لاوروف: غرب به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین است

کد خبر: 1147694

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که غرب به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین است.

لاوروف: غرب به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین است

در حالی که هشتاد و سه روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد، دیپلمات ارشد مسکو بار دیگر از مواضع واشنگتن و لندن در قبال بحران اوکراین بشدت انتقاد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک از سخنان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست امروز سه شنبه درباره «عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین» خبر داد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین را آغاز کرد. مقام‌های مسکو بارها تأکید کرده‌اند که تنها به دنبال خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین هستند و به دنبال اشغال یا هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی نیستند.

وزیر خارجه روسیه در سخنان روز سه شنبه خود به شدت به مواضع آمریکا و انگلیس در قبال بحران اوکراین تاخت و گفت: «واشنگتن و لندن در حال هدایت کردن گروه مذاکره‌کننده اوکراینی هستند».

سرگئی لاوروف در ادامه به مذاکرات روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه اشاره کرد که طی آن حتی صحبت‌هایی درباره احتمال دیدار سران روسیه و اوکراین مطرح شد اما با گذشت زمان و تشدید درگیری‌ها، اختلافات دو طرف شدت گرفت.

این مقام ارشد مسکو تصریح کرد: «بدیهی است که این نشانه‌ای بود که شاید پیشنهاد اوکراین که در انتقال اصول قابل قبول به ما (در مذاکرات ترکیه) برای دستیابی به توافق آشکار شد، مورد حمایت غرب قرار نگرفت».

وی ادامه داد، «ما اطلاعاتی داریم که از کانال‌های مختلف دریافت می‌کنیم مبنی بر اینکه واشنگتن و به ویژه لندن در حال هدایت مذاکره‌کنندگان اوکراینی و تنظیم کردن قدرت آزادی مانور آنها هستند».

دیپلمات ارشد روسیه افزود، غرب در تلاش برای طولانی کردن (بحران اوکراین) است چرا که معتقد است هر چه بیشتر (این بحران) طول بکشد روسیه آسیب بیشتری متحمل خواهد شد.

نهم فروردین ماه و در حالی که بیش از یک ماه از آغاز بحران اوکراین گشذته بود، مقام‌های ترکیه در استانبول میزبانی از مذاکرات نمایندگان مسکو و کی‌یف را برعهده گرفتند و شخص رجب طیب اردوغان هم با آنها دیدار کوتاهی انجام داد.

وزیر خارجه روسیه با گذشت بیش از یک هفته از این مذاکرات اعلام کرده بود که اوکراینی‌ها پیش‌نویس یک توافقنامه جدید را ارائه کرده‌اند که با پیش‌نویسی که در استانبول پیشنهاد داده بودند، متفاوت است.

به گفته لاوروف، پیشنهاد اوکراین، بحث درباره کریمه و دونباس در نشست بین رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است که از نظر مسکو این پیشنهاد غیرقابل قبول است. وزیر خارجه روسیه افزود: «آمریکا زلنسکی را به ادامه نبرد با روسیه وادار می‌کند»/فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها