واکنش گلوبال‌تایمز به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

کد خبر: 1147461

به باور کارشناسان، روسیه و 2 کشور فنلاند و سوئد که خواستار پیوستن به ناتو هستند، می‌توانند نگرانی‌های خود را از طریق سیاسی حل کنند، در غیر این صورت در تله آمریکا با هدف وخیم‌تر کردن وضعیت امنیتی اروپا خواهند افتاد.

واکنش گلوبال‌تایمز به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

 روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در گزارشی به موضوع عضویت فنلاند و سوئد در ناتو که جبهه جدید تقابل میان غرب با روسیه ایجاد کرده، پرداخت و نوشت این اقدام می‌تواند باعث ابهام جدید در خصوص امنیت اروپا شود.

در مقدمه این گزارش آمده است: گسترش ناتو علیرغم درگیری روسیه و اوکراین ادامه دارد و ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده می‌تواند دو کشور اروپایی دیگر فنلاند و سوئد را در خود بگنجاند که قبلاً موضع بی‌طرفی نظامی بین ناتو و روسیه داشتند. تحلیلگران چینی می‌گویند که این امر می‌تواند ابهام جدیدی به امنیت اروپا بیافزاید، اما به این معنا نیست که درگیری‌های نظامی جدیدی در این قاره رخ خواهد داد، زیرا تحلیلگران معتقدند روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را با این دو کشور از راه‌های سیاسی حل کند، در غیر این صورت آن‌ها در تله آمریکا برای بدتر کردن وضعیت امنیتی اروپا خواهند افتاد.

«ساولی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند روز یکشنبه تایید کرد که کشورش برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو درخواست خواهد داد. روسیه که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با فنلاند دارد، گفته که پیوستن هلسینکی به ناتو اشتباه است و به روابط دوجانبه آسیب می‌رساند. رسانه‌ها همچنین روز یکشنبه گزارش دادند که حزب حاکم سوئد از پیوستن به ناتو حمایت کرده که این کشور را به درخواست پیوستن به ناتو نزدیک‌تر می‌کند.

«کوی هنگجیان» مدیر بخش مطالعات اروپایی در موسسه مطالعات بین‌المللی چین روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که با گنجاندن فنلاند و سوئد، تعادل بین ناتو و روسیه بیشتر به هم می‌خورد زیرا این دو کشور توانایی‌های اقتصادی و نظامی قوی دارند و این مطمئنا فشار بر روسیه را افزایش خواهد داد.

طبق این گزارش، تحلیلگران با بیان این که ایالات متحده می‌تواند سیستم‌های دفاع موشکی و سایر تجهیزات نظامی را در سرزمین‌های اعضای ناتو مستقر کند تا بازدارندگی اتمی روسیه را تضعیف کند و مزیت نظامی علیه روسیه را به حداکثر برساند، افزودند دلیل اساسی این که تنش‌ها بین روسیه و برخی دیگر کشورهای اروپایی نمی‌تواند به طور موثر حل و فصل شود، همین است و همچنین دلیلی است که باعث درگیری جاری در اوکراین می‌شود.

«یانگ جین» عضو موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی زیر نظر آکادمی علوم اجتماعی چین روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: از آنجایی که مناقشه روسیه و اوکراین حل نشده باقی مانده، روسیه و همچنین فنلاند و سوئد قصدی برای تشدید درگیری‌ها به خاک خود ندارند، بنابراین تلاش خواهند کرد تا نگرانی‌های خود را از راه‌های سیاسی حل کنند. فنلاند طرح خود را به روسیه قبل از اینکه به طور رسمی تصمیمش را اعلام کند، توضیح داد و این حداقل یک سیگنال است که طرح فنلاند بر اساس تقاضای دفاعی است. 

در ادامه این گزارش در اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر میان رئیس‌جمهور روسیه و همتای فنلاندی او آمده است: خبرگزاری اینترفاکس روز شنبه به نقل از بلومبرگ گزارش داد که نینیستو در تماس تلفنی با پوتین در مورد برنامه‌های هلسینکی برای پیوستن به ناتو صحبت کرد. سرویس مطبوعاتی کرملین هم اعلام کرد پوتین و نینیستو در مورد تصمیم اعلام شده از سوی رهبری فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو، تبادل نظر صادقانه‌ای داشتند.

کرملین افزود: پوتین تاکید کرد که رد سیاست سنتی بی‌طرفی نظامی اشتباه است زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند وجود ندارد. چنین تغییری در مسیر سیاست خارجی این کشور می‌تواند تأثیر منفی بر روابط روسیه و فنلاند بگذارد که در طول سال‌ها، در فضی همسایگی و همکاری شراکتی و ماهیت سودمندی متقابل بوده است.

کوی هنگجیان مدیر بخش مطالعات اروپایی موسسه مطالعات بین‌المللی چین معتقد است روسیه قطعاً از این تصمیم خوشش نخواهد آمد، اما مسکو تأکید کرد که روسیه هیچ تهدیدی برای همسایه خود ایجاد نمی‌کند، بنابراین این فرصتی را به روسیه و فنلاند و همچنین سوئد می‌دهد تا عاقلانه نگرانی‌های خود را از راه‌های سیاسی حل کنند.

به گفته وی، «عضویت در ناتو برای پاسخگویی به افکار عمومی داخلی لزوماً به این معنا نیست که آن‌ها [فنلاند، سوئد] در خدمت هدف استراتژیک ایالات متحده برای تحریک یا حمله به روسیه هستند، بنابراین تازمانی که می‌توانند بر عدم تحمیل تهدیدات نظامی مستقیم علیه یکدیگر پافشاری کنند، ناچار نیستند نگرانی‌های خود را با درگیری حل کنند». 

یانگ جین عضو موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی هم در همین خصوص گفت کانون فعلی هنوز هم درگیری روسیه و اوکراین است و آینده روسیه و ناتو به چگونگی پیشرفت اوضاع در اوکراین بستگی دارد. وی افزود اگر روسیه بتواند به اهداف خود دست یابد و عملیات نظامی خود را به انتها برساند و آتش‌بس را تحقق بخشد، می‌تواند به شیوه‌ای جدید با گسترش ناتو مقابله کند، در غیر این صورت، وضعیت امنیتی اروپا به شدت نامشخص خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به اعلام تصمیم فنلاند و سوئد برای ارائه درخواست عضویت در ناتو اظهار داشت: چین امیدوار است همه طرف‌ها از اصل تقسیم‌ناپذیری امنیت پیروی کنند و یک معماری امنیتی پایدار منطقه‌ای ایجاد کنند و افزود که درخواست فنلاند برای ناتو عامل جدیدی در روابط دوجانبه با چین اعمال خواهد کرد. /تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها