پوتین: قصد مذاکره درباره محموله‌های غلات اوکراین را دارم

کد خبر: 1150373

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد آماده کمک به یافتن گزینه‌هایی برای صادرات بدون مانع غلات اوکراین است.

پوتین: قصد مذاکره درباره محموله‌های غلات اوکراین را دارم

کاخ کرملین در بیانیه‌ای از قصد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای رایزنی درباره از سرگیری ارسال محموله‌های غلات اوکراین خبر داد.

به گزارش ان‌بی‌سی، کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، امروز (شنبه) در تماسی تلفنی به رهبران فرانسه و آلمان گفت که روسیه مایل است راه‌هایی را برای از سرگیری حمل‌ونقل غلات از بنادر دریای سیاه برای اوکراین امکان‌پذیر سازد.

روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم دنیا را در دست دارند، همچنین روسیه صادرکننده جهانی کود و اوکراین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است.

کرملین در بخشی از این بیانیه اعلام کرد: «روسیه به نوبه خود آماده است تا به یافتن گزینه‌هایی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین از راه بنادر دریای سیاه کمک کند.»

تماس تلفنی پوتین با مکرون و شولتس

پوتین همچنین در گفت‌وگویی تلفنی به «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، گفت: «روسیه آماده است در صورت لغو تحریم‌هایی که به بهانه اوکراین اعمال شده‌اند، صادرات کود و محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد.»

او پیش‌تر لغو تحریم‌ها را در مذاکره با رهبران ایتالیا و اتریش هم مطرح کرده بود.

پوتین در بخشی دیگر از اظهاراتش به امانوئل مکرون و شولتس نسبت به افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد، گفت که آن‌ها می‌توانند با این اقدام وضعیت را در اوکراین بی‌ثبات کنند و همچنین افزود: «مشکلات در عرضه غلات به بازار‌های جهانی نتیجه سیاست‌های اقتصادی و مالی نادرست کشور‌های غربی است.»

امانوئل مکرون نیز در این گفت‌وگو از پوتین خواست تا محاصره بندر اودسای اوکراین برداشته شود تا اوکراین بتواند به صادرات غلات از طریق دریای سیاه بپردازد.

دفتر صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد که این تماس تلفنی ۸۰ دقیقه طول کشیده است.

پوتین همچنین روز جمعه در تماس تلفنی با «کارل نهامر» صدراعظم اتریش، مقصرنمایی مسکو در مسئله بحران جهانی غذا را رد و بر پایبندی روسیه به تعهداتش در زمینه تأمین گاز طبیعی نیز تأکید کرد.

در همان زمان سازمان ملل در صفحه کاربری خود در توئیتر اعلام کرد به منظور مقابله با نگرانی فزاینده ناشی از افزایش بهای مواد غذایی در جهان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این هفته به اجماع قطعنامه‌ای را تصویب کرد و از جامعه بین‌المللی خواست همه با هم برای مبارزه با ناامنی غذایی در جهان اقدام کنند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها