صدر اعظم آلمان به آنکارا هشدار داد/آلمان 60 بالگرد شینوک خرید

کد خبر: 1151311

سخنگوی صدر اعظم آلمان از یونان و ترکیه درخواست کرد خویشتن‌داری کنند و به آنکارا درباره اقدامات تحریک آمیز علیه آتن هشدار داد.

صدر اعظم آلمان به آنکارا هشدار داد/آلمان 60 بالگرد شینوک خرید

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه از ترکیه و یونان درخواست کرد اختلافات میان خود را حل کرده و به عنوان دو عضو ناتو از تشدید تنش خودداری کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی شولتز گفت:‌ «صدر اعظم عقیده دارد که با توجه به وضعیت فعلی، ضرورت دارد که همه اعضای ناتو در کنار یکدیگر ایستاده و از انجام اقدامات تحریک‌آمیز میان خود پرهیز کنند».

سخنگوی صدر اعظم آلمان با انتقاد از ترکیه گفت:‌ «تجاوز به حریم هوایی یونان و پرواز بر فراز جزایر یونانی، صحیح نیست، غیرسازنده است و با روح این اتحاد در تضاد است».

این مقام آلمانی افزود، برلین خود را متعهد می‌داند که مسائل میان ترکیه و یونان را با گفت‌وگوی خصوصی و بر اساس قوانین بین‌المللی حل کند».

او با این حال متذکز شد: «نمی‌توانیم زیر سوال بردن حق حاکمیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بپذیریم».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت گفت که به اطلاع همکاران خود رسانده که دیگر مذاکرات دوجانبه با یونان برگزار نکنند. این رویکرد تازه ترکیه در حالی است که گفت‌وگوهای بین دو کشور همسایه مشکل‌دار میزان کمی پیشرفت کرده بود.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند.  این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

در ادامه تنش بین ترکیه و یونان، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۱۴ جزیره یونانی در شرق دریای اژه را نام برد که آنکارا می‌خواهد حاکمیت یونان را به چالش بکشد./فارس

 بلند پروازی ارتش آلمان با خرید «60 بالگرد شینوک»

ارتش آلمان در گامی دیگر به سوی توسعه و تجهیز قصد دارد بالگرد‌های پیشرفته «شینوک» از آمریکا خریداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای عصر چهارشنبه به وقت تهران اعلام کردند که ارتش آلمان قصد خرید شماری بالگرد نظامی «شینوک-۴۷» از آمریکا را دارد.

به گزارش منابع خبری، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که تا چندی دیگر ارتش آلمان به بالگردهای شینوک-۴۷ ساخت آمریکا مجهز می‌‌شود. قرارداد آلمان با شرکت «بوئینگ» سازنده این بالگرد لجستیکی پنج میلیارد یورو است. ارتش آلمان در پی این است تا ناوگان بالگردهای شینوک خود را به‌روز رسانی کند.

 این بالگردها برای حمل و نقل سریع هوایی، جابجای سریع نیرو و حمل و پرتاب چترباز استفاده می‌شوند.

صدراعظم آلمان  به تازگی به رسانه‌های این کشور گفت که ارتش آلمان چندی دیگر به بزرگترین ارتش اروپا در میان اعضای ناتو تبدیل می‌شود. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در این باره گفت،  برنامه آلمان برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۷.۳۵ میلیارد دلار) در ارتش این کشور به برلین اجازه می‌دهد تا نیروی رزمی خود را به میزان قابل توجهی گسترش دهد.

وی افزود که این اقدام ارتش آلمان را به بزرگترین ارتش اروپا در میان اعضای ناتو تبدیل می‌کند. فراکسیون‌های پارلمان آلمان یکشنبه شب با سرمایه گذاری برای  تقویت و تجهیز ارتش آلمان موافقت کردند.

شولتز از تصویب این لایحه استقبال کرد و گفت که میلیاردها دلار اضافی، ارتش را به نیروی جنگی تبدیل می‌کند که می‌تواند ماموریت دفاعی خود را بهتر از همیشه انجام دهد.

صدراعظم  آلمان در ماه فوریه، چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین، پیشنهاد ایجاد صندوق ویژه نظامی را داده بود.

آلمان در حال حاضر چهارمین نیروی نظامی بزرگ را در میان اعضای ناتو دارد. این کشور باید از نظر قدرت ارتش از فرانسه سبقت بگیرد. بر اساس شاخص جهانی قدرت آتش،  ارتش فرانسه ۲۴۰۰۰۰ نظامی فعال و ذخیره  دارد در حالی که در ارتش آلمان ۱۹۹۰۰۰ نظامی  موجود است.

چندی قبل وزارت دفاع آلمان اعلام کرده بود که قصد دارد ۴۵ فروند جنگنده و هواپیمای نظامی از جمله جنگنده های پیشرفته «اف-۱۸سوپر هورنت» را  از آمریکا خریداری کند.

 انتهای پیام/.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها