ترکیه: ادعاهای ایران علیه ما پایه علمی ندارد!

کد خبر: 1146563

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به ایران درباره گرد و غبار اخیر:ادعاهای ایران علیه ترکیه از پایه‌های علمی برخوردار نیست.

ترکیه: ادعاهای ایران علیه ما پایه علمی ندارد!

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه توفان گرد و غبار منطقه‌ای را ناشی از دو منبع آفریقا و صحرای خاورمیانه خواند.

تانجو بیلگیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در خصوص اظهارات اخیر مقامات ایران درباره توفان گرد و غبار که آن را ناشی از سد سازی های ترکیه خوانده اند گفت: این ادعاها از پایه های علمی برخوردار نیست. توفان گرد و غبار در یک مقیاس وسیع در سطح جغرافیایی شکل گرفته که عمدتاً دو منبع دارد که هر دو کشور ایران و ترکیه را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: یکی از این منابع توفان گرد و غبار قاره آفریقاست و دیگری نیز بیابانهای خاورمیانه است. نابودی جنگلها، خشکسالی و بیابان زایی از جمله عوامل به وجود آمدن این مشکلات است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود: در جغرافیای ما هر کشوری برای پیشگیری از این مسائل، باید مسئولیتهای خود را به جای آورد و اتهامات مقامات تهران به ترکیه در این خصوص، راه حل درستی برای مسائل نیست.

بیلگیچ با بیان اینکه ترکیه در حوزه آبهای جاری رویکردی انسانی را دنبال می کند، گفت: ما در این خصوص در حوزه کشورهای پایین دستی آب به قوانین حقوق بین الملل احترام گذاشته و از آن تبعیت می کنیم. ترکیه معتقد است که آبهای فرامرزی به جای تضاد بین کشورهای ساحلی، عنصر همکاری هستند. ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها