جنگ اوکراین/انگلیس کارشناسان جنایات جنگی به اوکراین اعزام می‌کند

کد خبر: 1143843

انگلیس امروز (جمعه) اعلام کرد، کارشناسانی را برای کمک به اوکراین در زمینه جمع‌آوری مدارک و پیگیری جنایات جنگی اعزام می‌کند و این تیم قرار است اوایل ماه مه وارد لهستان شود.

جنگ اوکراین/انگلیس کارشناسان جنایات جنگی به اوکراین اعزام می‌کند

به نقل از خبرگزاری رویترز، کی‌یف می‌گوید که به دنبال آغاز حمله روسیه به اوکراین درباره حدود 7600 جنایات جنگی بالقوه و دست‌کم 500 مظنون در حال تحقیق است.  

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: روسیه وحشیگری به اوکراین آورده و مرتکب قساوت‌های فاحش از جمله علیه زنان شده است. کارشناسان انگلیسی به روشن شدن حقیقت و محاکمه دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خاطر اقداماتش کمک خواهد کرد.

این اطلاعیه در حالی مطرح می‌شود که تراس برای دیدار با قاضی پیوتر هافمانسکی، رئیس دیوان کیفری بین‌المللی و ووپکه هوکسترا، همتای هلندی‌اش به لاهه می‌رود.

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: این تیم کارشناسان به دولت اوکراین در جمع‌آوری مدارک و پیگرد جنایات جنگی کمک خواهد کرد و شامل کارشناسان در حوزه خشونت جنسی مرتبط با جنگ خواهد بود./ایسنا

اوکراین: خسارات سنگینی متحمل شده‌ایم اما خسارات روسیه بیشتر است

هم زمان با درخواست جو بایدن از کنگره ایالات متحده مبنی بر اعطای ۳۳ میلیارد دلار کمک به کی‌یف، اوکراین امروز (جمعه) اذعان کرد که خسارات سنگینی را در حمله روسیه به شرق اوکراین متحمل شده است اما مدعی شد که خسارات روسیه از این هم "بدتر" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوکراین مدعی شده است که روسیه در حمله‌ ماه پیشش به کی‌یف با شکست مواجه شده است و اکنون روسیه در تلاش است تا دونباس را به طور کامل به تصرف خود درآورد.

اوکراین اذعان کرد که از آغاز حمله روسیه (۲۴ فوریه) خسارات زیادی را متحمل شده و کنترل برخی از شهرها و روستا را از دست داده است اما در عین حال ادعا می‌کند که روسیه نیز متحمل "هزینه‌های زیادی" شده و با خساراتی "بدتر" از خسارات اوکراین مواجه شده است.

اولکسی آرستوویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت: «به ما خسارات جدی وارد شده است اما خسارات روسیه بیشتر است. خسارات آن‌ها نسبت به ما بسیار عظیم است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با تعهد ده‌ها میلیارد دلار کمک به اوکراین، مشارکت ایالات متحده را در بحران اوکراین به طرز چشمگیری افزایش داده است. آمریکا و متحدانش اکنون در حال ارسال تسلیحات سنگین از جمله توپ و تانک به اوکراین هستند. همچنین واشنگتن ادعا می‌کند که هدف از این کمک‌ها نه تنها "دفع حمله روسیه" است بلکه "تضعیف نیروهای مسلح این کشور" در دستور کار است تا روسیه دیگر همسایگان خود را "تهدید" نکند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از کمک‌ جدید جو بایدن تقدیر کرد؛ کمکی که تقریبا ۱۰ برابر آن چیزی است که واشنگتن از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تاکنون ارسال کرده است.

 پیش‌بینی انگلیس از تلاش روسیه برای ناکام گذاشتن کمک‌های غرب به اوکراین

وزیر دفاع انگلیس گفت، رئیس جمهور روسیه احتمالا در مناسبت ملی پیش رو اعلام بسیج عمومی خواهد کرد تا حمایت غرب از اوکراین ناکام بماند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز جمعه گفت، روسیه طی روزهای آتی تلاش خواهد کرد حمایت‌های غرب از اوکراین را ناکام بگذارد.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، والاس گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قصد دارد در مراسم رژه روز نهم ماه می (جشن پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم) که حدود دو هفته بعد برگزار می‌شود، دور جدیدی از حملات علیه «نازی‌ها» در اوکراین را اعلام کند.

به گفته این مقام انگلیسی گفت: «غافلگیر نخواهم شد اگر او در روز نهم ماه می اعلام کند که اکنون در جنگ علیه نازی‌های جهان قرار داریم و باید بسیج گسترده‌ای میان مردم روسیه ایجاد کنیم».

والاس مدعی شد: «پوتین تقریباً در تمام اهداف خود شکست خورده و ممکن است به‌دنبال تثبیت چیزهایی باشد که به‌دست آورده است و مثل یک سرطان در این کشور (اوکراین) رشد کند».

 وزیر دفاع انگلیس افزود: «بارها از زبان پوتین شنیده‌ایم که این درگیری‌ها در حال تبدیل شدن به جنگ هستند و این یک جنگ نیابتی است، نازی‌ها همه‌جا هستند و اصولاٌ نه فقط اوکراین بلکه ناتو پر از نیروهای نازی است».

او در واکنش به هشدارهای پوتین درباره استفاده اوکراین از تسلیحات انگلیس برای هدف قرار دادن روسیه گفت: «من از او ترسی ندارم و فکر می‌کنم باید قدردان این باشیم که در کشورمان بازدارندگی اتمی داریم».

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اظهار داشت، روسیه به اهداف مرحله اول عملیات نظامی خود در اوکراین رسیده است. وی خاطر نشان کرد که غرب مسبب درگیری اوکراین با روسیه شده است.

پوتین هشدار داد که درصورت مداخله کشوری در اوکراین، پاسخ روسیه سریع خواهد بود. رئیس جمهور روسیه  همچنین تأکید کرد که در صورت حمله به روسیه، این کشور «پاسخ برق آسا» خواهد داد و تصمیمات درباره نحوه این واکنش‌ها اتخاذ شده است.

روسیه از  پنجم اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه: آمریکا و لهستان علیه اوکراین توطئه می‌کنند

«سرگئی ناریشکین»، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه

سرویس اطلاعات خارجی روسیه، ایالات متحده و لهستان را به توطئه برای دستیابی به حوزه نفوذ در اوکراین متهم کرد؛ ادعایی که ورشو آن را رد کرد و همچنین آن را "اطلاعات نادرست" با هدف ایجاد "بی‌اعتمادی" در میان حامیان کی‌یف دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «سرگئی ناریشکین»، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) به اطلاعات منتشر نشده‌ای اشاره کرد که به گفته او نشان می‌دهد ایالات متحده و لهستان، متحدان ناتو در حال برنامه‌ریزی برای بازگرداندن کنترل لهستان بر بخشی از غرب اوکراین هستند.

وی در بیانیه‌ای که توسط SVR منتشر شد، گفت: «براساس اطلاعات دریافتی توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، واشنگتن و ورشو در حال کار بر روی طرح‌هایی هستند تا کنترل نظامی و سیاسی شدید لهستان را در اوکراین ایجاد کنند.»

این در حالیست که لهستان چنین ادعایی را رد کرده و آن را "اطلاعات غلط" خوانده است.

سخنگوی هماهنگ‌کننده سرویس‌های ویژه لهستان گفت: دروغ‌ها درخصوص برنامه‌های ادعایی لهستان جهت حمله به غرب اوکراین چندین سال است که تکرار شده است. این هدف پروپاگاندای روسیه است که "بی‌اعتمادی" را میان اوکراین و لهستان ترویج دهد.

 اتحادیه اروپا برای تحریم‌های نفتی مرحله‌بندی‌شده علیه روسیه آماده می‌شود

منابع خبری جمعه مدعی شده‌اند اعضای اتحادیه اروپا به کنار گذاشتن اختلافات خود بر سر اعمال تحریم‌های نفتی علیه روسیه نزدیک شده‌اند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی مدعی شده اتحادیه اروپا با غلبه بر برخی اختلاف‌های عمیق میان اعضای خود در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های نفتی مرحله‌بندی‌شده علیه روسیه است.

روزنامه نیویورک‌تایمز با گزارش این خبر اضافه کرد اعضای اتحادیه اروپا از چند هفته پیش در حال مقدمه‌چینی برای این تحریم‌ها بوده‌اند و قرار است گفت‌وگوهای فشرده تا یکشنبه آینده ادامه داشته باشد.

این روزنامه مدعی شده اتحادیه اروپا قرار است علاوه بر تحریم‌های نفتی، تحریم‌های دیگری را هم بانک‌های بزرگ روسیه و برخی از شخصیت‌های بلندپایه روسیه‌ای اعلام کند.

یک مقام اروپایی گفته اعضای اتحادیه اروپا احتمالاً اوایل هفته آینده تحریم‌های مرحله‌بندی‌شده‌ای را علیه نفت روسیه اعلام خواهند کرد. اعلام این تحریم‌ها در حکم پایانی بر اختلافاتی خواهد بود که وابستگی کشورهای اروپایی به منابع انرژی روسیه را در مدار توجه قرار داده است.

چند مقام اتحادیه اروپا گفته‌اند انتظار می‌رود سفیران اتحادیه اروپا چهارشنبه هفته آینده موافقت نهایی خودشان را با طرح مورد نظر اعلام کنند. این مقام‌ها به شرط عدم افشای نام با نیویورک‌تایمز گفت‌وگو کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز مدعی شده این تحریم‌ها بزرگترین و مهم‌ترین گام جدید از سوی کشورهای اروپایی برای تنبیه روسیه بابت حمله به اوکراین خواهد خواهد بود. این تحریم‌ها، در صورت تصویب، ششمین بسته تحریمی اروپایی‌ها علیه روسیه خواهد بود.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

 روسیه: یک سامانه دفاعی و یک بالگرد اوکراینی را هدف قرار دادیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی موشکی این کشور یک سامانه دفاع هوایی و یک بالگرد اوکراین را هدف قرار داده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه روز جمعه خبر داد که 6 پهپاد اوکراینی و سه موشک Tochka U اوکراین توسط پدافند هوایی روسیه رهگیری و سرنگون شده است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور 38 هدف نظامی اوکراین را از جمله یک انبار سوخت را با موشکهای بسیار دقیق هدف قرار دارند.

در این بیانیه آمده است که نیروی هوایی روسیه 22 نقطه را در اوکراین از جمله انبار موشک‌ها و خمپاره را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد که نیروی موشکی روسیه نیز یک سامانه دفاع هوایی Buk-M1 و یک بالگرد Mi-24‌ را هدف قرار داده است.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها