معاون بایدن در جستجوی نفت

کد خبر: 1147534

آمریکا به منظور ترمیم روابط با امارات متحده عربی در بحبوحه بحران انرژی یک تیم بلندپایه را عازم امارات کرده است.

معاون بایدن در جستجوی نفت

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز دوشنبه (۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت) تیمی بلندپایه را عازم امارات کرده است.

دولت آمریکا مدعی شده هدف از اعزام این تیم تسلیت به امارات متحده عربی بابت درگذشت حاکم این کشور است، اما تحلیلگران اعزام این هیأت را در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین و تلاش کشورهای غربی جهت یافتن جایگزین برای نفت روسیه قابل توجه می‌دانند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس تا کنون موضعی درباره جنگ اوکراین اتخاذ نکرده‌اند. از طرف دیگر، در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی درخواست  دولت بایدن برای افزایش تولید نفت را رد کرده‌اند.

«کاملا هریس»، معاون جو بایدن امروز دوشنبه وارد پایتخت امارات متحده عربی شد. او قرار است حدود سه ساعت را در امارات سپری کند. هریس سرپرستی هیأتی را به عهده دارد که تقریباً تمامی اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در آن حضور دارند.

طبق گزارش پایگاه العربیه، وزیران خارجه و دفاع، رئیس سازمان سیا و برخی از مقام‌های ارشد کاخ سفید جزو هیأت اعزامی آمریکا هستند. ترکیب این هیأت تمایل واشنگتن برای جلب نظر امارات را نشان می‌دهد.

موضوع تلاش آمریکا برای دریافت نفت از عربستان، امارات و برخی کشورهای دیگر اعتراض برخی نماینده‌های کنگره را هم به همراه داشته است.

«مارکوین مالین»، نماینده ایالت «اوکلاهاما» در مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش در انتقاد از سیاست‌های دولت «جو بایدن» گفته که او همزمان با متوقف کردن فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در بخش قطبی آلاسکا برای تأمین نفت به ایران و عربستان سعودی التماس می‌کند.

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با «نیوزمکس» گفت: «من نمی‌توانم کارهایی را که دولت بایدن انجام می‌دهد توضیح بدهم. او از جمهوری‌خواه‌ها بابت انجام این کار و آن کار انتقاد می‌کند و ترامپ را مقصر می‌کند اما کاری که هرگز انجام نمی‌دهد به عهده گرفتن مسئولیت کارهای خودش است.»

او تصریح کرد با آنکه بایدن می‌داند نفت و گاز از چه اهمیتی برای اوکلاهاما یا سایر ایالت‌های دارای انرژی برخوردار است «به ایران التماس می‌کند که دوست ما نیست؛ یا به سعودی‌ها التماس می‌کند که دنبال منافع خودشان هستند.؛ یا به ونزوئلا التماس می‌کند که رفیق روسیه است.»

رسانه‌ها چندی پیش گزارش داده بودند کاخ سفید برای پاسخ دادن به نیازهای انرژی در دنیا در بحبوحه جنگ اوکراین دست به دامان عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا شده است.

امارات هم یکی از کشورهایی است که آمریکا در صدد آشتی‌جویی با آن برآمده است. ماه پیش پایگاه آکسیوس گزارش داده بود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از ولیعهد وقت ابوظبی بابت واکنش دیرهنگام واشنگتن به حملات انصارالله یمن عذرخواهی کرده است.

پایگاه آکسیوس نوشته اماراتی‌ها از آنچه به گفته آنها پاسخ «ضعیف و کند» آمریکا به حملات انصارالله بود مأیوس شده بودند. در سوی مقابل، دولت بایدن هم از عدم همکاری امارات در خصوص حمله روسیه به اوکراین مأیوس شده بود. عذرخواهی بلینکن به کاستن از این تنش‌ها کمک کرد.

مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که اعزام این هیأت بلندپایه نشان‌دهنده تعهد واشنگتن به منطقه است. هریس در این سفر بر تمایل واشنگتن برای تعمیق روابط با امارات متحده عربی در حیطه‌های مختلف از مسائل امنیتی گرفته تا مسائل جوی و فضایی تأکید خواهد کرد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس در ماه‌های گذشته ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت بایدن دیگر خودش را به مسائل منطقه متعهد نمی‌داند و بیشتر به دنبال مهار چالش چین است. بر همین اساس، عربستان و امارات تنش‌هایی در روابطشان با واشنگتن داشته‌اند.

بایدن تا کنون از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیررسمی این کشور خودداری کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها