هشدار سازمان ملل به خطر گرسنگی با بسته بودن بنادر اوکراین

کد خبر: 1145369

سازمان ملل هشدار داد که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

هشدار سازمان ملل به خطر گرسنگی با بسته بودن بنادر اوکراین

سازمان ملل هشدار داد که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

اوکراین یکی از سه صادرکننده بزرگ غلات در جهان است که به عنوان "سبد نان اروپا" شناخته می شود. پس از آغاز جنگ در این کشور، بنادر اوکراین در دریای سیاه  مسدود شده و میلیون ها تن غلات در سیلوهای  این کشور باقی مانده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل  گفت که محموله های بیشتری از غلات تولید شده در اوکراین  در کشتی‌های این کشور وجود دارد و آنها قادر به حرکت نیستند و اگر بنادر به زودی باز نشوند، کشاورزان اوکراینی جایی برای ذخیره محصول بعدی برداشتی خود در ماه ژوئیه و اوت نخواهند داشت.

این  شرایط  احتمال نابودی میلیون ها تن غلات در میان بحران فزاینده گرسنگی در جهان را کاهش می دهد.

در آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی حاد مواجه بودند، اما انتظار می رود در صورت ادامه درگیری در اوکراین، ۴۷ میلیون نفر به این افراد به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا  افزوده شود.

"دیوید بیزلی" مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: ما باید این بنادر را باز کنیم تا مواد غذایی بتوانند از اوکراین صادر شوند یا به داخل این کشور منتقل شوند.

وی افزود: زمان ما رو به اتمام است و هزینه عدم اقدام در این زمینه  بیشتر از تصور همه است. من از همه طرف‌های درگیر می‌خواهم که اجازه دهند محموله های غذا از اوکراین به مناطقی که به شدت به آنها نیاز است منتقل شود تا بتوانیم از خطر گرسنگی در آینده جلوگیری کنیم.

در هشت ماه قبل از جنگ، حدود ۵۱ میلیون تن متریک غلات از هفت بندر دریای سیاه اوکراین صادر می شد. اختلال ناشی از جنگ باعث شده است که قیمت صادرات گندم و ذرت بیش از یک پنجم افزایش یابد.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا تاکید کرد: سیلوهای غلات اوکراین پر است، در همین حال ۴۴ میلیون نفر به سمت گرسنگی حرکت می کنند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: فائو هشدار می دهد قیمت مواد غذایی همچنان بسیار بالا است و امنیت غذایی جهانی را به چالش می کشد.

 دوجاریک با استناد به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل  در رم (فائو) درباره شاخص قیمت مواد غذایی اظهار داشت: قیمت جهانی کالاهای غذایی در ماه آوریل پس از یک جهش بزرگ در ماه مارس اندکی کاهش یافت که در نتیجه کاهش اندک قیمت روغن های گیاهی و غلات بود.

 وی با بیان اینکه شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس به بالاترین حد خود رسیده بود، افزود که در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) صرفا هشت دهم درصد کاهش داشته است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: فائو هشدار می دهد که اگرچه از کاهش اندک شاخص یک تحول خوب است، اما قیمت مواد غذایی همچنان بسیار بالا است و امنیت غذایی جهانی را به چالش می کشد.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود  مشکل امنیت غذایی در جهان بدون احیای تولیدات کشاورزی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود روسیه به بازار جهانی حل نمی‌شود.

گوترش در ابوجا پایتخت نیجریه به خبرنگاران گفته بود: تحقیقات نشان می‌دهد که جنگ در اوکراین اوضاع را بدتر می‌کند.

وی افزود، این جنگ موجب گسترش بحران سه طرفه شده به طوری که سیستم‌های غذایی، انرژی و مالی جهانی را برای کشورهای در حال توسعه نابود می‌کند.

وی افزود: بدون بازگرداندن تولید کشاورزی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود روسیه و بلاروس به بازارهای جهانی، هیچ راه حل واقعی برای حل مشکل امنیت غذایی جهانی وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که برای تسهیل مذاکره میان روسیه و اوکراین به منظور رفع مشکل غذا در جهان مصمم است.

وی افزود: ما باید با برداشتن همه محدودیت‌های غیرضروری صادرات، هدایت مازاد تولید و ذخایر غذایی به سمت کشورهای نیازمند و کنترل قیمت مواد غذایی برای مهار نوسانات بازار، از جریان ثابت غذا و انرژی در بازارهای آزاد اطمینان حاصل کنیم.

در پی بحران های ناشی از جنگ اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی نخستین بیانیه حمایت از راه حل مسالمت آمیز در اوکراین را تصویب کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها