چین: مسئله افغانستان بربریت نظم آمریکایی را نشان داد

کد خبر: 1143297

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه تحولات افغانستان ماهیت وحشیانه نظم آمریکایی را افشا می‌کند از واشنگتن خواست از مردم افغانستان عذرخواهی کند.

چین: مسئله افغانستان بربریت نظم آمریکایی را نشان داد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه با اشاره به اقدامات آمریکا در افغانستان از واشنگتن خواست از مردم این کشور عذرخواهی کند.

۱۴ کارشناس مستقل سازمان ملل متحد روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای از دولت آمریکا بابت اینکه باعث دشوارتر شدن شرایط زندگی زنان افغانستان شده‌اند انتقاد کرد.

«وانگ‌ ون‌بین»، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری گفت: «حمله آمریکا به افغانستان که دو دهه به طول انجامید به کشته شدن بیش از ۱۷۴ هزار نفر در آن کشور از جمله ۳۰ هزار غیرنظامی منجر شد. نزدیک به یک سوم مردم افغانستان آواره شدند و بیش از نیمی از آنها با گرسنگی مفرط مواجه هستند.»

ون‌بین اضافه کرد: «آمریکا یک کشور و یک نسل را متلاشی کرد و بعد گریخت و حالا حتی آخرین ذخایر پول نجات‌بخش مردم افغانستان را هم گروگان گرفته است. این کاملاً بربریت و بی‌رحمی نظم آمریکایی که اصطلاحاً نظم بین‌المللی قانون‌محور خوانده می‌شود را نشان می‌دهد.»

گروه طالبان ۲۴  مردادماه سال گذشته بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور را مسدود کرده و در حال حاضر این موضوع بحران انسانی را برای مردم افغانستان به وجود آورده است. جو بایدن همچنین با صدور دستوری خواستار اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر شده است.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از افتضاح افغانستان در واکنش به انتقادها مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: «آمریکا حقی برای صحبت کردن درباره دموکراسی یا حقوق بشر یا مسائلی نظیر اینها ندارد. کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که فوراً به سیاست مسدودسازی غیرقانونی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان پایان داده و بابت از دست رفتن زندگی مردم افغانستان در دو دهه گذشته از آنها عذرخواهی کرده و به آنها غرامت پرداخت کند. آمریکا همچنین باید کسانی که مرتکب جنایت علیه مردم افغانستان شده‌اند پاسخگو کند.»

خروج آمریکا از افغانستان در سال گذشته انتقادهایی از تلاش‌های آمریکا برای تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی غربی به کشورهای دیگر در پی داشت. چین در آن زمان یکی از کشورهایی بود که در این خصوص آمریکا را به باد انتقادگرفت.

نماینده چین در سازمان ملل متحد مردادماه سال گذشته در یک نشست شورای حقوق بشر این نهاد در خصوص افغانستان گفت: «ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر باید در قبال نقض حقوق بشر توسط ارتش‌های خود در افغانستان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و سیر جلسه کنونی باید این موضوع را پوشش دهد.»

وی افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مداخلات نظامی را در سایر کشورهای مستقل انجام می‌دهند و مدل خود را بر کشورهایی با تاریخ و فرهنگ بسیار متفاوت تحمیل می‌کنند.»

بسیاری از تحلیلگران تصریح کرده‌اند که خروج ناکام آمریکا از افغانستان پیامدهای بلندمدتی برای جایگاه آمریکا در دنیا خواهد داشت و به نفع ایران، روسیه و چین خواهد بود.

با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده هر چند تلاش‌ کرده از بار مسئولیت اتفاقات جاری در این کشور شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها