکراین به جدیدترین پیشنهاد در مذاکرات صلح هستیم

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه ضمن ابراز تعجب از بی‌اطلاعی زلنسکی از جدیدترین پیشنهاد مسکو که به صورت مکتوب به هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی ارائه شده، خواستار پاسخگویی کی‌یف به این پیشنهاد شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، کرملین امروز (پنجشنبه) گفت که مسکو همچنان منتظر پاسخ اوکراین به جدیدترین پیشنهاد مکتوب روسیه در مذاکرات صلح بین دو طرف است و این سوال را مطرح کرد که چرا «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از این سند بی‌اطلاع بوده است. زلنسکی روز چهارشنبه گفته بود متنی را که کرملین گفته فرستاده، ندیده یا چیزی درباره آن نشنیده است.

به گزارش رویترز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: یک بار دیگر تکرار می‌کنم، همانطور که دیروز گفتم، فرمول‌بندی‌های ما، در واقع آخرین نسخه به دست مخالفان ما به هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی داده شد.

این مقام روس در ادامه گفت که «کرملین از اظهارات زلنسکی مطلع شده که همچنین سوالات خاصی را ایجاد می‌کند در این خصوص که چرا هیچکس در مورد نسخه‌های ما از متن به رئیس‌جمهور زلنسکی گزارش نمی‌دهد».

به تحلیل رویترز، به نظر می‌رسد که اظهارات طرفین هم شکاف در مواضع و هم وضعیت بد ارتباطات بین آن‌ها را هشت هفته پس از اعزام نیروها و تانک‌های روسیه به اوکراین و بیش از سه هفته پس از آخرین گفت‌وگوی رودررو دو طرف نشان می‌دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) گفت که مذاکرات به بن‌بست رسیده است. مذاکره‌کننده ارشد اوکراینی هم روز سه‌شنبه گفت به دلیل محاصره ماریوپل توسط روسیه و آنچه به گفته او تمایل مسکو برای تقویت موقعیت خود از طریق یک حمله نظامی جدید است، پیش‌بینی اینکه چه زمانی ممکن است مذاکرات صلح روسیه و اوکراین از سر گرفته شود، دشوار است.

روسیه می‌گوید که چاره‌ای نداشت جز این که «عملیات نظامی ویژه» خود را برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین و محافظت از روس‌زبان‌های آنجا در برابر «نسل‌کشی» آغاز کند؛ استدلال‌هایی که کی‌یف و غرب آن‌ها را بهانه‌های بی‌اساس برای جنگ می‌خواندند. مسکو از کی‌یف می‌خواهد که از دست دادن کریمه را که در سال ۲۰۱۴  به روسیه الحاق شد و منطقه شرقی دونباس را که اکنون کانون عملیات روسیه است، بپذیرد. اوکراین می‌گوید در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی خود مصالحه نمی‌کند.

 کنسولگری‌های کشورهای بالتیک در روسیه بسته و کارکنان آن‌ها اخراج شدند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در اقدامی متقابل، دستور بسته شدن کنسولگری‌های لتونی، لیتوانی و استونی را صادر کرده و از کارکنان آن‌ها خواسته روسیه را ترک کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه تمامی کارکنان کنسولگری‌های کشورهای حوزه بالتیک از جمله استونی، لتونی و لیتوانی را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که سفرای لتونی و استونی به همراه کاردار لیتوانی را احضار کرده و یادداشت‌های اعتراض آمیز در رابطه با «اقدامات غیردوستانه» این کشورها را به آن‌ها تحویل داده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک در این کشور در ارتباط با اقدامات غیردوستانه برای بستن سرکنسولگری‌های روسیه مورد اعتراض شدید قرار گرفتند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که کنسولگری لتونی، لیتوانی و استونی در سن پترزبورگ به همراه کنسولگری لتونی در پسکوف بسته خواهد شد.

اقدام متقابل مسکو پس از آن صورت گرفته که تعدادی از کشورهای اروپایی دیپلمات‌های روسیه را به دلیل عملیات نظامی جاری این کشور در اوکراین اخراج کردند. دانمارک، ایتالیا، فرانسه، سوئد، اسپانیا و بسیاری از کشورهای دیگر شامل کشورهای حوزه بالتیک، از جمله کشورهایی هستند که نمایندگان روسیه را برکنار کردند.

در اوایل ماه جاری، وزارت خارجه استونی اعلام کرد که سرکنسولگری روسیه در ناروا و دفتر سفارت در تارتو را تعطیل خواهد کرد. لتونی نیز به نوبه خود کنسولگری روسیه در لیپایا و دوگوپیلس و لیتوانی نیز کنسولگری کلایپدا را تعطیل کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه هم دستور اخراج ده‌ها دیپلمات اروپایی از این کشور را صادر کرد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، ۲۱ دیپلمات سفارت بلژیک در مسکو عنصر نامطلوب توصیف شدند و باید خاک روسیه را ترک کنند. از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه در اقدامی متقابل، دستور اخراج ۱۵ دیپلمات هلندی را صادر کرد. روسیه همچنین چهار کارمند سفارت اتریش در مسکو را اخراج کرد. وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه نیز از اخراج تعدادی از دیپلمات‌های بلغاستانی از این کشور خبر داد.

در پی عملیات روسیه در اوکراین، پارلمان اروپا اخیرا ورود دیپلمات‌ها و مقامات روسیه و بلاروس به مقر این نهاد را ممنوع کرد. وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که پس از اخراج دیپلمات‌های روسی توسط کشورهای اروپایی، این اقدام را تلافی کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها