رایزنی چاووش اوغلو و بلینکن

کد خبر: 1148239

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا اعلام کردند، دو کشور به همکاری نزدیک با یکدیگر برای مواجهه با چالش‌های ژئوپلتیکی حال حاضر متعهد هستند.

رایزنی چاووش اوغلو و بلینکن

به نقل از خبرگزاری آناتولی، نشست مشترک پس از دیدار آنتونی بلینکن و مولود چاووش اوغلو، وزرای خارجی آمریکا و ترکیه انجام شد و این دو دیپلمات ارشد تمایل خود را برای همکاری عمیق دو جانبه از طریق گفت‌وگویی باز و سازنده بر اساس مکانیسم استراتژیک دو کشور اعلام کردند.

در بیانیه مشترک این دو مقام همچنین آمده است: آنها درباره راه‌ها و گام‌های مشخص برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مسائل دفاعی، مبارزه با تروریسم، انرژی و امنیت غذایی، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و تقویت روابط تجاری بحث و بررسی کردند و در عین حال بر افزایش رایزنی‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای توافق داشتند.

در ادامه این بیانیه ذکر شده است: آنها همچنین بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر جنگ غیرقابل قبول روسیه تاکید کردند. همچنین دو طرف بر حمایت خود برای یافتن راه حلی به منظور پایان دادن به این جنگ تاکید کردند.

چاووش اوغلو همچنین پیشتر گفته بود که گفت‌وگو با ترکیه برای خرید جنگنده های اف-۱۶ به صورت مثبتی پیش رفته است.

یک معامله شش میلیارد دلاری شامل فروش ۴۰ فروند جنگنده جدید F-۱۶V و کیت های مدرن سازی برای ۸۰ مدل F-۱۶ C/D است که نیروی هوایی ترکیه در فهرست موجودی خود دارد. دولت آنکارا در اکتبر ۲۰۲۱ درخواست جنگنده های اف-۱۶ و کیت های مدرن سازی را داده بود.

وی با اشاره به تلاش‌ها و درخواست‌های فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو نیز گفت: نگرانی‌های امنیتی ترکیه نیز باید مدنظر قرار گیرد. ما همچنین نگرانی‌های امنیتی مشروعی داریم مبنی بر اینکه آنها از سازمان های تروریستی حمایت می‌کنند. ما قبلا نگرانی‌های خود را در این باره اعلام کرده‌ایم و من گفت‌وگوهایی مستقیم با همتایانم در این زمینه داشتم.

بلینکن نیز گفت: من و چاووش اوغلو فقط در نشست وزیران ناتو با هم بودیم. من مشتاقانه منتظر ادامه آن گفت‌وگو هستم. فنلاند و سوئد درخواست‌های خود را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و این البته یک فرآیند است و ما به عنوان متحدان و به عنوان شریک، همکاری خواهیم داشت./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها